≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Det lönsamma i att ge

Har du beställt något på nätet och fått en liten godispåse i paketet som inte kostade något extra? Eller fått en liten chokladbit på kaffefatet utan att du har varken betalat för eller bett om det?

Fundera på hur du kände dig i dessa situationer. Jag brukar bli fånigt småglad av små saker. Min förhoppning är att andra blir det också. Det behöver såklart inte alltid vara godis.

Så ofta jag bara har tid och möjlighet försöker jag tänka hur jag kan leverera något extra. Det är såklart inte bara något jag gör för att vara världens snällaste, även om det är något jag gärna försöker vara. Vänlighet och generositet är en lyx men samtidigt också världens bästa smörjmedel, det får allt att flyta smidigare.

Unna dig att bjuda på något

Har du tid och möjlighet, tänk i varje situation hur du kan få med den där chokladbiten i det du gör. Dina konkurrenter har säkert minst lika bra kamera och utrustning, men offrar de tid för att bjuda?

Konkurrensen ökar i de flesta branscher hela tiden. Antingen är det lokalt eller så är det globalt. Det man som fotograf säljer är ju det man levererar, men samtidigt också sig själv.

Mina kunder har valt mig, när det valet väl är gjort blir mitt uppdrag att se till så de känner sig nöjda med det. Då kan det vara smart att få deras beslut att kännas så bra som möjligt.

Jag samlar alltid poäng

Allt man gör som egenföretagare och fotograf handlar på något sätt om poäng. Några poäng för att svara på mail och i telefon, sen några till genom att ge bra svar. Sen många till när man kommer med ett bra förslag till en kostnad som passar kunden.

Kommer man ovanpå det i god tid till fotouppdraget blir det massvis med poäng, kunden känner sig trygg. Flyter jobbet på tickar poängen på hela tiden.

Poäng på allt

Sker leveransen smidigt och på utsatt tid (eller före), pratar vi om ganska många poäng. För att alla kunder har minst upplevelse av en konsult eller hantverkare som inte varit fullt lika smidig.

Efter slutfört uppdrag finns alltid chansen till bonuspoäng. För båda parter. Då kan man sockra med något extra. När det är läge och om det inte innebär en för stor kostnad.

Men man behöver inte vänta till dess uppdraget är klart för att samla extrapoäng. I varje moment finns möjligheter till det. Varje sak där du kan avlasta kunden uppskattas och förenklar samarbetet.

Växelkursen på poäng?

Vad jag vet finns ingen officiell kurs på vad poäng är värda. Det varierar nog från kund till kund, och över tid.

En sak är i alla fall säker, om det inte kostar dig något men har ett värde för kunden är det en bra affär för båda parter.

Det svåra med poäng är att det inte finns en gemensam lista för hur många poäng man har samlat på sig, eller givit bort. Känslan brukar dock finnas där.

Avkastning och ränta på poäng?

Den här bloggen är nog mitt tydligaste exempel på att man kan få en bra och långsiktig ränta på investerad tid i saker man ger bort.

Varenda timme jag lägger på att ge bort min kunskap och mina erfarenheter som fotograf och företagare får jag igen på något sätt. Det kan handla om så enkla saker som en liten egoboost. Eller handfasta belöningar som förfrågningar om uppdrag. Som blir pengar.

Det här är också något som betalar sig över massor av år. Ett inlägg jag lade en timme på för fem år sedan får fortfarande besök och respons. Som ibland leder till uppdrag.

Ett bra exempel är inlägget ”Tips inför personalfotografering” jag skrev för tre år sedan. Det ger bra avkastning varje månad.

Ett annat exempel är poäng jag får genom att skicka vidare fotouppdrag till andra fotografer i mitt nätverk. Kunden som får en bra rekommendation och inte behöver leta mer blir glad. Fotografen som får ett uppdrag utan att behöva sälja.

Här är en enkel genomgång av resultatet av mitt fotografnätverk.

Och jag blir glad för att mitt samvete inte behöver tyngas av att bara säga nej eller ha saker som jagar mig.

Den positiva spiralen

Digitalisering och Internet är som gjort för att hjälpa företagare att bjuda på det lilla extra. Det är otroligt enkelt att hjälpa sina kunder med modern teknik.

Och de kan hjälpa oss fotografer tillbaka genom att sprida våra bilder på ett positivt sätt.

Har man på något sätt lyckats få till den symbiosen mellan uppdragsgivare och leverantör kan det bli otroligt bra. Gör bra saker för dina kunder, hjälp dem på alla sätt och berätta sedan om det.

Få sedan dem att hjälpa dig tillbaka genom att tagga dina bilder med ditt namn och kanske rekommendera dig på sociala medier.

Har du gjort något smart för en kund, eller tycker att de erbjöd dig ett särskilt intressant och utmanande uppdrag? Skriv om det på din blogg så kommer kunden bli glad, kanske kunna få nytta av det i rekrytering av personal framöver och mycket annat.

Jag slutar här, hoppas budskapet gått fram.

Fundera på hur du kan samla poäng och gör en lista på snabba åtgärder du kan genomföra med telefonen på bussen eller tåget. Kommunicera det överallt och gör alla lite gladare än de var innan.

/Stefan