≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Vem kontrollerar ditt innehåll?

Jag gissar att du har en domän för din verksamhet, en hemsida, eller om man ska kalla det portfolio kanske? Sen gissar jag att du även har ett konto och minst en profil på de vanligaste sociala nätverken.

Kanske ett Facebook-konto, kanske även en företagssida? Säkert samma sak på Instagram där du lägger upp bilder då och då, med en strategi eller inte. Kanske även ett konto på LinkedIn och Flickr och 500px?

Du kanske har en blogg i något bloggnätverk, kanske på Elle.se eller något annat ställe? Frågan är nu bara, har deras regelverk och beteende varit konstant sedan du skaffade dina konton?

Har du kontrollen över ditt innehåll?

Det borde alla företagare kunna svara “Ja!” på? Visst låter det som världens mest självklara sak, eller hur?

Jag läste nyligen om någon känd person som var upprörd över att Instagram kanske hade drabbat hen med en shadow-ban. Och reagerat med upprördhet att det var dåligt för att det påverkade dennes business. Inte roligt såklart.

Klart man inte blir glad om reglerna plötsligt ändras så att man får uppleva den trista sidan av dem? Eller råkar ut för ett misstag bara?

Men det är samtidigt rätt självklart att det kan hända. Precis när som helst. Har man ingen kontroll så har man ingen kontroll.

Regler ändras ju hela tiden.

Enkelt sätt att ha kontrollen själv

På Internet, det absolut enklaste sättet att ha kontrollen över ditt innehåll du skapar och säljer är att ta kontrollen. Det innebär kort och gott att du och din domän är navet. Allt annat är ekrar.

Om man gör en lista med t ex din domän, Facebook, Pinterest, 500px, forum, Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube etc är det bara den första som du faktiskt har någon vettig kontroll över.

Alla andra är andra företag och kan ändra sina regler och förutsättningar precis när som helst. Du kan faktiskt inte göra ett dugg åt saken.

Gör dig till navet

Jag säger inte att det är speciellt dumt att lägga tid på andra kanaler än din egen, men det är vanskligt att bara göra det. Har du helt och hållet byggt upp din verksamhet på att ha många följare på Pinterest eller din blogg på Elle finns alltid risken att de lägger ner.

Vad gör man då?

Fortsätt göra det som funkar för dig, men tänk samtidigt att bygga upp ditt eget varumärke i en kanal du kontrollerar. Dvs din egen domän igen. Det gör det hela lite mindre vanskligt i alla fall.

När jag ändå är inne på detta tema, får jag återigen slå ett slag för att ha en blogg. Du kan ju ha samma eller nästan samma innehåll där, det skadar aldrig (om du inte sitter fast i något trist avtal som förbjuder dig att publicera på andra ställen?).

För att inte göra detta inlägg onödigt långt följer här några länkar om det fantastiska i att ha en blogg:

Även om du inte orkar börja direkt idag kan du i alla fall fundera några sekunder på vad du skulle ha kvar om Facebook, Instagram eller något annat på sociala medier skulle stänga ner helt.

En lång variant på talesättet om ägg och korgar helt enkelt.

2 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.