Bra reportage behöver bra bilder, många gånger får jag en förfrågan och träffar intervjupersonen för några porträtt. Men det jag gillar bäst är nog ändå att vara med vid intervjun och fotografera under tiden. Det blir alltid en så bra mix som funkar till alla reportage.
Sen underlättar det såklart om intervjun till artikeln sker i en miljö som blir bra på bild, t ex ljusgården på Epicenter i Stockholm. Tillräckligt stort för att man ska kunna ställa upp ett stativ med blixt och inte riskera att störa andra alltför mycket.
Ljussättning med en blixt i miljö
Bilden ovan är utan blixt, eftersom intervjupersonen är placerad så ansiktet mestadels är i skugga kan jag bestämma ljuset själv. Men utan blixt blir det lite för skuggigt. Och skulle man exponera för att ansiktet blir ljusare hade det fortfarande bara varit ljus rakt uppifrån.
Att bara lägga till en blixt med stort ljus gör att jag som fotograf kan arbeta mycket mer fritt. Hennes ansikte kommer alltid vara rätt exponerat och eftersom det bara är en ljuskälla har jag många vinklar kvar att fotografera ur.
En Profoto B2 och stort paraply
Till den här typen av porträtt i miljö tycker jag det är enklast med en blixt. Jag placerar den gärna ganska rakt framifrån men eftersom jag inte själv är låst vid en position går det att få många olika ljussättningar ur den genom att bara flytta mig.
Det underlättar såklart att miljön här var så tacksam, med ljusa partier i bakgrunden som inte påverkade mig. Plus saker lite här och där i djupled för att skapa variation från olika vinklar.
En annan sak man får gratis när man fotograferar under en intervju är det naturliga minspelet och gesterna. De flesta glömmer snabbt att jag är där som fotograf, och jag blir som en fluga på väggen. Även om flugan har en stor kamera och något blixtrar hela tiden.
Komplettera med rena porträtt
Intervjubilder i all ära, men ibland vill kundtidningar och medlemstidningar har något mer avskalat till omslag. Här räcker det oftast med att få några minuter före eller efter intervjun.
Är den som ska vara med i artikeln inte stressad kan porträtt efter avslutad intervju ha sin poäng. Då är de ofta så vana vid att ha en fotograf omkring sig att det flyter väldigt smidigt.
Har man kollat upp en eller två bra miljöer för porträtt brukar det gå fort att ta med blixten för att ta några mer klassiska headshots som är tacksamma för omslagsbild.
Ibland är inte jobbet svårare än såhär.
/Stefan
Comments on this entry are closed.
Den här sortens jobb är nog faktiskt mina favoritjobb. Det är ju alltid kul att göra lite mer speciella och tuffa grejer, men kundtidningar har en sån charm och ett så skönt arbetssätt att det nog är den sortens jobb som jag mest gärna tar åt mig.
Och som du skriver, om man har möjlighet att fota under intervjun så kan man få mycket naturligt minspel som inte dyker upp annars. Och när man har mjukat upp personen och varit med och smygbondat lite under tiden som intervju äger rum, då är det lättare att få fram de där genuina leendena på de klassiska porträtten.
Håller helt med.
Jag försöker hela tiden ta med mig det tankesättet när jag fotograferar företagsporträtt och pressbilder. Men det är alltid lättare när det sker i ett sammanhang, och då oftast med en journalist som mjukar upp lite så man själv kan arbeta i smyg.