≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Martin Tiveus, porträtt till VeterinärMagazinet

Martin-Tiveus-vd-Evidensia-djursjukhus-artikel-Veterinarmagazinet

Martin Tiveus, ny VD för Evidensia Djursjukvård (tidigare VD för Avanza som jag faktiskt har fotograferat för också) blev intervjuad av VeterinärMagazinet nyligen och fick vara med och fotografera.

Att vara fotograf under en intervju är ett skönt och roligt uppdrag. Man skulle kunna tro att ”fluga-på-väggen” vore något man vill efterlikna så man inte stör intervjun, men det brukar funka att göra lite som man vill.

Så jag blev istället flugan på väggen som satte upp en stor blixt för att det skulle bli bra bilder, och med ett föredömligt konferensrum som hade tre av fyra väggar i vitt, plus taket, gick det utmärkt.

behind-the-scenes-bakom-kulisserna-en-blixt-i-taket-foto-intervju-profoto-b1

En blixt i taket igen

Ljussättning vid porträttfotografering genom att slå blixten i taket kan låta som en grov och ogenomtänkt lösning, vadå taket? Men det är såklart inte bara att rikta blixten upp mot taket och nöja sig så.

Är väggarna vita och taket vitt blir allt enklare, men det är ändå väldigt mycket ”trial and error” för att det ska bli bra.

intervju-fotografering-portratt-artikel-veterinarmagazinet-martin-tiveus

Blixt som upplättning eller fönsterljus?

På alla bilder ovanför hade jag blixten från den mörka sidan om rummet, dvs till höger om kameran, så fick dagsljuset från fönstren agera upplättningsljus.

Exempelbilderna nedan har blixten den position som syns på behind-the-scenes-bilden ovan. Min Profoto B1 utan ljusmodifierare (bare bulb skulle man kunna kalla det, även om den har inbyggt reflektor) vad alltså riktad mot väggen, Den vägg med fönster till vänster om kameran alltså, för att det ska upplevas som mer dagsljus. Eller snarare mot taket, väggen får studsat ljus.

fotografering-intervju-tidning-evidensia-martin-tiveus

Hur mycket befintligt ljus?

Sen får man fundera på hur man vill balansera dagsljuset utanför fönstren med det blixtljus man lägger till i rummet. Här var det bara en beige husfasad på andra sidan gatan. Jag tyckte det kändes renare att låta den delen av bilden bli lite utfrätt.

exempel-bare-bulb-Profoto-B1-upp-i-taket-utan-blixt-inomhus

Exempelbilder, med/utan blixt

Då och då är man för snabb eller så löser inte blixten ut. Då kan det se ut som i den mörka bilden ovan. Med de kamerainställningar jag använde var det alltså inte så mycket dagsljus alls i bilden.

exempel-bare-bulb-Profoto-B1-upp-i-taket-med-blixt-inomhus.jpg

Eftersom blixten är studsad mot en vägg som i sin tur studsar ljuset åt alla möjliga håll blir det en naturlig avtoning. Ljuset från blixten, precis som från fönstren, når inte in med lika mycket styrka mot andra sidan av rummet.

Hur ska blixtens vinkel vara?

På ungefär samma sätt som när jag ljussätter i fotostudio brukar jag tänka med ”slå blixten i taket”-tekniken. Ser det naturligt ut på bild så blir det bra. Och naturligt för mig är oftast rätt mycket uppifrån.

Har man såhär bra förutsättningar med vita väggar och vitt tak försöker jag oftast att låta rummet förvanska ljuset. Ju mer det ganska rena och riktade ljuset kan få studsa runt på saker, desto mindre ljussatt upplevs det. Tycker jag.

Vore det däremot väggar med färg skulle jag nog hittat en annan lösning, då kan det annars bli så otroligt mycket konstigt färgstick som följer med.

Med dagsljuset som är mitt på dagen under sensommaren brukar man inte behöva färgfilter för att balansera färgtemperatur. Om man inte vill göra det, dvs. Kan man släcka eventuell inomhusbelysning brukar det underlätta vid retuschen. Risken finns annars att man har en gul/orange fläck någonstans som man inte såg i kameran.

Motsatsen till diskret funkar

Som jag var inne på i början kan det finnas en poäng att inte störa. Eller så gör man precis tvärt om och hoppas att alla vänjer sig. Min erfarenhet är att de gör det.

Efter en ganska kort stund brukar den som blir intervjuad nästan ha glömt bort att jag smyger omkring och fotograferar. Nu är Martin kanske ett dåligt exempel? Han är minst sagt van att bli fotograferad, men det brukar gälla andra också.

Det kan dock vara smart att innan intervjun börjar kolla om det finns tid efteråt att ta några bilder, om intervjubilderna inte blev så kul. Annars finns risken att intervjun drar ut på tiden och man står där utan modell.