Jag har nu haft den här bloggen som fotograf i över tio år, och med snart 1100 inlägg har jag lärt mig ett och annat. Det är dock en funktion i tilläggspaketet Jetpack för WordPress som har givit mig denna insikt sedan en tid tillbaka.
Om du tittar till höger om denna text, i högerkolumnen alltså, ser du en lista med länkar till andra inlägg. Det är en ”widget” som heter Populära inlägg & sidor (Jetpack) som skapar den listan.
Precis ovanför den kan du förresten fylla i din e-postadress för att prenumerera på mina inlägg. Supersmidigt och du blir först att få läsa allt nytt jag skriver. (Gör det jättegärna, då blir jag glad.)
Vilka inlägg funkar bäst på en blogg?
Mitt överlägset mest framgångsrika blogginlägg under mina tio år med fotoblogg är såklart ”Tvåtusen kronor för ett porträtt?!?” som gillats, delats, kommenterats och bara fortsatt locka läsare. Det är snart fyra år gammalt (men fortfarande ett aktuellt ämne).
Och det är nog precis det som är framgångsreceptet för en långvarig blogg. Där inte bara det senaste blogginlägget som driver trafik till bloggen, via Facebook, Instagram, LinkedIn etc.
Utan att man som skribent och redaktör försöker då och då att skapa innehåll som inte tvärdör efter sista gången man orkar dela det.
Tittar man på listan (vi tar bilden igen så vi minns) ser man att det som fått flest läsare är det senaste inlägget, inte så konstigt.
Nummer två är mitt test av Profoto B10, inte heller så märkligt då det är både aktuellt och väldigt långt med säkert massvis med intressanta ord som sökmotorerna gillar just nu.
Trean faller nog in i samma kategori, ganska nypublicerat alltså.
Sen kommer nummer 4-9 som alla är gamla inlägg. Det äldsta skrev jag 2010, två av dem skrev jag 2015, två stycken 2016 och ett 2017. Det är ju rätt intressant.
Nummer tio länkade jag till nyligen i en kommentar på Facebook, därför vaknade det till liv igen.
Skriv specifikt men tidlöst
För att skriva långlivade blogginlägg måste man inte vara allmän och luddig, huvudsaken är nog att ämnet är tidlöst. Men relevant.
Skriver man t ex som jag för fotografer och fotointresserade (ibland såklart för alla inom ”kreativa” yrken eller företagare generellt) behöver det bara handla om någon av alla frågor som dyker upp i den sortens verksamhet.
Vad kan jag egentligen?
Jag kan ju det jag kan, så därför skriver jag om det. Ibland råkar det bli att jag vill skriva av mig om något, och ibland råkar det vara exakt det några andra undrar över.
Men helt slumpmässigt är det inte, jag har ju ändå tänkt på det här och funderat på om jag kan styra mig i någon bra riktning.
Att vara en resurs på Internet är aldrig fel, man dyker upp på diverse sökord och förr eller senare skapar det affärsmöjligheter, eller nya kontakter som kan vara bra att ha. Eller bara trevliga.
Jag tror och har länge trott, att de flesta enmansföretag skulle må bra av att ha en blogg. I längden finns det bara positiva saker med det, kanske att man kan sätta tidsåtgången på minuskontot ibland?
Nästa gång du har tid och lust att skriva ett blogginlägg, eller starta din egen blogg, fundera på detta. Fundera på vad du kan som andra kan vara intresserade av. Fundera på hur dina erfarenheter och kunskaper kan bli resurser för andra att ta del av. Som sedan kan stärka din plats på nätet och göra dig lättare att hitta.
Låt någon intervjua dig, eller skriv ner frågor själv om din verksamhet och hur den fungerar. Allt från försäljning och marknadsföring, hur du tänker där, till genomförandet och kundrelationer.
Där har du säkert 10-20 blogginlägg som kan bli resurser.
Börja med listan idag, så har du kommit en bit på vägen.
/Stefan