
Bland det bästa jag vet när det gäller porträttfotografering är att hitta bra förutsättningar med naturligt ljus och sen tillsätta lite blixtljus för att få det exakt som jag vill ha det.
Första uppdraget jag gjorde efter semestern var att fotografera pressbilder med illustratören Per Gustavsson till bokförlaget Bonnier Carlsen. Det var ett perfekt uppdrag att starta med efter en lång sommar, även om jag kände mig lite ringrostig.

Den perfekta skuggan
Även om jag älskar solljus brukar jag undvika det så mycket det går när jag fotograferar porträtt utomhus. Det ögat och kroppen uppfattar som ”vackert väder” brukar kameran ha lite svårt att göra något smickrande och bra för ansikten.
Jag har döpt det till ”dörröppningstricket” och kan nog säga att det funkar utmärkt varje gång, med eller utan blixtljus. Huvudsaken man hittar skugga där indirekt solljus inte för med sig en massa färg från fasader eller lövverk. En tunnel eller liknande är perfekt.

När jag besökte Per i hans ateljé på Södermalm hade jag först rekat lite i kartan på telefonen och kollat hur solen skulle stå den tiden vi hade bokat. Alldeles runt hörnet fanns en tunnel genom ett hus, med en park bakom. Det verkade perfekt.
Eftersom jag försöker att alltid vara framme i god tid (hej Stockholmstrafik och parkeringsmöjligheter) kunde jag promenera i två minuter till den öppning där vi tog en massa porträtt.
Sen var det bara att hitta en exponering där parken i bakgrunden blev lagom mörk. Sen tillsätter jag blixtljus från vänster med en Profoto B1 och en OCF softbox 30 x 90 cm. När allt kändes bra kunde jag flytta modell, blixt eller kamera lite hit eller dit för att han skulle hamna framför rätt del av bakgrunden.

Samsas med solen
Ett annat ljusexperiment som jag försöker få till när jag är utomhus för porträttfotografering är att utnyttja det filter som trädens blad och grenar erbjuder. Och sen balansera upp det med blixtljus från ungefär samma riktning.

Till dessa porträtt växlade solljuset ständigt, så det blev många bilder att radera, men ibland blev kombinationen sol genom träd och upplättningsblixt perfekt.
TTL kan underlätta
För den typen av ljussättning kör jag i princip alltid med manuella inställningar. Just här kan TTL funka ibland med små justeringar av blixtkompensation och/eller exponeringskompensation. Vissa gånger kan det nästan vara lättare om det är moln som med jämna eller ojämna mellanrum skymmer solen lite.
Det var en otroligt bra start på höstsäsongen att få fotografera en så enkel och skön typ som Per. Bara att jag blev så nöjd med första jobbet efter semestern gjorde att jag fick en otroligt bra start. Och den känslan håller i sig än. Tack Per. Och tack Bonnier Carlsen.