Om jag skulle göra en pekbok för bildbeställare hade manus till den kunnat se ut ungefär som det här inlägget. Kort och koncist
Budskapet är enkelt, för mig som fotograf ser jag hela dagarna exempel på där en smart kund fått extremt mycket för pengarna. Och massvis med exempel på där en fotograf hade kunnat göra underverk. Plus några exempel på där det har varit bortkastade pengar.
Tänk innehåll
Jobbar man med information och kommunikation är innehållet en stor del. För detta krävs dock lite beståndsdelar, där text är en del. Men bilder underlättar väldigt mycket för att synas och förklara.
Tänk bild
De allra flesta företag och organisationer kommunicerar på något sätt. Oftast i text, men också i bild.
Varifrån kommer då dessa bilder? Texten skriver man ju med tangentbordet, men bilder uppstår sällan av sig själva. Sen är alltid frågan vilka bilder som behövs, en tanke som kan behöva tänkas igenom både en och två och tre gånger. Minst.
Tänk fotograf
Bilder underlättar kommunikation. Har man bra bilder syns innehållet bättre. Finns det en bildbank krävs det mindre tid att tänka på den biten. Här kan en fotograf vara användbar. Vill man vara extra smart ställer man också frågor till fotografen för att underlätta projektet.
Tänk i tid
Ju tidigare du tänker på en fotograf för något projekt, desto större chans är det att du lyckas boka en duktig som kan avlasta. Många förfrågningar kommer i sista sekunden, och även om det funkar ibland kunde det blivit så mycket bättre.
Tänk bredare
Min gamla käpphäst är att kunder som bokar en fotograf för ett litet uppdrag oftast betalar för mycket och får för lite. Det beror oftast inte på att fotografen är dyr eller att kunden gjort fel. Eller kanske, för kan man be fotografen göra en sak till samtidigt har man oftast fått dubbelt så mycket värde för bara en liten större kostnad.
Tänk dokumentation
Oavsett om det är ett proffs med proffskamera och proffsljus och proffsobjektiv eller om det är någon med en mobilkamera, det handlar alltid om dokumentation. Det man får med på bild kan kommuniceras med bild, det som inte kommer med på bild, ja, ni förstår. Dokumentation är bra, det kan man använda till mycket.
Tänk publicering
En bild som faller i skogen, finns den? Tveksamt, va? Har företag kanaler att kommunicera med, använd dem. Blanda mobilbilder med proffsbilder, men publicera medan det är intressant. En bild från en mässa veckor efter kan vara intressant, men samma dag blir det troligtvis jätteintressant.
Tänk återvinning
En bild kan används flera gånger, det är en av de fina saker med en bild. Ju fler gånger du använder bilden, desto billigare kommer du tycka att priset för bilden är. Och det i sin tur kommer göra att det känns bättre att anlita en fotograf nästa gång.
Tänk lärdomar
Vad var det som funkade smidigt vid fotograferingen, vad var det som var extra smart att tänka på till nästa gång? Vad hade varit bättre om man gjorde på ett annat sätt?
Vill jag skriva fler rubriker som börjar på ”Tänk…” hade det här inlägget kunnat bli hur långt som helst. Men jag stannar här. Har en viss känsla av att budskapet har gått fram. Hoppas jag…
Mer läsning här:
- Evenemang behöver fotograf
- GDPR – Anonyma bilder blir viktigare
- Köp inte bara en bild
- Utnyttja varje fotografering bättre
- Bilder är också content
- Glöm inte diversebilderna
- Använd fotograf och bilder kostnadseffektivt
- Alla kunder behöver oskarpa bilder
/Stefan