≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Samma porträtt, fast ändå olika

Vissa fotouppdrag har inte en fantastisk solnedgång i bakgrunden, eller ett futuristiskt kontor där ljuset flödar. Ibland har man inte så mycket tid på sig heller. Då brukar jag föredra att hålla det enkelt, men ändå försöka få till variation med små medel.

I samband med ett möte på förlaget hade jag möjlighet att fotografera Gudrun Abascal tillsammans med hennes medförfattare Madeleine Svärd Huss som är aktuella med en ny utgåva av ”Att föda”.

Vi hamnade i köket, och där fanns ett bord plus några stolar. Det som dock avgjorde platsen för fotograferingen var dock lamellgardinerna på fönstret mot korridoren. Där fanns en möjlighet.

Den enkla ljussättningen

När jag hade packat upp mina stativ, blixtparaplyer (ett Medium och ett Large) och de två Profoto A1 som fick utgöra den enkla utrustningen för dagen var det dags.

I fotostudion brukar jag börja med det krångligaste och mest tidskrävande, för att sedan förenkla och utveckla.

Här blev det tvärtom. Se först till att få något alls.

Två Profoto A1 och paraplyer

Inomhus, där det varken blåser eller är jätteljus, kan man klara sig väldigt långt med två små kamerablixtar. Tillsammans i varsitt blixtparaply med diffusion blev de en stor ljuskälla med lite huvudljus och lite upplättning i ett.

Kanske inte jättegalet, men väldigt användbart om man vill förlänga bilden hit eller dit, alternativt lägga text på den.

Den lite klurigare ljussättningen

Som sagt, det fanns ett fönster på ena väggen, ett sånt där från golv till tak. Med persienner på tvären, brukar väl kallas lamellgardiner om jag inte har glömt alla korrekta termer?

Vill man ha en förinstallerad gobo i fullstorlek kunde jag inte valt ett bättre ställe att fotografera på. Och det ville jag ju.

En av mina Profoto A1 fick klä av sig paraply och diffusion för att stå naken på ett stativ i korridoren. Lite vinklande av gardinernas lameller och lite justering av zoomen på blixten krävdes innan det blev fina ljusstrimmor på väggen.

Tyvärr kan man inte zooma Profoto A1 från en Air Remote, och jag hade inte heller någon fjärkontroll till gardinerna, men jag antar att allt kommer gå att styra via en app förr eller senare.

Sen behövde jag bara ändra lite på balansen i ljusfördelningen för att låta ljuset utanför rummet ta mer plats. Blixtparaplyet inne i rummet från vänster fick bli upplättning istället.

Byta vinkel och utsnitt

Det skulle säkert gå att bara vara i det lilla köket på kontoret en hel dag och flytta runt blixtarna, om jag hade velat ha ännu mer variation. Men det fick räcka med en sista uppställning där jag helt enkelt flyttade på mig själv.

Sen flyttade jag nog på blixten inne i rummet också, om jag ska vara ärlig, men den utanför fick stå kvar. Resultatet blev i alla fall något som inte var identiskt med de tidigare porträtten.

Det är något visst att arbeta med lätt utrustning, för mig blir det i alla fall enklare och mer självklart att flytta runt saker. En B1 är väldigt lättjobbad, men jag tycker mig ändå känna att A1 och B10 får mig att jobba på ett lite annat sätt. Vilket bara är bra.

Sen blir det något extra om man kan ha med sig lite fler ljuskällor och lätta stativ. Just i det här fallet var det bara två, men nuförtiden har jag nästan alltid med mig fyra blixtar, och det öppnar upp rätt många möjligheter för smarta lösningar här och där.

Det om det.

/Stefan