Content marketing verkar vara grejen just nu, åtminstone om man ska tro sponsrade inlägg på LinkedIn och Facebook. Och visst, innehåll är ju alltid bra, gärna intressant och sånt som delas.
Men det saknas nästan alltid en del, som väldigt få pratar om. Nämligen bilderna. Så uppfattar i alla fall jag det.
Många tycker att företag ska satsa massor av resurser på att skapa innehåll för att dra trafik till deras platser på nätet, men få nämner att då behövs gärna bilder.
En bild och många ord
Det är nog inte svårare än så, egentligen? Google gillar text, besökare gillar intressant innehåll och allt blir trevligare med bilder.
Så varför verkar så få företag satsa på att bygga upp en flexibel bildbank nu när bilder används mer än någonsin? Jag vet faktiskt inte, men gissar på att de inte tänkt på det.
Många inlägg, många bilder
Det gamla tänket med att företag och organisationer anlitade fotografer lagom till produktionen av katalogen eller årsredovisningen hänger inte riktigt med i dagens värld.
Har man bara en bild per produkt eller ett porträtt per VD kommer de tjatas och slitas ut rätt fort. Kanske inget som alla kunder bryr sig så jättemycket om, men de som ska skapa innehållet och tvingas använda samma bild till allt lär ju tröttna.
En strategi för fotografi
Jag har mailat till några företag som håller på med ”content marketing” för att se om de skulle vara intresserade av ett samarbete för att få in denna fråga i mixen.
Svaret, i den mån jag har fått något ens, har varit att de ”satsar på strategisk kommunikation”. Och där ingår uppenbarligen inte kommunikation med hjälp av bilder och fotografi.
Lite märkligt tänk, kan jag tycka?
Ungefär som att säga åt formgivarna att bara använda de typsnitt som finns förinstallerade i en Mac eller PC. Och dekorera allt enbart med clipart som finns i Photoshop (som i bilden ovan).
Ganska stelt och begränsande.
Bilder sätter tonen
Jag menar inte att text och hur man uttrycker sig är sekundärt, tvärtom. Men texten påverkas av allt runtomkring. T ex vilka bilder som används.
Ska man göra ett blogginlägg där VD uttalar sig om något fantastiskt eller något inte alls fantastiskt finns det ett poäng att inte låta det förstöras av ett porträtt som säger motsatsen.
Budbärarens nya kläder
Jag tänkte hitta på någon rubrik till det här blogginlägget som spelade på ”kejsarens nya kläder”, men det kändes fel. För content marketing är ju en bra grej för det mesta. Innehåll som förhoppningsvis är intressant för mottagaren. Det gynnar avsändaren.
Men om meddelandet eller innehållet levereras av någon utan kläder blir det svårt att fokusera. Har man ett budskap om naket är det perfekt, men annars är det nog inte så bra.
Samma gäller allt, har man lämpligt bildmaterial till texten kommer de två enheterna stärka och hjälpa varandra. Annars inte. Men det skadar i alla fall aldrig att försöka.
Visst hade det förresten varit lite roligare om det hade funnits fler bilder i det här inlägget? Och kanske en roligare/finare/mer passande bild högst upp?
Fotografens roll i det hela?
Det är inte lätt att vara bildbeställare, så fotografer får gärna hjälpa till lite här så inte någon avskräcks från att anlita en fotograf. Många gånger räcker det med att ha en diskussion innan fotograferingen där frågan ”har ni tänkt på att kanske göra såhär också?” är bra.
Några av mina favorittips till beställare:
- Evenemang behöver fotograf
- Köp inte bara en bild
- Utnyttja varje fotografering bättre
- Glöm inte diversebilderna
- Använd fotograf och bilder kostnadseffektivt
- Alla kunder behöver oskarpa bilder
Det här är kanske mer en samling säljtips för fotografer, men kan även läsas från andra hållet och kanske ge kunder något?
Huvudsaken, tror jag, är att fler företag och organisationer, med hjälp av fotografer, hittar bättre sätt att samarbeta. Om det är enkelt att få bra bilder kommer de nästan automatiskt användas mer och det gynnar alla.
Ett bra innehåll blir inte sämre av att det har bra bilder, så varför inte fundera några varv på hur företaget eller organisationen ska bli bättre på att använda bilder som en viktig del av kommunikationen?
Comments on this entry are closed.
Håller med. Det finns en ny stor marknad. Det finns också alternativ sourcing. Vet knappt något företag som inte försöker bli bättre på att slå sig fram inom digitala kanaler. Då behövs det bilder, mycket bilder. Om någon klickar på en länk eller ej avgörs till stor del av vilken bild som ligger på länken. Så man kan ju tänka att nu måste snart varje företag heltidsanställa en egen fotograf…. Men företagen har också upptäckt de stora bildbankssiterna där man kan relativt lätt kan söka fram den bild man behöver och betala en spottstyver mot vad det skulle kosta att anlita en fotograf. De som vill vara specifika och föra fram sitt varumärke, sina produkter, sina anställda och så vidare kommer dock så småningom se värdet av att anlita en fotograf då de bilder som skulle maximera deras digitala påverkan sannolikt inte finns att hitta färdiga.
Jo, visst kan man hitta bilder, men av någon anledning finns sällan exakt den bild man söker. Oftast är det något som inte stämmer, men det kanske funkar om man inte är så nogräknad?
Att halvstora företag borde ha en fotograf anställd eller på någon slags deltidtjänst vore en smart grej, man skulle kanske kunna prenumerera på fotograf?
Problemet, som jag ser det, är att de flesta är ovana beställare och heller inte analyserar sin marknadsföring på den nivån. Huvudsaken att de får upp det där inlägget eller Facebook-annonsen, om bilden kunde varit roligare eller bättre kanske är överkurs?