≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Porträtt med mycket ögonblänk

personalporträtt-svartvitt-en-blixt-fotostudio-profoto-b1-paraply

Personalporträtt kan göras på miljarder olika sätt, men ska fler än en fotograf ta bilder åt ett företag på olika orter finns en poäng i att använda en ljussättning som är enkel att imitera så stilen blir samma på alla oavsett fotograf och plats.

Jag fick frågan av en reklambyrå vad det skulle kosta att fotografera personalen på tre olika orter. Istället för att själv åka till Danmark och Norge för att ta några enkla porträtt föreslog jag att mitt uppdrag skulle inkludera att hitta lokala fotografer och ge dem enkla instruktioner så porträtten höll samma stil.

uppsättning-fotostudio-en-blixt-stort-blixtparaply-grå-bakgrund

Stor ljuskälla nära = ögonblänk

Jag använder nästan uteslutande ett 85mm-objektiv för studioporträtt, men med en sådan brännvidd hamnar fotografen en bit bort om man inte vill krångla till ljussättningen för mycket.

Ska det däremot vara väldigt tajta porträtt med i princip bara huvud och knappt axlar kan man klämma in sig och kameran väldigt nära blixtstativet. Allt för ögonblänk.

clamshell-en-blixt-behind-the-scenes-profoto-b1-deep-umbrella-reflexskärm

Ljussättning att kopiera

Det fina med den här ljussättningen, även om det kanske är lite trångt för fotografen, är att man kan se ganska exakt på bilderna var allt ska vara för att porträtten ska ha samma stil.

ljussättning-skiss-en-blixt-reflexskärm-nikon-d750-profoto-85mm

Modellen sitter på en stol för att det ska gå att använda denna ljussättning även i lokaler med lågt i tak, annars behöver man få upp blixten rätt högt för att skuggorna ska falla rätt.

Vill man förenkla saker kan man såklart använda ett bomstativ som ger lite mer utrymme, men det går som sagt även bra utan.

studioporträtt-personal-pressbilder-en-blixt-profoto-b1-blixtparaply

Ansikten och utsnitt

Det som däremot kan vara knivigt med att komma såhär nära är att skillnaderna i storlek och förhållande på ansikten blir något man får tänka på så de går att använda bredvid varandra.

Alla ser ju olika ut, och ju närmare man kommer, desto större upplevs skillnaderna i ansiktsmåtten. I vanliga fall brukar jag fotografera på betydligt större avstånd, ofta halvkropp, så att jag har lite utrymme och luft att beskära från för att få till det.

testbild-porträtt-en-blixt-Profoto-Deep-Umbrella-White-Large

Det som blir uppenbart är också hur ögonens form, med ögonlock, ögonhålor och annat som skuggar avgör hur stort ögonblänk man får i porträtten. En avvägning mellan öppna ögon och storlek på ljuskälla, plus hur man vill ha skuggorna.

Med en bländare på f/2.8 är jag fortfarande lite imponerad över att jag lyckades sätta mig helt rätt på millimetern för testbilden. Det är inte ofta jag lyckas med den skärpan, men övning ger färdighet.