≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

100 tips för frilansare

Corona-krisen har ställt till det rejält för många småföretagare. Vissa kommer tyvärr inte klara sig igenom den, men för många är det en nedgång som kommer följas av en uppgång.

Med avbokade eller uppskjutna uppdrag kommer sig naturligt mer tid till annat, och frågan är hur man kan använda den bäst? Överlever ekonomin kanske det här innebär en kort period då det finns tid att se över vissa saker med den egna verksamheten?

Saker som kanske har prioriterats ned tidigare för att det fanns jobb att göra? Nu kanske det är ett perfekt tillfälle att ta tag i sånt?

Här är lite blandade tips på saker jag har tänkt på tidigare eller sånt jag tänker förbättra snart.

Se över din företagsekonomi

Det här kanske låter som det tristaste man kan göra, och särskilt i dessa tider när många är fokuserade på att bara få allt att gå ihop. Men just därför tror jag att det är just nu det kan bli så mycket bättre.

Här är några frågor du kan fundera på:

Sen kan du alltid kolla igenom den här checklistan som man kanske ska fundera på innan man börjar jobba som fotograf? Trist, och absolut inte komplett, men en början. Fyll på med dina svar och idéer.

Det kanske är ett perfekt tillfälle att höja ditt pris för att kunna leverera och bli bättre som fotograf?

Blandade säljtips för frilansare

Jag skrev ett blogginlägg jag kallade för “Sälj mer som fotograf” och där finns lite alla möjliga tips inbakade. Vad jag har förstått av responsen är det inte så stor skillnad på att sälja som fotograf eller som formgivare eller copywriter. Plus lite andra frilansare med ungefär liknande uppdrag.

Huvudsaken är att man tänker lite smart, arbetar med det hela tiden och försöker lära sig av både misstag och framgångar. Jag kommer på mig själv rätt ofta att glömma bort smarta saker jag gjort tidigare. Då är det alltid bra med en blogg som kan berätta för mig att jag redan provat det ena eller det andra. Om jag har skrivit om det, dvs?

Sälja behöver ju inte alltid komma med en offert, eller ett löst erbjudande. Det är ju väldigt ofta bara att hålla kontakten. Och med så många som jobbar hemifrån just nu kan ditt telefonsamtal eller ditt mail vara ljusglimten på dagen. Så hör av dig mer.

Se över din backup

Att inte ha bra rutiner för backup av bilder och data är som att be om en katastrof. Kanske inget så stort som ett virus, men något du kommer ångra att du råkade ut för fast på ett helt annat sätt.

Nu är det ett perfekt läge för lite smarta tankar och struktur, såhär jobbar jag med backup och säkerhetskopiering som fotograf. Det betyder inte att det är den bästa vägen att gå, men kanske ett bra ställe att börja fundera på vad som passar dig?

Sen kan man också komplettera med att ha minneskort som tillfällig backup och extra säkerhet. En bra rutin som funkat för mig. Kostar inget extra.

Backup behöver såklart inte bara handla om data och bilder, det handlar lika mycket om att kunna genomföra ett uppdrag oavsett vad som händer med din utrustning (inom rimliga gränser). Fundera gärna på hur din utrustning kan försäkra dig om att du klara att något går sönder.

Kan ditt arbetsflöde bli bättre?

Svaret är troligtvis ja. Mitt också. Men hur ofta orkar man fundera på vad man gör och hur man gör det? Och om det skulle gå att göra smartare?

Såhär ser fortfarande mitt arbetsflöde efter fotografering ut, ungefär. Jag har trimmat det på vissa ställen under åren, men mycket är sig likt. Det jag dock funderar på väldigt ofta är var jag kan förenkla och förbättra. Kan jag spara en kvart per uppdrag blir det ju rätt många timmar på ett år.

Sen finns ju även arbetsflöde på fotouppdrag, såhär brukar jag jobba med fotografering på evenemang till exempel. Vill du ha argument för varför kunder behöver en fotograf på event finns några här. Kopiera gärna och skriv ett eget blogginlägg så kanske någon nappar?

Utbilda dina kunder

Finns det något bättre än trevliga kunder som förstår en fotograf? Kanske glass, men annars ligger det högt upp på listan.

Frågan är dock hur de ska kunna veta allt du vill att de ska veta? Ett sätt kan ju vara att hjälpa dem med checklistor. Skriv en som du skickar med varje förfrågan eller bekräftad beställning på uppdrag. Sen kanske den behöver uppdateras och förbättras, men en kort lista är bättre än ingen.

Här har jag till exempel skrivit en alldeles för lång lista med tips inför personalfotografering. Jag kan avslöja att den är mycket uppskattad, åtminstone av de som orkar läsa hela. De som har läst eller bara skummat igenom den är också betydligt bättre beställare (enligt mig).

Steg för steg förklarar

Som en fortsättning på rubriken ovan har jag fått mycket beröm för mina blogginlägg som förklarar olika uppdrag och hur jag tänkt/jobbat. De som kanske har uppskattats mest är de som har alla moment, steg för steg.

Här är de jag orkat få ur mig hittills, och alla har varit värda besväret:

En helt vanlig porträttfotografering av pressbilder

Ett bokomslag blir till

Personalfotografering, steg för steg

Ett författarporträtt, steg för steg

Ljust och fräscht vårdporträtt – steg för steg

Fyra blixtar och en styrelse

Ett omslagsfoto blir till, steg för steg

Stop-motion, steg för steg

Porträttretusch, steg för steg

VD-porträtt, steg för steg

Styrelsefotografering, steg för steg

En ljussättning växer fram

Produktfotografering av förpackningar

Produktfotografering, steg för steg

Sista men bästa tipset!

Jag tjatar om det nästan dagligen, men det har sin förklaring också. Bloggen är den del i mitt företag som överlägset mest har dragit in uppdrag, skapat kontakter och mycket annat som gör mitt jobb fantastiskt.

Nu kanske är bästa tillfället för dig att börja blogga också?

Rubriken på blogginlägget är aningens missvisande, för de av er som orkat räkna. För det var väl inte hundra tips jag fick ihop? Men du kanske kan hjälpa till med några tips i kommentarerna på vad man kan använda fri tid till när företagandet inte går med full fart?

Annars finns som sagt den här trista och krassa listan man kan gå igenom än en gång. För är det något man aldrig kan lägga för mycket tid på så är det att ha en plan, och gärna med bokstäverna B och C och D också.

Har du tips får du gärna skriva en kommentar, eller frågor. Eller maila mig på stefan@stefantell.se så svarar jag snarast.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.