≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

När det gäller ljussättning för porträtt är det rätt intressant med vad som känns naturligt och inte. Det handlar ibland om vilken ljusformare man har använt, och ibland om fördelningen av ljus från olika håll. Men rätt ofta såklart om ljusets vinkel.

När man tar bort allt befintligt ljus från en ”scen”, dvs släcker ner och använder en hyfsat kort slutartid och liten bländare blir det svart. Det enda ljus som finns är det du tillsätter, och hur det studsar runt.

Just därför är ljus uppifrån vid porträtt rätt intressant, det ger lite en känsla av att modellen är under jord. Eller i ett mörkt rum med bara takfönster. Eller något i den stilen.

Bakom kulisserna, ljus uppifrån

När jag fotograferade skådespelarporträtt åt Rojan Telo var det här en av ljussättningarna vi använde. I bilden ovan är det nästan bara ljuset från blixtparaplyet ovanför honom som ljussätter.

Den B1 med beautydish till vänster var avstängd, samma sak när det gäller den med barndoors som pekar mot bakgrunden. Min stora softbox Octa med 150 cm i diameter stod i princip bakom mig då. Allt för att ljuset skulle upplevas från ovan, förutom aningens upplättning rakt framifrån.

Blixtar på eller av

Det här är en arbetsprincip jag använder så ofta, men glömmer ibland. Första bilden i inlägget är alltså två av fyra studioblixtar avstängda. Bilderna precis ovanför här och nedanför är resultatet av när alla fyra blixtar var påslagna.

Möjligt gör det möjligt

Att sätta blixtljus rakt ovanför modellen kan vara lite pyssligt. Har du bara vanliga stativ kan det vara svårt att få till det behändigt. Ett blixtstativ med bom gör det genast mycket enklare. Antingen Manfrotto 420B eller ett C-stand och stång.

Sen har vi det där med vikten långt ut på en stång. Oavsett hur många sandsäckar eller motvikten du har känns en fullstor kompaktblixt med tung ljusmodifierare på en smal pinne sisådär.

Här är det oerhört skönt med två saker, dels Profoto B2 vars blixthuvud väger 0,7 kilo, och dels paraplyer. Plus Manfrottos väggarm 098B som inte tar någon plats på golvet men kan få ut ett lätt blixthuvud långt och högt. Läs mer om smarta saker till liten fotostudio här.

Takhöjden spelar såklart roll också, men vill du prova att ha större andel ljus rakt uppifrån kan man ju alltid be modellen sätta sig ned.

Det roliga med blixtljus uppifrån i en relativt liten studio, eller om du är nära bakgrunden, är att man enkelt kan variera toningen på bakgrunden eller ljuset rent generellt bara genom att vinkla huvudljuset lite snett framåt eller bakåt. Skillnaden blir väldigt stor med små medel.

Och som sagt, prova alltid att först krångla till det och sen se hur det blir om du stänger av en eller flera blixtar.