≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Profoto A1 – test av olika ljusinställningar (inkl. Soft Bounce)

Profoto A1 har diverse tillbehör och inställningar du kan förändra ljusbilden med, från ett “rent” huvud med Fresnel-lins för mest ljus och kontrast till olika sätt att diffusera ljuset.

Sen kan du vrida ringen längst fram på huvudet för att zooma ljuset så det kan vara en smal kägla eller bred. Du kan precis som på en Speedlight även vrida och vinkla blixten så den studsar i taket, eller är vinklad snett uppåt.

Jag höll tungan rätt i mun och tog lite testbilder i fotostudion för att se skillnaden på några vanliga sätt att använda en kamerablixt.

Inställningar vid test av Profoto A1

Vill du först läsa min genomgång av Profoto A1 rekommenderar jag mitt inlägg: Profoto A1 – test och recension.

Alla bilder är tagna med en Nikon D5 och Profoto A1 i blixtskon. Bländare 5.6 och slutartid 1/200 sekund användes överallt. Vitbalansen justerades till 5500K i Lightroom och jag har lagt på kameraprofilen “Camera Standard” samt standardjustering för vinjettering.

Testhuvudet stod cirka en meter från en ljusgrå pappersbakgrund och kameran cirka en meter från modellen. Objektivet var ett 24-70mm/2.8 utzoomat till 35mm.

Alla bilder går att se i större storlek om du klickar på dem.

Profoto A1 – smalast ljuskägla, rakt fram

Jag började med den smalaste zoomen och har bara den inställningen på denna bild. Alla bilder nedanför har bredast möjliga ljuskägla.

Här blev effekt 5 lagom, men för att samtidigt visa ungefär hur mycket ljus som försvinner har jag lite olika inställningar framöver. Några bilder kommer dock ha annan effekt på blixten för att få till en lagom exponering, men all information står på bilderna.

Bilden ovan har ljuset zoomat till motsvarande 105mm.

Profoto A1 – bredast ljuskägla, rakt fram

Samma inställningar som tidigare bild, men nu med mest utzoomat ljus för mer spridning och jämnare täckning.

Profoto A1 – med Wide Lens

Med Wide Lens, lite som den där skivan man kan fälla ner på en Speedlight, sprids ljuset ännu bredare.

Men den stjäl rätt mycket ljus, bilden ovan har samma effekt på blixten som de innan.

Profoto A1 – Med Wide Lens och Dome Diffuser

Eftersom dessa ljusmodifierare fästs med magneter är det enkelt att snabbt sätta på och ta av dem. Här har jag kombinerat både vidvinkellinsen och diffusionskupolen.

Kanske är rätt onödigt att ha två saker som snor ljus på samtidigt, men så blev det.

Profoto A1 – 45 graders vinkel plus diffusion

Här har jag bara vinklat blixten så den pekar snett uppåt och framtåt mot huvudet.

Takhöjden i studion är cirka 3,5 meter så att studsa ljus mot det blir inte så mycket av.

Det här är mest ett sätt att visualisera hur mycket ljus som försvinner om man börjar rikta blixten åt andra håll än rakt fram. Sen får man kompensera för det med inställningarna, eller så sköter TTL det åt dig?

Justerat blixten +1 (effekt 5-6)

Justerat blixten +2 (effekt 6-7)

Justerat blixten +3 (effekt 7-8)

Jämfört med de första två bilderna har jag nu ökat effekten på blixten från effektläge 5 till 8. Med 45 graders vinkel plus vidvinkellinsen och diffusionstillbehöret försvinner såklart rätt mycket ljus.

Blixten rakt upp i högt tak

Som sagt, 3,5 meter i takhöjd gör att den här tekniken kräver mer ljus än kanske i en lägenhet där det är lägre i tak? Sen är väggarna i fotostudion grå, så att studsa ljuset är inte så effektivt.

Profoto A1 – med Bounce Card

Ett litet kort med vit reflekterande högblank sida ingår i paketet när du köper en A1. Lite som den där flärpen du kan dra ut ur en Speedlight fast lite större. Fästs med en magnetisk hållare.

Helt plötsligt kommer det lite ljus framifrån på modellens ansikte, men med alla variabler jag nämnde tidigare skulle man behöva öka effekten ytterligare.

Eller kanske inte ha på Wide Lens och Dome Diffuser?

Profoto A1 – Wide + Diffuser med Soft Bounce

Alla modifierare jag har nämnt tidigare ingår i paketet, men denna, en större hatt för att få ett mjukare ljus är ett tillbehör som kostar extra.

Man fäster den med magneter och få en väldigt smidig och platt väska som är enkel att ta med sig, kanske hänga på ryggsäcken?

Hursomhelst ger Soft Bounce trots Wide Lens och Dome Diffuser betydligt mer ljus än Bounce Card.

Profoto A1 – ren blixt och Soft Bounce

Såhär blir resultatet med blixten riktad rakt upp och en Soft Bounce monterad på Profoto A1. Jämfört med de första bilderna när blixten var riktad rakt fram har jag fått öka effekten 3 steg för att få till samma exponering i ansiktet.

De här sifforna betyder ju egentligen ingenting eftersom du troligtvis sällan kommer fotografera med folk exakt en meter från kameran och samma inställningar i övrigt.

Sammanfattning, ljusmodifierare till Profoto A1

När jag tidigare har använt en Speedlight har det nästan uteslutande varit när jag fotograferat event åt kunder. Då har jag ofta haft blixten på kameran och riktat om den lite beroende på omgivningarna och förutsättningarna. Ibland pang på, ibland studsa i taket.

De fyra exempelbilderna ovan är nog ungefär de vanligaste sätt jag kommer använda Profoto A1 på den sortens fotouppdrag. Eftersom Soft Bounce har en så smidig väska man enkelt kan fästa med en rem på utsidan av fotoryggsäcken blir det inget problem att ta med den. Och den ger ju betydligt mer smickrande ljus.

Köp extra batterier

Enda baksidan är, och det gäller i princip allt man sätter framför kamerablixten, att man måste använda högre effekt. Och högre effekt slukar batterier. Men just den grejen finns det en ganska enkel lösning på. Man köper helt enkelt ett extra batteri. Minst.

Profoto Soft Bounce till A1 kostar 1590 kr inklusive moms, och det kanske låter mycket? Men, eftersom den känns väldigt lättanvänd och ger ett fint ljus tycker jag det är värt pengarna.

Jag snålar hellre på andra saker än de verktyg jag använder dagligen, och gör de mitt jobb lättare är det oftast värt pengarna.

Profoto A1 med blixtparaply

När jag använder Profoto A1 är det oftast som extra ljuskälla för att komplettera en B1 eller B2 som har fler ljusformare.

Men det går också bra att göra enklast möjliga ljussättning för utomhusporträtt med bara en blixt, ett stativ, blixthållare med fäste för blixtparaply och inget mer.

/Stefan

1 comment… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.