Jag har inte glömt en bokstav, bara så vi har det avklarat. Frågan är när du senast prutade, Alltså stod framför något eller pratade i telefon. Och på något sätt försökte sänka det angivna priset?
I affärer är det prislappen som gäller, eller?
När du köper kläder eller en ny kamera stämmer kanske det oftast och för de flesta. När du däremot köper en bil vore du nästan galen om du accepterade priset. Du behöver ju åtminstone fråga om vinterdäck ingår. Gör du det?
Lättare att pruta med kunskap
Jag har bara sålt en bil i hela mitt liv. Den sålde jag till en bilhandlare för att jag inte ville ha besväret med att råka ut för just prutande bilköpare. De flesta har nog hört historier om hur jobbiga de kan vara?
Nu blev jag den jobbiga bilsäljaren istället.
Det första jag gjorde var att kolla upp vad just den bilmodellen såldes för. Där fanns det lite att ta hänsyn till. Miltal, skick, utrustning med mera. Sen ringde jag bilhandlare nummer ett som sålde det märket.
Eller för att gå tillbaka ett steg, jag frågade först bilhandlaren vi skulle köpa vår nya bil av. De sålde inte det märket vi skulle köpa, så där fick jag ett rätt dåligt pris. Men det visste jag inte då, och det var ändå bra att ha som utgångspunkt.
Efter att jag hade ringt bilhandlare nummer ett hade jag lärt mig att de hade vissa regler de följde. De kunde ge mig ett ungefärligt pris över telefon, sen skulle det eventuellt göras avdrag enligt en checklista baserat på vad deras mekaniker hittade för saker efter en genomgång.
Lära sig spelet
När jag hade det riktigt dåliga budet från bilhandlaren jag skulle köpa den nya bilen av plus ett betydligt bättre av bilhandlare nummer ett ringde jag bilhandlare nummer två.
Det samtalet kändes genast mycket mer självsäkert. Jag kunde direkt ge svar på alla frågor, eftersom jag hade fått frågorna två gånger tidigare. Jag kunde också säga ”jag har fått ett erbjudande på xxxx kronor, kan ni matcha det?”.
Såklart de kunde.
Första bilhandlaren hörde nog hur oerfaren jag var och provade med ett skambud. Inget fel i det, egentligen. Men de fick inte affären.
Bilhandlare nummer två fick inte heller affären, trots ett bättre bud. Nu började ju det bli roligt. Jag lärde mig saker. Såg att bara några minuters samtal kunde öka värdet på bilen med tusenlappar.
Är du beredd att gå?
För att runda av lite snabbar jag på berättelsen lite och summerar med att jag ringde totalt fyra eller fem bilhandlare. Varje gång kunde jag med säkerhet svara på frågor och fråga om de kunde matcha föregående bilhandlares prisförslag. Det gjorde de alltid, intressant nog.
Till slut kom jag på att bilhandlaren som bilen var köpt hos hade jag glömt. Ett samtal till den och vips var affären klar. De hämtade till och med bilen hemma hos oss, mot att de fick med vinterdäcken. Pengarna fanns på kontot supersnabbt och pappersarbetet var minimalt. Vi slapp även den där checklistan i egenskap av tidigare kund, och fick så mycket mer betalt för bilen att jag nästan skäms.
Slår jag ut skillnaden i bud från bilhandlare ett och den vi sålde till har jag nog aldrig haft så bra timlön någonsin. Nyckeln för oss här, tror jag, var att vi var beredda på att gå till någon annan hela tiden.
Det råder ju ingen jättebrist på bilhandlare direkt. De köper och säljer identiska produkter och vet om det. Därför är de vana vid spelet, och gillar det säkert också.
Försöker du samma sak i en klädbutik med någon anställd för att stå i kassan för timlön lär det inte funka lika bra. Även om de också säljer identiska saker som andra butiker.
Är det bra att pruta?
Som fotograf och egenföretagare har jag inget emot om mina kunder försöker pruta. Jag har ju gjort det själv, uppenbarligen. I min värld betyder det att jag har en kund som vill vara aktiv, alltid en bra sak. Plus att man har en kommunikation redan från början, istället för kanske bara en trist kostnadsuppskattning eller offert.
Man kan ju kalla prutning för en aktiv prisdiskussion, och det borde man väl få ha? Däremot är det ju alltid smart att i förväg ha funderat på vilka gränser man vill sätta? När är man beredd att ge upp, hur mycket tid ska det få ta?
Meningen med det här inlägget var såklart att klura lite på hur jag funkar när jag prutar, det kanske kan vara något för dig att tänka på också? Nästa gång någon försöker pruta på dina tjänster är det kanske lättare att hantera det och göra det till en bra dans.
Många gånger kan ju en prutning leda till att du köper mer än du hade tänkt, men till ett pris du ändå upplever är bättre. Frågan är hur du kan få till något liknande när du säljer?
Vill du läsa lite andra artiklar om tekniker för prutning?
Du kan pruta nästan överallt. Vi bad ett proffs förklara hur.
Hemliga tekniker om att undvika prisdiskussioner med kunden
Hur klarar jag prutande kunder?
Eller så söker du bara på Google och hittar en massa annat intressant, för det är väldigt intressant. Kan bli lönsamt också.
Brukar du pruta, eller brukar du tillåta dina kunder att pruta?
/Stefan