≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Fem sätt att anlita en dyr fotograf

Dyr eller billig, prisvärd eller oekonomisk. Allt detta är väldigt subjektivt, alla har sin egen uppfattning om vilken prisnivå som är rimlig. Summan som står på fakturan är dock en ganska liten del i ekvationen om man ser till helheten.

Det finns såklart fler än fem sätt att göra kostnaden för fotografering och bilder större än nödvändigt. Jag försökte få ihop det till en lagom lista som är lätt att komma ihåg.

  1. Betala för mycket
  2. Utnyttja fotografen dåligt
  3. Planera fotograferingen slarvigt
  4. Inte använda bilderna tillräckligt
  5. Använda bilderna fel

Betala för mycket för fotograf

Egentligen är den här rubriken inte så avgränsad och perfekt som jag skulle vilja ha den. För den beskriver hela problematiken lite svepande och glider lätt in i övriga punkter.

Jag vet dock inte hur många kunder jag träffat som har den här känslan, att de har betalat för mycket för fotografering. Vilket lämnar känslan av att de har anlitat en dyr fotograf. Och att fotografering är något dyrt rent generellt.

Det behöver såklart inte vara så. Att fotografer kostar pengar är dock lika självklart som att andra varor och tjänster kostar pengar. Om det upplevs dyrt eller billigt hänger på lite fler faktorer än fakturan. Vissa av dem har inte ens fotografen kontroll över.

Tycker man att fotografens offert är för dyr finns såklart alltid alternativet att diskutera den, vissa kallar det att försöka pruta, men det är tyvärr en möjlighet så väldigt få utnyttjar.

Jag kan också tillägga att de kunder jag har längre samarbeten med inte följer samma prislista som andra. Då finns det utrymme att tänka på gungor och karuseller. Ibland gör jag småjobb superbilligt för att jag vet att det jämnar ut sig i längden.

Är upplevelsen att man betalat för mycket kan det beror på någon annan av punkterna på listan nedan.

  1. Betala för mycket
  2. Utnyttja fotografen dåligt
  3. Planera fotograferingen slarvigt
  4. Inte använda bilderna tillräckligt
  5. Använda bilderna fel

Fotografen utnyttjas dåligt

Det här är verkligen en klassiskt misstag, och det är såklart inte bara kundens fel om fotografen upplevs dyr här. Alla i projektet, från beställare till deltagare och fotograf, kan vinna mycket på att försöka se sätt att använda tiden mer effektivt.

”Hurry up and wait” är något jag tror man brukar beskriva upplevelsen av militära operationer, men det stämmer även för fotouppdrag. Jag vet inte hur många av mina fakturerade timmar som egentligen bara varit luft, att jag behövt vänta helt enkelt. Och ta betalt för min tid ändå, för jag kan ju inte göra andra jobb då.

Vissa fotouppdrag är av naturen stor del väntan, men det finns såklart sätt att kanske utnyttja den tiden till något produktivt. Finns det t ex en lucka på evenemanget där det inte är så mycket nytt att fotografera skulle man kunna klämma in några pressbilder av folk.

Har man fått en fotograf att åka till kundens kontor för att fotografera personal kostar det oftast inte så mycket mer att be om några bilder från kontoret eller andra diversebilder som kan vara användbara.

  1. Betala för mycket
  2. Utnyttja fotografen dåligt
  3. Planera fotograferingen slarvigt
  4. Inte använda bilderna tillräckligt
  5. Använda bilderna fel

Slarvigt planerade fotograferingar

En annan upplevelse jag har många av, ibland hade jag kunnat hjälpa till men oftast var det inget jag hade kontroll över.

Det vanligaste är nog vid t ex personalfotografering där vissa plötsligt inte dyker upp för att de drogs in i ett möte. Vilket leder till att en ny fotografering med ny startkostnad måste bokas in. Vilket i sin tur leder till att jag blir mycket dyrare än vad jag hade önskat.

Att ha plats för en kort lunch eller paus är trevligt när kunder planerar min tid. Men att ha en ”håltimme” eller två känns mindre produktivt. Och gör att min faktura sväller lite onödigt mycket.

Kontor som inte föreberetts (läs: städats) inför en fotografering är också något som i slutändan gör att fotografen upplevs som mindre effektiv och onödigt dyr med all väntan som följer.

Eller att allt inte finns på plats som skulle vara det.

  1. Betala för mycket
  2. Utnyttja fotografen dåligt
  3. Planera projektet slarvigt
  4. Inte använda bilderna tillräckligt
  5. Använda bilderna fel

Bilderna används inte alls tillräckligt

Jag hade tänkt skriva ”inte använda bilderna bra”, men egentligen är ordet ”tillräckligt” mer rättvisande. Här handlar det mest om att kunden ska få valuta för pengarna för att det ska kännas prisvärt, men man får inte saker automatiskt. Man måste faktiskt göra något.

Pressbilder är i mitt fall ett typiskt exempel där många av mina kunder är duktiga på att göra dem tillgängliga så de används. Vissa är det dock inte, och en bild man betalat för som inte används upplevs dyr.

Bilden på VD:n som togs för att en tidning frågade efter ett porträtt kan man göra så mycket mer prisvärd. Lägg upp dem med ett citat på Instagram, ha den som toppbild på LinkedIn-artiklar, gör den tillgänglig på webben i pressrummet och se till att den finns på t ex MyNewsdesk så att den faktiskt används. Då blir den prisvärd.

Det här är ett ämne jag kan skriva miltals med ord om, och det är väldigt ofta kärnan när kunder tycker att fotografer är dyra. Man kan faktiskt köpa en billig sak och uppleva den som dyr om den bara används en endaste gång.

  1. Betala för mycket
  2. Utnyttja fotografen dåligt
  3. Planera fotograferingen slarvigt
  4. Inte använda bilderna tillräckligt
  5. Använda bilderna fel

Bilderna används fel

Hur man använder bilder rätt finns det många svar på, men det finns samtidigt några få sätt som är fel.

Enklaste sättet att undvika att använda bilder fel är att kommunicera med fotografen. De flesta tillfällen när det helt plötsligt dimper ner en faktura för olovlig användning är när alla parter har varit dåliga på den punkten. Ett avtal om bildanvändning kan vara bra också.

Hursomhelst kan en prisvärd bild helt plötsligt bli väldigt dyr om man måste betala extra för att bilden har använts fel. Då känns det ganska dyrt att ha anlitat en fotograf. Vilket är trist och onödigt. Det hade säkert gått att lösa i tid med lite kommunikation.

Sen finns det såklart andra sätt att använda bilder som kan kännas fel. Ett exempel här är om alla porträtt på folk i ledande positioner utstrålar superglädje, vad gör man om något trist ska kommuniceras?

Hur gör man en fotograf billig?

Återigen, det är väldigt individuellt vad som uppfattas som dyrt eller billigt, men det finns ganska enkla sätt att göra det mer prisvärt.

  1. Använd fotografens tid mer effektivt
  2. Förbered fotograferingen i samråd med fotografen
  3. Gör bilderna tillgängliga och använd bilderna mycket mer
  4. Kommunicera med fotografen för att undvika dyra misstag

I korthet vill jag bara avsluta med en enkelt fråga, vilket fotouppdrag tror du upplevs som mest prisvärt?:

  • Det där man anlitar en fotograf för en akut bild som sedan inte finns tillgänglig på nätet.
  • Det där man i god tid anlitar en fotograf någon timme extra, betalar en lite större summa och får en massa användbara bilder som används under flera år.

Kanske var för lätt?

Har du förresten tips från din verksamhet på saker som gör att du ibland upplevs onödigt dyr. Saker du har kontroll över och kan göra något åt, eller saker du inte kan påverka. Kommentera gärna!

/Stefan

Comments on this entry are closed.

  • Johan Tjerneng 6 april, 2018, 09:57

    Klokt beskrivet som vanligt. Men en premiss är lite svajig:
    ”Att fotografer kostar pengar är dock lika självklart som att andra varor och tjänster kostar pengar.”

    Detta är ju tyvärr mer självklart för fotografer än för icke-fotografer, och anledningen till att just denna fråga bland fotografer är mer uttjatad än ägg efter påskhelgen. Kostar pengar ja, men det är ju fortfarande mer vanligt än inte att det finns ett stort glapp mellan kundens värdering av vad fotografer ska kosta än vad fotograferna anser sig värda. Undantaget riktigt professionella bildköpare, naturligtvis. Och säljer man till privatpersoner (som ju för sig är utanför ämnet för ditt blogginlägg) så är ju glappet närmast oändligt.

    Så din text tycker jag ger väldigt bra stöd till fotografer för att kunna lägga upp ett jobb till en kund så att kunden får mer valuta för pengarna. Men tyvärr fastnar nog ändå många på första steget med prutningen.

    Min egen (kommersiella) fotoverksamhet är vilande sedan några år tillbaka, men i mitt nuvarande jobb har jag haft möjlighet att vara beställare av fototjänster. Där har jag personligen haft stor nytta av att ha jobbat som fotograf och kunde resonera fram ett bra upplägg med fotograferna just enligt de punkter som du tar upp. Vi tog till och med höjd för att det var värt att flyga ner en fotograf från Luleå för att få just hennes bildstil, än att välja en något billigare fotograf här i Stockholm. Det gick bara genom att i samråd med fotografen göra en väldigt effektiv planering av tiden på plats och få in fler bilder på den tiden än just de specifika bilderna som gjorde att vi behövde ta in en fotograf. Uppdraget gick från 20-talet pressbilder till att fota nästan 40 personer och i flera miljöer/poser/uttryck. Det blev lite extrakostnad för redigering och annat efterarbete men priset per bild blev väldigt lågt. Så lågt pris per bild, men bra betalt till fotografen = win-win. :)

    • Fotograf Stefan Tell 6 april, 2018, 09:58

      Tack för ett fantastiskt genomtänkt och smart tillägg.

      Jag är självklart inte ensam om att fundera på detta, vilket du visar tydligt. Apropå det svajiga måste jag erkänna att det där är en grov förenkling för att ens kunna argumentera om det. Men om man vänder på steken och pratar kundnytta och valuta för pengarna kanske man kan komma runt tjatet om vad kamerautrustning etc kostar?

      Du har en bra poäng med att vara en duktig bildbeställare, jag tror att det är där man kan förändra sina förutsättningar som fotograf. Alltså inte bara acceptera att det blir en viss prislapp utan att hjälpa kunden få upplevelsen att det ändå var prisvärt.

      Privatpersoner är såklart betydligt svårare att argumentera med på det här sättet. En av anledningarna till att jag sedan många år tillbaka enbart jobbar med företag som kunder.