För några år sedan började jag skissa på en plan för att bli mer nöjd som fotograf, frilans och egenföretagare genom att kunna styra min verksamhet bättre.
En snabb koll på mina siffror för 2015, 2016 och 2017 visar att mitt arbete med detta har givit resultat. Positivt resultat på så många plan, inte bara mer pengar i plånboken utan även ett roligare jobb.
Det här inget inlägg med en perfekt formel och punktlistor för att nå framgång, det här är bara en genomgång av vad som fungerade för mig. Förhoppningsvis kanske något hjälper dig också?
Poängen med min ekonomiska plan
Förra året skrev jag ett blogginlägg väldigt anspråkslöst döpt till ”Så blev jag framgångsrik” och det är egentligen grunden till den strategi jag har arbetat efter i några år nu.
Läs det gärna om du inte redan gjort det.
Kanske innan du läser vidare? Tror det kan ge en bättre bakgrund.
Framgång är ytterst subjektivt, för min del handlar det om att kunna arbeta fritt, vara glad och ha tillräckligt med tid, pengar och energi kvar till familjen. Det kan låta lyxigt, och det är precis vad det är. Men det är också resultatet av hårt arbete under många år, plus lite tur.
Nästan alla affärsmässiga beslut jag tagit de senaste åren har alla handlat om att jag ska lyckas med följande:
- Ha tid att ge alla kunder mer valuta för pengarna
- Bara ha roliga uppdrag som gör mig glad
- Större andel intressanta uppdrag jag kan visa upp
- Bättre utväxling av min tid kontra pengar
- Inte vara fullbokad med småjobb så jag missar större
Tjäna mer pengar på mindre tid helt enkelt. Och samtidigt alltid ha energi att göra det bästa av alla jobb jag åtar mig.
Min säljstrategi har funkat
Tittar man på mina senaste fem år som fotograf och egenföretagare har det pekat uppåt hela tiden. Förra året ökade jag min omsättning med 23% men i år blir nog ökningen lite mer blygsam, kanske 10-15%?
Nu kanske det är fusk att börja med det året jag var pappaledig för andra gången, då med tvillingar? Men ändå.
Just de där tvillingarna och deras storebrorsa är nog tre väldigt bra förklaringar till varför jag blivit så mycket mer effektiv. Barn är liksom ingen faktor man kan förhandla så mycket med. De tar tid från t ex arbetet och då måste arbetet bli mer effektivt.
Den enkla förklaringen är att jag behöver tjäna mer pengar på mindre tid, för 2014 t ex jobbade jag inte på 17 av årets 52 veckor?!
Såhär gör jag nu
Jag har någon slags mental checklista när en kund ringer eller när jag ska sälja in ett fotouppdrag. Det är inte satt i sten, men jag försöker leva efter det så gott jag bara kan. För att jag mår bra av det.
- Tacka inte ja till allt
- Skicka vidare till andra fotografer, bygg ett eget nätverk
- Försök göra bra uppdrag större och bättre
- Är det här i rätt riktning för mig?
- Kommer jag känna mig nöjd?
Den viktigaste faktorn för mig
Hur mycket jag än tänker på att det har varit oerhört värdefullt att nischa mig mer så är det ändå energin som gynnat mig mest.
Har jag gott om energi gör det att jag kan utveckla ett uppdrag till något roligare och mer värdefullt för alla inblandade. Kunden får mer för pengarna och jag får göra ett mer belönande jobb. Att jag samtidigt får mer pengar för att allt blir mer effektivt är en bra bonus.
Ju mer jag lär mig om hur jag själv fungerar, desto bättre säljare blir jag. Och fotograf. Och säkert också förälder.
Göra varje jobb roligare
En sak som har hängt ihop väldigt nära med att ha bra med energi är att jag har ett mål med varje uppdrag jag tar. Nämligen att göra det så mycket roligare som det bara är möjligt.
Genom att vara väldigt tydlig med vad jag kostar, och samtidigt höja mitt timpris som jag gjorde förra året (kanske dags snart igen?) blir det mindre diskussion om pris och mer om resultatet. Och nyttan.
Det kommer alltid finnas de som tycker jag är för dyr, men tipsar jag dem gärna om andra fotografer som arbetar på andra sätt. (Återigen, bra med ett nätverk). Med en tydlig och enkel prissättning kan vi snabbt komma fram till om jag är rätt fotograf för kunden som ringer.
Sälj mer, bli gladare
Jag har inte alltid varit en bra försäljare av mina tjänster. Förut var jag för blygsam, nu värderar jag min tid och mitt humör så mycket mer att jag måste bli en bättre säljare.
Sälj mer som fotograf skrev jag för över två år sedan, och på något sätt funkar det för mig att skriva saker så kommer jag ihåg att göra dem också. För ju mer aktiv jag är som säljare av mina tjänster, desto bättre blir resultatet för mig. Låter självklart, men ändå inte.
Jag gillar bra säljare, det är roligt att bli utsatt för en. Jag vill vara exakt en sådan, som faktiskt vill sälja något, med glädje, förhoppningsvis för att det är bra för köparen att tacka ja.
Slutsats
Jag känner hur jag virrar hit och dit och skulle kunna skriva om självklarheter tills Internet tar slut om detta. Poängen för mig är att jag vid 46 års ålder inser mer och mer vad jag blir glad av.
Blir jag glad att ha roliga uppdrag, sälja in mer och bättre leveranser samt göra kunden mer nöjd. Ja, då är det precis så jag måste jobba.
Om jag måste summera min förbättrade lönsamhet som fotograf de senaste fem åren är det nog ett ord som dyker upp mest. Eller två.
Alltid sälja.
För det är så jag jobbar nu. Jag tänker faktiskt på hur jag kan sälja in något roligare för mig och bättre för kunden i varenda kontakt jag har. Jag tror mina kunder uppskattar det. För det är ett ärligt engagemang från min sida.
För din del har jag ingen aning om vad som driver dig, men jag gissar att du skulle kunna hitta motsvarande punkter som du går igång på. Sen är det bara att försöka tänka på det hela, hela tiden.
Hoppas du kan inspireras av denna oändligt långa text och fundera ut en plan som passar dig. För att ha en långsiktig plan funkar.
Comments on this entry are closed.
Tack för ett bra och inspirerade inlägg. Känns som detta kring sälj är något som jag själv måste bli mycket bättre på och även finns min nisch.
Tack,
kul att du gillade det.
Sälj är något jag länge tänkt lite bakvänt om. Det är ju snarare att man erbjuder en hjälp (förhoppningsvis), och då blir det ju något helt annat. Då får man fokusera på att visa vad hjälpen kommer göra för nytta. Det här med att det kan kosta lite blir ganska sekundärt.
Kul att du har en blogg förresten, det är alltid en bra sak.
Ett litet tips apropå blogg så skulle jag rekommendera dig att kanske skriva några inlägg om fotografering för företag och sen länka till dem från din tjänstesida som har dessa som punkter. När du har tid kan du fylla på med mer material och vips har du snart något matnyttigt för den kategorin kunder också.
Hej Stefan! Följer din prisstrategi-följetong. Spännande. Får man fråga om din graf är ex eller ink moms – främst relevant på snittfakturan.
Mikkel
Allt är exklusive moms, jag har vissa uppdrag från utlandet som inte har moms och då blir det inte så rättvisande att visa siffror inklusive moms.
Hej!
Jag läste ditt inlägg för ett tag sedan och idag letade jag upp det igen. Först och främst för att skriva och tacka, men även för att läsa en gång till. Jag fastnade verkligen för det här med humöret, att det ska vara roligt och att resultatet blir bättre och man kan ge kunderna lite extra. Tack! Har inte sett prissättningen utifrån den vinkeln tidigare. Nu har jag det med mig när jag lämnar pris. Det var precis vad jag behövde. Tusen tack!!
Tack själv.
Kanske inget man alltid måste tänka för mycket på, men ändå ha i bakhuvudet.
Visst går det bra att ha en massa smör-och-bröd-jobb som betalar hyran, men om allt är en jakt på enbart pengar och det mest ekonomiska blir det lätt trist till slut.