≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Att ange fotograf är superenkelt

”Fotografens namn ska anges vid publicering”. Så står det ofta i anslutning till pressbilder i media-arkiv och bildbanker.

Eller ”Copyrightinnehavare/fotograf måste anges i anslutning till bilden vid publicering.” Bonnierförlagen som jag arbetat med i många år skriver dessutom även ”Vid all annan användning av bilden kontakta först stefan@stefantell.se.”

Det är ganska tydliga instruktioner kan jag tycka, men lik förbannat sprids och används bilder som om de vore vatten. En sak som faktiskt oerhört lätt att råda bot på. Och göra fotografer jätteglada. Samt minska risken avsevärt för trista fakturor och sura miner.

Snyggt porträtt, vem har tagit det?

Förr i tiden kunde man direkt känna igen reklamare genom att kolla vilka som stod på tunnelbaneperrongen med lutade huvuden. För de ville kunna läsa vilken byrå som gjort kampanjen.

Nuförtiden har det där lite fallit bort. Det står sällan vertikalt i annonser vad byrån heter, eller fotografen/illustratören.

Samma sak är det med porträtt och andra foton som används hit och dit. Det är ofta väldigt tydligt vem som ligger bakom texten, men för det mesta otroligt otydligt vem som gjort bilden.

De som fortfarande håller kvar vid den traditionen är tidningar och bokförlag, vilket jag uppskattar massor. För det är inte speciellt svårt, och ingen förlorar direkt på att fotografens namn anges.

Fördelar med att ange fotograf

För fotografen (eller andra kreatörer som har upphovsrätt på saker, t ex formgivare och illustratörer) är fördelarna såklart uppenbara. Man får sitt namn tydligt i anslutning till sitt verk.

För kunden är det kanske inte lika uppenbart, och det är säkert därför så många missar det? Sen blir alla arga när någon skickar en faktura för otillåten användning av upphovsrättskyddat material, eller för att utskrivning av namn uteblev. Sånt händer. Tyvärr.

Eller andra som hittar foton i kundens bildbank som finns lätt tillgängligt på Internet. Eller de som inte ens tänker på att allt man hittar via Google bildsök kanske inte automatiskt är gratis och fritt att använda hur man vill?

Ange fotografens namn på Instagram

Det finns faktiskt inbyggda funktioner i de flesta tjänster du säkert redan använder idag. Du kanske bara inte tänkt att de kan användas för att ange fotograf?

Ta Instagram t ex, där kan du antingen skriva ”Foto: Stefan Tell” i texten, eller så kan du tagga mig (eller den fotograf som tagit bilden som utgör en stor del av ditt inlägg) genom att skriva ”Foto: @fotografstefantell” så blir det samtidigt en länk till mitt flöde. Det är ju rätt lätt gjort.

Sen finns alltid den minst synliga men ändå, enligt mig, fullt acceptabla varianten att tagga bilden genom att klicka på den någonstans och skriva ”@fotografstefantell”.

Ange fotograf på LinkedIn

När du publicerar en länk och någon bild jag har tagit ingår förstår jag fullt att inget företag orkar skriva ”Fotograf: Stefan Tell” i texten. Det är lite därför jag brukar formulera det med ”om möjligt”. Samma gäller när bilderna ingår i hemsidors formgivning och liknande.

Men om du publicerar en artikel på LinkedIn finns faktiskt funktionen att ange fotograf eller annan upphovsrättsinnehavare i själva publiceringsverktyget. Lägg till en toppbild på artikeln så syns en liten rad under där det står typ ”Add Caption and Copyright”. Där skriver du in fotografens namn (eller kanske illustratörens?).

Du ser, inga ursäkter behövs. Allt finns ju redan förberett.

Ange fotograf på Facebook

Har du lyckats skriva vem som tagit bilden på Instagram kommer du inte ha några problem på Facebook. Skriv i texten till bilden, eller tagga i texten, eller tagga i bilden. Svårare är det inte.

Här är en idé om hur copyright på Facebook skulle kunna funka.

Sen hade jag ju gärna sett att en plattform för sociala medier som Facebook kunde ha haft en lite snällare inställning till copyright redan från början. De kunde ha plockat det direkt från EXIF eller haft en funktion för att tagga bilder med upphovsrättsinnehavaren direkt.

Samma gäller för Twitter, men där förväntar jag mig inte att någon skriver ut fotografens namn. Kanske för att fotografer med långa namn hade helt sabbat bildanvändandet när man bara hade 140 tecken att uttrycka sig med? Lite inkonsekvent, jag vet.

Var tydlig om copyright

Det är nog mest en uppmaning till kunder som publicerar bilder fotografer har upphovsrätten till, även om kunden köpt rättigheterna att använda bilderna på ett eller annat sätt.

Skriv gärna i anslutning där bilderna finns hur de får och ska användas korrekt, gärna med en text om vem man kontakta också. Ovan är ett exempel på hur Bonnierförlagen formulerar sig (i jätteliten och svårläst textstorlek, men den finns i alla fall där).

Det finns såklart motargument…

Varför ska man skriva ut fotografens namn, undrar vissa? Det är ju en rätt befogad fråga. Men då kan man undra varför textförfattarens namn ska stå där, och vips blir åtminstone tidningar och magasin rätt märkliga i sitt upplägg. Eller filmer med eftertexter utan namn?

Men visst, det står inte i vår källare vad hantverkaren som lade in golvvärmen heter, och inte på fasaden vem som målade den. Hade det varit praxis att alla undertecknade sina verk skulle det kanske stå en liten signatur här och där i vårt hus, och på vår bil?

Jag väljer att hålla en rätt vänlig ton när det gäller att få med mitt namn där det går. Aldrig någonsin har jag skickat en faktura eller argt mail om någon kund glömt det.

Däremot kan jag verkligen förstå att det kan vara en stor förlust för fotografer om namnet och eventuell länk uteblir. Det kanske kunde ha givit en massa affärsmöjligheter, och så sumpas de helt för att någon ”glömmer”. Då får man helt enkelt se till att hålla koll och påminna.

Lär ut hur enkelt det är att göra rätt

Det jag tror stenhårt på är att hjälpa kunder och andra som använder bilder så de skriver ut fotografens namn när bilder används.

Jag blir alltid lika glad när det händer, för det är ingen självklarhet längre. Men det finns sällan ursäkter för att inte skriva ut fotografens namn nu när det är så enkelt. Lite som att ange källa för saker.

Speciellt tror jag de som lånar bilder friskt på nätet kunde ge lite tillbaka genom att åtminstone länka och ange fotograf.

Vet man inte vad fotografen heter brukar det ofta gå att ta reda på relativt enkelt, inte alltid men ofta.

Högerklicka (Windows) på bilden du ska använda och välj ”Egenskaper” längst ner i kontextmenyn som dyker upp. Välj sedan fliken ”Information” och där står det ibland (om fotografen varit duktig och sparat bilden med EXIF-metadatan) information om copyright och fotograf.

Det är ändå rätt lätt att göra rätt.

Sen kan jag definitivt bli duktigare på att utbilda och informera mina kunder hur enkelt och bra det är att ange fotograf. Det ligger på min lista över saker jag måste se till att få in en bättre rutin för.

Skriv mitt namn och gör mig glad

”Credit where credit is due” heter det ju, och svårare än så är det inte. Ser man till att uppmärksamma de som bidragit till något kommer alla bli gladare i längden. Generositet föder generositet, och vice versa.

Men om inte fotografer ser till att kommunicera detta till sina kunder är det inget som kommer att ske automatiskt.

Tack ni som redan skriver ut mitt namn.

(Du som fotograf får gärna dela detta, eller kopiera delar av texten om du vill skriva något liknande på din blogg i dina egna ord, ju fler som pratar om detta, desto bättre.)

/Stefan

Comments on this entry are closed.

  • Bjørn H Stuedal 21 september, 2018, 09:40

    Meget bra artikkel, Stefan. Takk for at du deler med oss

  • Bertil Lindgren 24 september, 2018, 19:29

    För några år sedan hämtade faktiskt fb copyright från exif. Jag har sett det bredvid mina egna bilder, men det var ju då….

    • Fotograf Stefan Tell 26 september, 2018, 20:00

      Intressant, lustigt att de då tagit bort det?
      Hade ju varit ett sätt att förenkla för många som skickar omkring innehåll.