≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Mindmap över ditt universum

kartlagg-ditt-eget-universum-pa-natet-sociala-medier-mindmap-fotograf

Jag jobbar som fotograf, och är egenföretagare. Det betyder, som för alla andra i samma situation, att jag är min egen reklambyrå, PR-byrå och säljare.

Med Internet och sociala medier kommer fantastiska möjligheter att marknadsföra sig som fotograf (oftast nästan gratis). Men precis som för alla företag vill man gärna att det ska vara en investering som lönar sig. För tiden är aldrig gratis.

Det man bör göra lite då och då är att få en uppfattning om var man syns, var det är bra att synas och kanske vad man bör lägga mer respektive mindre tid på. Då är det bra med en karta/mindmap.

mindmap-marknadsforing-facebook-kartlagg-fotograf

Mindmap över dina sociala medier

Enklaste sättet för att få lite koll på var man har ”närvaro” är såklart med penna och papper, men det finns också smidiga appar och program för att göra ”mindmaps”.

Jag har provat några olika och fastnat för Mindly som finns på Appstore för Mac/iPad/iPhone och även på Google Play.

Ladda ner appen (gratis i enkla versionen men kostar om man vill kunna göra mer), och skapa en ny karta. Klicka sen på ”+”-tecknet för att skriva något i en boll, sen kan du lägga till sfär efter sfär, gärna kategoriserat på något smart sätt som passar dig.

koll-pa-sociala-medier-mindmap-diverse-forum-bloggar-natet-fotograf-promotion

Vad är centrum i ditt universum?

Vissa utgår från Flickr, eller en sida på Fotosidan, eller en egen domän. För mig är det domänen stefantell.se med svenska och engelska bloggen som alltid är navet i mitt universum.

När du väl har bestämt dig vad som ska vara platsen på nätet som allt leder tillbaka till kan du klicka dig vidare och göra fler ”planeter” som kretsar kring din sol.

Namnge dina planeter

Jag har någon slags tanke om vilka platser på nätet jag har mer eller mindre kontroll över. Mest kontroll har jag såklart över min egen domän, till skillnad från t ex Facebook som ändrar sin design och sina algoritmer lite när och hur de vill.

Facebook

Här har jag min personliga profil, ett vanligt konto alltså, plus företagssidor. En på engelska och en på svenska. Sen är jag inne på några olika grupper för fotografer. Exakt när jag lägger in saker i de olika delarna beror lite på vilka innehållet kan intressera och när jag senaste gjorde något där.

Mina bloggar

Hemsidan med portfolio, plus blogg på svenska och en på engelska är som sagt navet, men jag har också en på Tumblr och en på WordPress. De sistnämnda är nog mer för att knipa kontot med mitt namn så ingen annan gör det.

Instagram

Jag har länge haft ett Instagramkonto i mitt namn (@stefantell) men när de gjorde det enklare att ha flera konton delade jag upp det och har nu ett för fotografverksamheten (@fotografstefantell).

LinkedIn

Från att slentrianmässigt lagt till kontakter där har jag var lite mer aktiv och det lönar sig nog. Fler och fler förfrågningar kommer den vägen, så den lilla tid jag lägger är värd det.

Forum

Min aktivitet på forum går verkligen i vågor. Ibland skriver jag så många svar jag orkar men sen kan det ta veckor innan jag är där igen. DPreview är ett ställe med folk som har koll, och även Fotosidan.

Sett ur ett marknadsföringsperspektiv kanske det inte ger något. Men det är alltid kul att kunna tillföra något, eller få hjälp.

Quora.com har förresten blivit ett ställe där även fotografer har något att hämta även om det är mer aktivt inom andra ämnen.

Andras bloggar

Nu har väl Facebook tagit över mycket på den här fronten eftersom kommentarsfälten på bloggar idag ekar rätt tomt. Men det skadar aldrig att kommentera. Vill man skapa sig sitt nätverk med bra folk är det ett oslagbart sätt att inleda kommunikationen.

Diverse

Här hamnar 500px, Flickr, Pinterest och andra liknande sajter där man kan ha sitt eget konto och ta del av allt bra material. Flickr var jag riktigt aktiv på förut, i grupper och även med att lägga upp bilder, men det har svalnat lite.

Men ser man på statistiken så har mina bilder nog visats en bra bit över miljoner gånger bara där, så ur egoperspektivet har det varit bra på alla sätt.

Varför en mindmap?

Nu har jag skrivit ett långt inlägg om att kartlägga var man finns och syns i sociala medier på nätet, och att göra en mindmap är en bra idé. Men aldrig riktigt förklarat varför.

Två anledningar är väl de tyngst vägande skälen. Det första är att se var man egentligen syns och finns. Att bara skaffa sig en hemsida och sen hoppas att besökarna kommer är ingen bra metod.

Att lägga tid överallt är inte heller någon bra metod. Lite som företag när de lägger reklampengar lite överallt, det blir som att vattna en öken. Tid är ju något ingen har i överflöd.

Och det är väl skäl nummer två, att skapa sig en uppfattning om vad de olika platserna på nätet tillför. Vissa kanske ger dig många tummar upp eller kommentarer, men kanske inga uppdrag? Men det kanske är ok, för att allt behöver inte vara rent affärsmässigt?

Titta på din karta

Fundera på vilka platser på nätet som är bra för dig, och på vilket sätt. Fundera på om du saknar något, eller kunde välja bort något?

När du väl har en karta över din närvaro på nätet är det relativt enkelt att börja göra en analys på var din tid gör mest nytta. Det kanske inte blir någon rolig upplevelse, men väldigt nyttig.

Comments on this entry are closed.

  • Ola Dyrhill 10 augusti, 2016, 21:19

    Tack för tipset om LinkedIn lägger också till vänner där och tänker att det kan vara bra att ha men jag har ingen riktigt plan för vad jag skall göra med det. Får ägna lite mer kärlek åt Linkedin så kanske det händer saker!? :-)
    Och tack som vanligt för att du så generöst delar med dej av dina egna erfarenhet/kunskap. Comesa around, goes around. :-)

    • Fotograf Stefan Tell 11 augusti, 2016, 09:59

      Tack,
      det är som med allt annat. Har man någon slags plan och är tålmodig kommer det betala tillbaka tiden förr eller senare. För mig går det i vågor hur mycket jag lägger upp där, men ju mer aktiv man är desto mer respons får man. Svårare är det inte.