≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Frågan som säljer bäst

Säljtips för fotografer och frilansare, ställ frågan som säljer bäst och enklast. Fotograf Stefan Tell

Att sälja sina tjänster som fotograf eller frilansare i allmänhet kan ibland kännas svårt och komplicerat. Troligtvis är det för att man gör det onödigt svårt och komplicerat.

Tidigare i min karriär inom webb, reklam och formgivning var det alltid en uppförsbacke att sälja. Vissa har det i sig, jag hade det inte.

Som fotograf är det faktiskt ganska okomplicerat, det räcker ofta med att fråga. Jag har förenklat det till en fråga, som funkar.

Behöver ni en fotograf?

Min genialiska metod bygger på antagandet att de flesta företag och organisationer behöver bilder, och gärna en professionellt fotograf. Problemet är egentligen oftast att de kommer på det för sent, eller inte ens tänker på det.

Då kan det många gånger räcka med att påminna dem om att bra bilder, t ex porträtt, får man enklast med en bra fotograf.

E-handelsbolag behöver produktfotografering, och vill de inte anlita en produktfotograf kanske de behöver hjälp med att bygga en egen fotostudio och få utbildning för att ta bra produktbilder?

Kan man vara denna någon som frågar om de behöver fotograf är chansen rätt stor att man får en chans i alla fall.

Hitta kunder och fråga…

Om du vill ha en plan för hur du ska sälja räcker rubriken ovan rätt långt, leta upp de kunder du vill ha och fråga dem sen.

Vill du fotografera event kan det räcka med att kolla vilka evenemang som du är intresserad av och sen fråga de utställare du hittar.

Kan du vara ute i god tid finns det bra möjlighet att de inte redan bokat en fotograf. Om de har det så har du i alla fall visat att du finns.

Jag tror att det finns en i det närmaste obegränsad marknad för fotografer och bilder, speciellt nu när allt ska vara ”content” med innehållsmarknadsföring. Då behövs många bilder.

Gillar du att fotografera porträtt, leta då upp företag som behöver visa upp sin personal och fråga dem om personalfotografering. Konsultföretag brukar t ex vara några som värdesätter porträtt.

Fråga alla du känner

Du har säkert Facebook, och kanske LinkedIn. Du känner säkert någon som känner någon. Varför inte använda dina kontakter för att sälja? Alla kanske inte vill, men säkert tillräckligt många. Eller så kan de i alla fall hjälpa dig hitta rätt person att fråga ”behöver ni en fotograf?”.

Fråga och föreslå

När du väl har hittat någon som nappar på din fråga, som behöver en fotograf. Se då gärna till att föreslå något smart. Kanske t ex att de inte gör fotograferingen onödigt dyr och bara köper en bild.

Sälja på jobbet

Merförsäljning är bland det bästa jag vet. Det där lilla jobbet som blev större (och mer prisvärt för kunden) bara genom att man fick bra kontakt och kunde diskutera lite olika alternativ. Eller när man har med sig kunden på en fotografering och kan göra det till försäljning som inte känns som försäljning.

Ska vi inte passa på?

Precis lika enkelt som frågan ”behöver ni fotograf” är följdfrågan: ”när jag ändå är där, ska vi inte samtidigt…”.

Inför varenda personalfotografering jag gör har jag ställt frågan: ”behöver ni kanske någon pressbild av nyckelpersoner?”. Ungefär hälften av gångerna svarar de ja, resten har i alla fall hört frågan och kanske återkommer senare.

Behöver kunden en fotograf?

För att avrunda lite tänkte jag vända på det. Ibland kan det ju faktiskt vara så att ett företag eller en organisation inte kommunicerar med bilder alls. Och då kan de vara lite svåra att sälja till.

Men för precis alla andra kan jag nog lätt tänka mig att det skulle förbättra och förenkla för dem om de hade fler och bättre bilder. Därför räcker det oftast med att ställa frågan.

Sen skadar det såklart inte att vara trovärdig och kunna visa upp att man har gjort liknande uppdrag tidigare.

Påminn och sälj

Ibland behöver försäljning inte vara krångligare. Det är inte så många kunder som har högsta prioritet på att det ska finnas bra porträtt eller pressbilder i bildbanken, eller att evenemanget ska dokumenteras med mer än en iPhone.

Som fotograf är det lite din uppgift att påminna dem. Många gånger räcker det alldeles utmärkt för att du ska få ett uppdrag.

Checklista

  1. Leta upp intressanta kunder
  2. Fråga dem om de behöver en fotograf
  3. Fråga dem om de vill utnyttja fotografen mer effektivt
  4. Kom i tid
  5. Gör ett bra jobb
  6. Håll kontakten

Jag skulle kunna fylla på listan med att man gärna kan uppmuntra kunden att rekommendera dig (på LinkedIn, eller tipsa om andra kunder), och en massa annat. Men det får räcka för idag.

Comments on this entry are closed.

  • Mats 10 februari, 2017, 23:53

    Ja, svårare behöver det faktiskt inte vara.

  • André 15 februari, 2017, 12:08

    Bra tankar. Kul när du skriver om sådant runt att vara företagare och fotograf också, och inte bara fotografering.

    Och tack för tipsen senast vi sågs!

  • Fotograf Stefan Tell 17 februari, 2017, 09:26

    Tack för kommentarer.
    Apropå att vara fotograf och företagare så är fotodelen en relativt liten del av alla årets timmar. Så det finns massor att skriva om när det gäller allt annat man gör. Ska bara få det ur mig…