≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Rullväska för fotoutrustning med stora hjul (DIY)

Think Tank Logistics Manager 30 är min absoluta favorit när det kommer till alla de kameraväskor, stativväskor, fotoväskor och andra väskor jag äger för min blixtutrustning, stativ och kameror.

Men, den är precis som nästan alla rullväskor, mest gjord för att dras inomhus på flygplatser, kontor eller andra platser med plant golv. Med de lite fånigt underdimensionerade skateboard-liknande hjulen blir det genast tungt eller omöjligt att använda den på grusvägar eller en gropig asfalterad väg. För att inte tala om på en äng med gräs.

Jag har äntligen gjort klart mitt hemmasnickrade DIY-projekt så min rullväska nu istället har stora barnvagnshjul. Det här är version 1 som funkar väldigt bra, men jag ska framöver göra en lite smartare och snyggare lösning. Hursomhelst blev det enkelt att få med sig tunga blixtar och stativ ut i naturen.

1. Köp en ThinkTank Logistics Manager 30

Vill du först se vad det är för väska har de utmärkt information på hemsidan. Den rymmer 2-3 stora blixtar skulle jag säga (Profoto B1/B2) plus två kamerahus, några objektiv och en himla massa annan småutrustning man behöver få med sig. Plus några stativ hängandes på utsidan, och en reflexskärm om man vill.

2. Öppna rullväskan, ta ur innerväskan

Det är enkelt, leta bara upp dragkedjan som håller fast den inre, vadderade väskan vid själva skalet. Kanske behöver du leta under någon flik, den man öppnar dragkedjan med kan vara lite gömd. Sen är det bara att med lite pill lossa innerväskan från kardborrbanden som sitter på insidan runt väskan.

3. Köp barnvagnshjul och hjulaxel

Jag köpte först en metallstång, 10mm tror jag, och tänkte att det här blir enkelt. Sen köpte jag ultralätta och punkteringssäkra hjul från Tellus vid Fridhemsplan i Stockholm.

Problemet var bara att de hjulen, ganska billiga och lätta, med en snabbspärr som låser fast hjulet vid axeln krävde ett litet spår för att fästa. Har du något verktyg hemma som kan svarva ett litet spår några millimeter in på varje sida av din rundstång du använder som axel är det inga problem.

Jag frågade en lokal cykelreparatör om de kunde hjälpa mig, men den biten drog ut lite på tiden. Så jag hittade en annan lösning.

Jag sökte efter lådbilshjul och barnvagnar på Blocket, och hade tur som hittade en person som hade slaktat en gammal Brio Sitty. Den klassiska och väldigt enkla barnvagnen som också har rätt axelbredd för hjulen. Passar perfekt utanpå en Logistics Manager 30. Jag vet inte bredden på de större ThinkTank-rullväskorna, men det kanske är samma och passar dem också?

4. Köp aluminiumprofil i form av ett U

För den här biten av mitt projekt har jag bollat tusen olika lösningar i mitt huvud. Till slut valde jag det sätt där jag faktiskt skulle göra klart jobbet och som inte kostade för mycket.

Mät upp och såga av så det passar din hjulaxel och väska. Köp gärna till de svarta (eller vita) kantskydden av plast, lite som affischhållare, som man sen kan sätta på kanterna för att inte få för hårda sådana.

5. Borra hål i väskan

Jag valde att sätta borrhålen nära kanten på väskan, där den är förstärkt av en stor plastdel som även ramar in hjulen. Själva väskans sidor är lustigt nog mest korrugerad plast, så det kan finnas en poäng att välja det mest hållfasta stället på väskan.

Här har jag tänkt att göra en förstärkning i framtiden på insidan om jag skulle märka att det blir för stor belastning. Det kan nog räcka med en lite större aluminiumplatta eller något sånt.

6. Skruva fast aluminiumprofilen

Valet av storlek på profilen utgick från hur stor diameter hjulaxeln har, plus lite luft för att kunna isolera den lite på ett enkelt sätt med de där plastskydden du ser till höger i bild. Ett på vardera kant plus ett på själva hjulaxeln gjorde att allt fick plats ganska perfekt.

7. Håll fast hjulaxeln med rörisolering

Hjulen rullar ute på det där spåret man knappt kan se längst ut på hjulaxeln, så själva axeln kan sitta orörlig på väskan.

För att enkelt kunna spänna fast axeln och resten av delarna köpte jag rörisolering man lätt kan skära till lagom storlek. Sen trädde jag det ovanpå aluminiumprofilen och satte tillfälligt två rörfästen som håller fast allt väldigt bra. Isoleringen gör också att profilen skyddas från eventuella stötar i naturen om man skulle köra på en sten eller gren, plus låter allt sitta fast men med lite svikt.

8. Klart!

9. Fundera på till version 2

Det här blev en fungerande lösning för att slippa vara arg när jag drar min ThinkTank Logistics Manager 30 och all utrustning den rymmer över grus, kullersten, natur och annat.

Kanske inte den mest designade produktutveckling, men det funkar och gör mitt jobb som frilansande fotograf lättare. Betydligt lättare. Hade vi haft VR med tyngdkänsla skulle du förstått vilken skillnad det är att dra 20-30 kg på små skrutthjul jämfört med hjul som faktiskt är gjorda för att rulla lätt med mer belastning än så.

Anledningen till att jag gjorde en så ”slimmad” lösning som den här, med alumiuniumprofil, är att det ska gå att använda väskan med de vanliga hjulen också. Varför jag nu någonsin skulle vilja det?

Tar man av hjul och hjulaxel kan jag sätta dit rörisoleringen med två små spännband och få en liten distans som varken repar eller ta mer än några centimeters plats.

Nästa version kommer nog vara lite snyggare och bygga mer på en lätt ram på insidan och fyra klossar i vardera hörn. Två av dem ska ha någon form av fäste för hjulaxeln, men kunna användas utan de stora hjulen också.

Om det blir i trä eller plast har jag inte riktigt kommit på. Och exakt hur fästanordningen ska vara vet jag inte heller. Kanske ett spår i två av klossarna där axeln passar plus en gummirem? Vi får se.

10. Idéer till Think Tank

När man nu har gjort en så bra väska som denna, varför snåla på hjulen? Eller snarare, varför inte göra den mer modulär?

Öppnar man väskan ser man att det mesta är plast och popnitar. Hade de gjort en lätt ram på insidan med några förberedda fästpunkter skulle allt möjligt bli möjligt.

Tänk t ex om det fanns tillbehör i form av en hjulaxel och stora hjul? Med fästen förberedda i konstruktionen. Bara ta bort en gummiplupp så har man hål att använda?

Eller en tidigare tanke om stödben för att den inte ska behöva ligga direkt mot blöt mark? Här kunde man ha några gängade hål för sånt? Nu går det inte att bygga ut väskan alls utan att behöva bygga om den nästan från grunden.

Vad kostade projektet?

Hjulen och hjulaxeln från en barnvagn köpte jag som sagt på Blocket, kostade 150 kr. Sen köpte jag andra hjul, svarta och fina, på Tellus för kanske ungefär samma peng. Aluminiumprofilen plus plastkanter kostade kanske en hundralapp och rörisolering kanske 20-30 kr?

Skruv och mutter hade jag redan. Totalt kanske 300 kr alltså.

Äger du en liknande rullväska för dina blixtar, stativ och annan utrustning och undviker grus kan jag varmt rekommendera denna lösning. Det svåraste var att bestämma sig. Själva monteringen tog kanske en timme ungefär.

Har du frågor eller idéer om hur man skulle kunna göra detta projekt bättre, skriv gärna en kommentar.

Lycka till!

/Stefan

Comments on this entry are closed.

  • Elisabeth 27 juni, 2018, 21:05

    En sån strålande idé! Tack för tips!

    • Fotograf Stefan Tell 28 juni, 2018, 18:54

      Tack Elisabeth.
      Ett ganska enkelt projekt som kommer spara mycket ilska över grus och ojämnt underlag. Nu rullar den lugnt och fint varsomhelst.

  • Mikko Paavola 25 november, 2019, 16:42

    Hej Stefan,
    Har det blivit någon uppdaterad variant på detta?

    • Fotograf Stefan Tell 1 december, 2019, 23:47

      Hej, tyvärr inte än.
      Jag har så många olika idéer till lösningar men har inte hunnit eller kunnat utveckla någon av dem.

      Har du några idéer på saker som skulle kunna vara smidigt får du gärna skriva en kommentar med lite mer tankar. Tack.

  • Måns Hagberg 25 januari, 2020, 18:13

    Bra idé! Har länkat ”Stativväska till rullväska” till Fotosidan, i en tråd där en person behöver lättare utrustning av hälsoskäl. En kollega lade in länk till denna artikel.

    • Fotograf Stefan Tell 26 januari, 2020, 23:46

      Tack för det, Måns.
      Jag kan bara säga igen hur otroligt stor nytta det gör med större hjul för alla underlag. Plus att den samtidigt känns betydligt mer lättrullad, vilket är bra för rygg och axlar.