Nu blir det en sånt där självklart fototips igen, men jag fascineras nästan dagligen hur mycket man har att vinna på variation. Och hur enkelt det är att tvinga in den rutinen i allt man gör.
Du ser två porträtt ovanför, båda på Clara Dackenberg och Uje Brandelius, de ”poserar” ungefär lika, de har ungefär samma ansiktsuttryck men ändå är bilderna rätt olika. Tillräckligt olika för att kännas som två olika användbara porträtt.
Enda skillnaden är att jag förflyttat mig med kameran cirka en meter i sidled. Den ena blev lite varmare och mer livlig, den andra lite mer monokrom och kall.
Flytta kameran, inte modellen
Precis som i mitt gamla inlägg ”Gå runt din modell” är det här en upprepning av samma mantra. Kolla på omgivningen, planera din första bild, ljussätt den så du är nöjd och sen utforska alla möjliga vinklar du kan baserat på ljus och annat.
Som ovan såg det ut innan blixten var på plats. Hade jag inte använt blixt skulle jag antingen fått exponera så bakgrunden blev jätteljus (kan också bli fint) eller flytta Clara och Uje någostans där solen skiner.
Blixten, en Profoto B10 med stort paraply och diffusion, står precis utanför bild gör att allt utom deras ansikten flyter ihop till en ganska grå och kontrastlös bakgrund.
Från en annan vinkel, däremot, blir bakgrunden med små fläckar av solljus och varmare partier något helt annat.
Jag tycker personligen båda är bra, men också tillräckligt olika för att kunden, i detta fall Lilla Piratförlaget, kan ha användning av två istället för en av denna variant.
Samma gäller för enskilda porträtten på Clara, inte superolika men tillräcklig variation för att båda är användbara. Vem vet, till ett tidningsomslag behövs kanske ett närmare porträtt och till en artikel något mer mer luft och liv i?
Fast vi började inte utomhus utan inne på den fina boklådan för barn, Bokslukaren på Mariatorget, där jag krånglade till livet genom att sätta upp tre blixtar på en golvyta som mest täcks av bokbord och annat.
Men det blev ju fint det också, lite mer en teaterscen, och det tycker jag passar dessa två. Fast framför allt, variation.
Tänk alltid ”hur kan jag variera detta?” och ”finns det någon vinkel jag inte utforskat?” så kommer du kunna leverera mer och kunderna får mer användbart material.
Så tänker jag. Hela tiden.
/Stefan