För fotografer, frilansare och egenföretagare gäller detta på samma självklara sätt som det gör för alla som försörjer sig på sin verksamhet. Säljer du produkter eller tjänster behöver du få betalt, men ibland kan man som liten behöva förklara det extra tydligt.
Jag tror att många situationer där frilansare har svårt att ta betalt handlar om förståelse, eller snarare bristen på det. Mitt bästa tips är att alltid vara övertydlig med att din verksamhet är vad som försörjer dig.
Var uppriktig om ekonomin
Det är en balansgång att vara ett litet företag, i mitt fall bara en person. Jag gör allt själv för att försörja mig själv och min familj (dock inte ensam där), vilket gör att varje sekund jag inte får betalt och inte kan ta betalt för något annat är en ekonomisk förlust. Grovt förenklat.
När jag jobbar åt andra småföretag försöker jag i ett tidigt skede väva in detta faktum i min berättelse. Samma gäller när större företag har rutiner för fakturering och annat anpassade för andra stora företag.
Då behöver jag vara tydlig med att jag inte har samma resurser att lägga på administration och kan behöver lite hjälp. Oftast möts jag av stor förståelse. Till slut.
Ett exempel: Snälla företag, var snälla mot små företagare!
Tydlighet varar längst
Som egenföretagare är det lätt att glömma hur otroligt annorlunda det är att sitta på andra sidan. Det där uppdraget med tillhörande faktura är bara en av tusen olika saker din kund har på sin lista, troligtvis.
Det är också samtidigt väldigt enkelt att jag med min verksamhet blandas ihop med alla andra leverantörer som kunden har kontakt med.
Varför skulle kunden automatiskt veta att jag kanske behöver pengarna på utlovad tid? Eller att jag inte har ett väloljat maskineri som hanterar all administration samtidigt som verksamheten rullar på?
Samma sak med att saker tar tid, väntan är också tid, restid är också tid, och all tid måste man som egenföretagare få betalt för. Hur konstigt det än kan låta för något som knappt kan se ut som arbete?
Någon kommer få betala
Min erfarenhet är att man som fotograf, frilansare och egenföretagare har allt att vinna på att vara liten. Och allt att vinna på att inte hymla om det.
Ju större förståelse dina kunder har om att du är ett litet företag som är din huvudsakliga försörjning först, och allt det andra som en skön bonus, desto enklare blir resten.
Varje gång du säger ”det kan jag fixa”, säg det med tillägget ”…men jag måste ta lite extra betalt för den tiden”.
Det är lätt att alla ”det fixar jag” annars blir några timmars arbete totalt, timmar som kan vara mycket svårare och tristare att ta betalt för om man inte varit tydlig i förväg.
Varje gång jag har sagt till en kund: ”jag behöver ta betalt för det här” är som ett avtal. Utan det lilla tillägget kan det uppfattas som att det ingår i priset. Men jag betalar.
Inget är självklart
Det kan vara ett bra utgångsläge inför alla uppdrag jag säljer in till en kund. För vad säger att de har full koll på vad jag behöver ta betalt för om jag inte berättat det för dem?
Jag behöver ta betalt för mitt arbete, men det är också mitt ansvar att vara den som gör det tydligt vad det kommer kosta och gärna också varför.
När allt det är överenskommet återstår bara att göra ett så bra jobb man kan utifrån de förutsättningar man bestämt med sin kund. Sen skickar man en faktura alla är överens om.
/Stefan