≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Westcott LunaGrip – test och recension

Jag gillar smarta idéer, speciellt när det är någon fotograf som klurat ut något nytt sätt att ljussätta på. Sånt funderar jag mycket på, men omsätter det väldigt sällan i mer än skiss på sin höjd.

När då Westcott gör ut kluriga idéer och skapar en produkt vore det ju trist om ingen köper den. När jag ändå hade tänkt köpa andra saker från deras webbshop lade jag ner en LunaGrip i varukorgen.

Förskolan hade stängt, och med två testmodeller var jag bara tvungen att se vad den här produkten gick för.

Vad är Westcott LunaGrip?

Man kan göra massor med två Profoto A1, men för porträtt uppskattar jag ofta en lite större ljuskälla. Vilken tur då att det är precis vad Westcott LunaGrip är. Eller gör. Bland annat.

Westcott LunaGrip är ett handtag med coldshoe-fäste (eller blixtsko på svenska) där man kan sätta en speedlight eller en Profoto A1.

Sen är det tre pinnar som håller fast en rund reflexskärm. Man kan köpa det som ett paket där det ingår en flera-reflexskärmar-i-en. I vanliga fall kostar bara själva greppet med pinnar 99 dollar, men nu har de en kampanj och säljer hela paketet för samma pris.

Utmärkt för assistenter, kanske?

Det är i alla fall vad jag gissar hur de har tänkt. Alla bilder de har på sin webbplats är det någon annan än fotografen som håller i den.

Ganska tung sak till slut

Nu lät jag femåringar testa den, och de flesta fotoassistenter är säkert äldre än så och lite starkare. Men ändå. Med greppet och en kamerablixt monterad väger den litegrann.

Bra för två händer

Kan man använda båda händerna för att hålla i den blir den genast enklare att hantera. Då har du i princip ett skönt grepp för att lättare kunna rikta ljuset från din speedlight (eller A1).

Bra för porträttfoto (ute)

Nu har jag bara testat den med en Profoto A1 som redan kan få ett fint ljus från början med sin diffusions-topp på. Här hade jag inget sånt framför blixten alls.

Hursomhelst blir det som en stor softbox men med ett väldigt ljusspill man får hålla koll på. Ute i naturen funkar det säkert bra, men inomhus ser jag inte så många fördelar med den här produkten.

Kul idé & ganska onödig ”uppfinning”

Arbetar man som bröllopsfotograf och har en assistent, då skulle jag kanske kunna tänka mig att det här är något att titta på.

Tyvärr är det mest en bra idé, men lite som att uppfinna ett nytt hjul och göra det ovalt. Och tyngre. Och otympligt.

Att montera den här saken är inte alls så smidigt som man skulle tro. Kolla gärna på instruktionsfilmen för LunaGrip så ser du att det är en massa delar att hålla reda på.

När allt är monterat och klart känns den ok, men onödigt tung. Lite vinglig också. Det är en rätt stor reflexskärm som ska hållas av tre bräckliga pinnar som dessutom är tvådelade. Första gången jag monterade ihop allt trodde jag att de skulle brytas av.

Att använda den på stativ går, men då har man väl förstört själva poängen med att ha ett handtag? Dessutom har den den lilla gängan vilket gör att den inte passar på ett normalt studiostativ.

Det sämsta med LunaGrip

Handtaget och ringen där spröten sitter är en del, den känns stabil (men återigen lite onödigt tung). På kul försökte jag hålla en Nikon D5 i ena handen och hela det här paketet i andra, med blixt och reflexskärm. Det gick sisådär. Skakningsoskärpa är ett bra ord här.

Vinkelhaken, eller vad man ska kalla den har sina poängen, den har ett fäste för kamerablixten (typ blixtsko) som kan justeras närmare ringen och bort från. Dessutom kan den flyttas upp eller ner om man t ex har en radiosändare under sin blixt.

Men.

Blixten justeras i höjdled i steg med en skruv. Med mutter?!

Vilket innebär att om du snabbt vill packa ner din reflexskärm och hållare samt få ner allt i den runda väskan måste du skruva ur skruven och inte tappa bort muttern.

Annars får handtaget inte plats i väskan. Ringen är ju bred åt sidorna medan blixtfästet pekar ut bakåt. Lite synd.

Hade de gjort en lösning där hela handtaget var en enhet med utfällbart fäste för blixt, eller att övre delen gick att vrida 90 grader kunde jag kanske tyckt den var ok. Men inte nu.

Köp ett paraplyfäste istället

Om jag skulle använda kamerablixt på det här sättet, ”handhållet”, skulle jag nog hellre rekommendera ett helt vanligt blixtfäste för paraply och sen hålla i själva blixten.

Eller faktiskt titta på det ”pistolgrepp” för speedlight som också säljs av Westcott. Det tror jag mer på.

Innovation halvvägs

Jag gillar Westcott. De lät någon göra Ice Light som också var en kul idé men inte riktigt användbar förrän modell två kom ut. Den har jag dock inte testat, men de dubblade ljusstyrkan vilket får mig att tro att det faktiskt kunde vara något då. Om man gillar sånt.

Jag charmas lätt av den här typen av produkter, och på pappret är de smarta. Sen kommer den trista biten, att de inte riktigt orkat göra det helt genomtänkt utan tagit en massa genvägar.

Tyvärr. Det kostade mig cirka 100 dollar.

Det enda bra med den här produkten är att jag fick chansen och testa så du slipper lägga 100 dollar i onödan på en uppfinning som är helt och hållet onödig.

Comments on this entry are closed.

  • Odd J 28 september, 2017, 08:58

    Tack för denna recension! Det är nog som du säger, uppfinningen är inte helt klar. Men frågan är ju om det ens var tänkt rätt från början. När man nu skulle kunna ha användning för den här produkten är ju när man är utanför sin (eventuella) studio och där man av ena eller andra anledningen har ont om det mesta. Ljusspillet bakåt ser jag då som det stora problemet, för att få ljus framåt måste man bränna av minst lika mycket ”bakåt” och ens små blixtar måste gå på max och bränna slut på sina batterier/ackar fort som sjutton. Jag har en liknande sak, fast utformad som en liten softbox. Samma sorts justerbara blixtfäste, fast i stället är det totalt bara två delar, en metallmojäng och så softboxen som man viker ihop till en nästan platt grej. Man klämmer ihop delarna och montaget tar inte många sekunder. Och när det är gjort får man ett runt fint ljus – framåt! Jag tror den är köpt på Kaffebrus och jag minns inte vad jag gav men det var under 100 dollar i alla fall.

    • Fotograf Stefan Tell 28 september, 2017, 10:21

      Tack för bra kommentar, berikar alltid.

      Jag tror att den här är tänkt som ett komplement för de som använder en rund reflexskärm typ till allt. Då kanske den känns som något smart eftersom den bygger vidare på något dessa fotografer har. Lite som en mjukstart för blixtfotografering?

      Men som du säger är den inte alls effektiv, vare sig i handhavande eller hur man använder ljuset.

      Ett halvtransparent blixtparaply är bättre på alla sätt, nackdelen där är att de oftast är tunnare och inte diffuserar ljuset lika mycket. Å andra sidan kan man då välja ett med vit insida och få alla fördelar.

      Version 2 kanske kan bli något, om den kommer…

  • Georgios 28 september, 2017, 09:07

    Intressant artikel. Har själv funderat på hur mycket ljuset spiller från sidorna också, man ser ju tydligt att det blir mycket oönskat ljus runtomkring som kan hamna lite fel, speciellt i ett litet uttrymme med vita väggar och tak.

    • Fotograf Stefan Tell 28 september, 2017, 10:22

      Verkligen,
      minns inte hur jag hade zoomat den Profoto A1 jag använde, men som du säger blir det ljus överallt. Ett paraply med vit insida skulle som sagt vara mer effektivt på alla sätt. Eller ännu hellre en lätt softbox.