≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

När jag fotograferar porträtt utanför fotostudion tar jag alltid med mig för mycket utrustning. Många gånger är det bra att det finns ljusmodifierare att välja på, eller andra prylar man kan ha nytta av. Det går ju sällan att veta exakt vad som behövs förrän jag är där.

Vissa gånger kan de där extraprylen vara en livräddare, t ex som när jag fotograferade Per Vesterlund för Albert Bonniers Förlag ute i Saltsjöbaden tidigare i år. Hade jag inte ett extra blixtparaply skulle det blivit enbart bilder där vi var skyddade från regnet.

Bakom kulisserna ute i regnet

Jag ska vara ärlig, det regnade inte jättemycket, men tillräckligt för att hans kläder skulle bli prickiga på en minut. Och håret hade nog blivit mer som en blöt hund. Inget man vill utsätta sina modeller för.

Jag hade rekat lite innan vi träffades och såg den här tegelväggen med murgröna som skulle kunna bli en av flera bra miljöer att fotografera hans författarporträtt i. Synd att det började regna som sagt.

Eftersom jag hade ett extra paraply (jag hade en bra jacka) kunde ha stå där i regnet och jag kunde ordna ljussättningen i lugn och ro.

Paraply som regnskydd och flagga

Sen fick jag en grej på köpet när han höll i paraplyet, och det är nog den enskilda faktorn som gjorde just dessa porträtt extra bra. Nämligen att paraplyet i rätt höjd flaggade av ljuset från höger på ett alldeles lagom sätt.

Om du jämför ljuset i ansiktet på de två bilderna ovan kan du säkert se hur det förändras rätt rejält bara när Per vinklar paraplyet och sänker det lite. På övre av de två bilderna blockerar paraplyet inget ljus från blixten, en Profoto B2 förresten.

När han håller det lite lägre och mer rakt gör det övre delen av ansiktet och toppen på huvudet mörkare. Allt blir lite mer kontrastrikt och färgerna mustigare. Bättre på alla sätt alltså. Tycker jag.

Mer kontrast, mer liv

Jag har alltid gillat porträtt där skuggorna aktivt ser till att lyfta fram att ett människohuvud är i tre dimensioner. Paraplyet skuggar det befintliga ljuset från himlen (solen syntes inte till, men de heltäckande molnen gav något slags allmänljus), vilket hjälpte till att göra skuggorna på sidan av huvudet djupare.

Avslutningsvis kan jag bara varmt rekommendera att prova en liknande lösning för utomhusporträtt. Det behöver såklart inte alltid vara ett paraply, men att kontrollera ljuset med mer än en reflexskärm kan lyfta porträtt väldigt mycket, tycker jag.

Nu återstår bara för Profoto att göra ett bra handtag till sina blixtparaplyer så de blir skönare att använda som vanliga paraplyer. För vem vill inte skydda sig mot regnet med ett djupt paraply?

0 comments… add one

Leave a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.