≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Höj priset, bli bättre (och tjäna mer)

Jag har länge varit en för billig fotograf för mitt eget bästa. För några år sedan tröttnade jag på det och funderade på en plan för att komma ur min onda cirkel.

Redan nu måste jag säga att det här är något som fungerat för mig, alla jobbar och tänker olika, så läs det genom dina ögon och känn efter vilka bitar som kan passa dig.

I korthet har det mesta för mig handlat om att frigöra tid. Ju mindre tid jag hade förut, desto mindre lönsam var jag. Nu när det är tvärtom har jag tid att ta mer betalt, göra bättre jobb och vara mer nöjd.

Problemet med fullbokad

I grunden var det ett till synes lyxigt problem jag hade förut, min kalender hade nästan inga luckor. Då gjorde det mig lugn, jag maximerade min arbetstid genom att boka in saker. Så går det när man alltid ska vara duktig och göra nyttiga saker.

Nu blir jag snarare stressad av att vara fullbokad. Det ger mig inga möjligheter att tacka ja till snabba uppdrag och det skapar en känsla av att vara ständigt jagad.

Det gör mig inte bättre alls.

Förut såg jag en vecka med obokade dagar som missade möjligheter att göra nytta, nu ser jag det mer som handlingsutrymme.

Tänk dig ett 15-spel, men att du bara har kanske 7 eller 10 rutor du behöver flytta runt? Det kräver inte alls lika mycket energi. Flummigt illustrerat med spelet Wooden Block Puzzle i exemplet ovan.

Energi som kan omvandlas till roligare saker. Saker som kan leda till mer effektiva uppdrag och bättre planerade dagar t ex. Eller att storhandla när ingen annan gör det, så jag får mer tid senare.

Små uppdrag & omställningstid är dyrt

Varje uppdrag kräver en startsträcka och en bromssträcka, lite som när man populärt pratar om “omställningstid” nuförtiden. Plus det arbete kunden beställt mitt i.

Har du fem-sex uppdrag på en vecka är det fortfarande lätt att planera och det finns utrymme för flexibilitet. Kommer en kund lite sent gör det inte så mycket.

Är det däremot massor med små och stora uppdrag inklämda bredvid varandra kan en liten händelse, t ex vab, dra med sig en hel vecka.

För att inte tala om all kommunikation som krävs för att planera in och genomföra ett uppdrag. Ibland kan jag ha mail-trådar som innehåller 20-30 meddelanden bara för en liten plåtning.

Ta den tiden, gånger antalet uppdrag på en vecka, så inser man hur mycket spilltid som det finns i kalendern. Men som också uppenbarligen behöver finnas där. Frågan är dock om man får betalt för den? Tveksamt.

För mig har i alla fall färre men lite större uppdrag inneburit betydligt mindre tid som krävs för det osynliga. Vilket troligtvis har ökat min lönsamhet rätt rejält, bara det.

Att ta lite mer betalt har givit mig utrymme att bli bättre, men samtidigt minska beroendet av att vara fullbokad. Som i sin tur skapat fler möjligheter att växa på andra håll.

Administration kostar och sväller lätt

I min strävan att försöka minimera andelen miniuppdrag har jag märkt hur mycket mindre administration det blir. Förut lade jag ner rätt mycket tid på listor, saker jag behövde göra i varje projekt, eftersom det fanns 10-20 saker igång hela tiden.

Nuförtiden kan jag nästan ha det mesta i huvudet eftersom jag har tid och energi att göra klart saker i princip direkt.

Har jag ett uppdrag bokat en dag finns det tid och möjlighet att efteråt göra en sållning, skapa ett urval, återkoppla till kunden och kanske t om få besked samma dag.

Är det istället en dag med tre-fyra plåtningar efter varandra är det svårare och vips har man början till en lång lista. Som måste hanteras dagen efter. Då man kanske också har flera saker bokade.

För att inte tala om, igen, hur mycket mer korrespondens tjugo små uppdrag skapar. Och att tjugo fakturor tar sin lilla tid. Jämfört med några färre men större.

Mitt dygn har fortfarande 24 timmar

Med små barn hemma (inte pyttesmå längre, men ändå), en kropp som inte blir yngre och en gnagande känsla av att man kanske inte ska lägga hela dygnets timmar på att arbeta krävs lite nya idéer.

Förut lät jag så otroligt mycket mer passera. Drog en plåtning ut på tiden lät jag det ingå. Kom folk försent gjorde det inget. Krävdes det en massa efterarbete som inte var offererat bjöd jag på det.

Nuförtiden är jag fortfarande rätt generös, men har inga problem med att ta upp eventuella tillägg på fakturan om det är befogat.

Av en enkel anledning:

Min tid är värdefull. Faktiskt.

Det är är egentligen ganska enkelt, för mig kom det smygandes men kändes helt naturligt. Varje sekund jag låter försvinna in i den dåliga planeringens svarta hål, eller bara ger bort utan kompensation, är tid jag måste ta igen någon annanstans.

För cirka tusen år sedan, när jag bara behövde planera utifrån mig själv, var det enkelt att se hela dygnet som en flexibel tidsmassa.

En otroligt stor damm man bara kunde ösa ur. Som kompenserade för det mesta när det kom till hafsiga överenskommelser eller bristande planering.

Så är det inte längre, dygnet har fortfarande samma antal timmar men jag värdesätter min tid så otroligt mycket mer nu. Vilket gör det väldigt självklart och naturligt att ta betalt för min tid.

Slutsats: Jag höjde mitt timpris

Jobba inte mer, förädla istället

Ju mindre del av min kalender som är uppbokad, desto större möjligheter har jag att utveckla och förbättra mina uppdrag.

Utan tid och utan energi finns det liksom inget kvar att förädla med.

Det har lönat sig på så många sätt för mig.

I mitt bombastiskt titulerade inlägg “Så blev jag framgångsrik” fokuserar jag på energi. Och mer energi för mig innebär verkligen att kunna göra mer av allt. Men samtidigt kanske jobba lite mindre.

Men smartare.

Min “metod” i korthet:

  • Titta igenom senaste årets uppdrag du haft. Fundera på om det är så du vill jobba. Jag insåg för flera år sedan att mitt svar var nej.
  • Om du skulle minska på antalet små uppdrag, kan du istället ersätta dem med några bättre betalda, kanske inte lika många?
  • Eller kan du arbeta med de mindre uppdrag du har och göra dem aningens större? Tänk om en tiondel av dina små jobb lyckades bli dubbelt så stora?
  • Prova att inte göra jobbet så billigt det bara går, vem vet, din kund kanske hade kunnat betalat mer om de hade fått mer och samtidigt blivit totalt sett mer nöjd?

Mer läsning i samma anda:

Avslutningsvis, det som fungerat för mig kanske behöver lite justeringar för att du ska trivas med det.

Jag lever inte alltid som jag lär, men försöker i alla fall oftast ha i bakhuvudet: “Är det såhär jag vill jobba, eller kan jag göra det smartare eller bättre på något sätt?”.

Har du frågor eller synpunkter på detta, kommentera gärna.

/Stefan

3 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.