≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Per-Westerberg-tidigare-talman-ordförande-StyrelseAkademien-pressbild

StyrelseAkademien har fått en ny ordförande i tidigare talman Per Westerberg och behövde nya pressbilder till pressmeddelanden och deras tidning Professionellt Styrelsearbete, så de ringde mig.

Som det så ofta är hade vi inte hela dagen på oss, men med någon så fotovan som Per behövdes det inte heller för att få ihop några bra porträtt i fotostudion och utomhus.

I studion använde jag samma ljussättning hela tiden, men försökte få till variation bara genom att använda mig av ljuset som smiter ut i glipan som den inre diffusionsduken lämnar.

ljussättning-fotostudio-fotograf-en-blixt-softbox-Octa-Profoto

Ljussättningsskiss

Tidigare samma dag hade jag fotograferat en författare, och fotostudion hade jag inte återställt till ren och fin. Vilket blev en bra grej då jag snabbt kunde göra i ordning några bra porträtt utan att behöva lägga värst mycket tid på det.

Till vänster och högt upp i bild syns en Profoto softbox Octa 150 cm med bara den inre diffusionsduken monterad. Det är så jag har använt den i alla år, men det är alltid en liten sak man får tänka på när den yttre duken inte är där.

porträtt-pressbild-pressmeddelande-Per-Westerberg-StyrelseAkademien

Spökljus eller kantljus, eller spill?

För det mesta är spillet i form av ljus som smiter ut mellan softboxens kant och kanten på den inre diffusionsduken något jag brukar få hålla koll på så det inte blir en konstig ljusrand på bakgrunden (se den gula randen i BTS-bilden från fotostudion för fina pedagogiska streck).

Eller så använder man det för att enkelt få variation med i princip samma ljussättning. Det jag har gjort på de tre studiobilderna i det här blogginlägget är att höja och sänka blixten med softbox på det C-stand jag använde som stativ.

studioporträtt-pressbild-pressrelease-Profoto-softbox-Octa-150-cm-en-blixt

På den översta bilden hamnar det ofiltrerade ljuset från blixthuvudet direkt på ansiktet, vilket gav ett rätt skarpt ljus. Var detta ljus hamnade på bakgrunden kan man knappt skönja, tror det var rätt långt ner bakom honom.

På det andra porträttet är softboxen vinklad så att det man ser på bakgrunden är mörkare partier där ljuset inte faller, och ljusare partier där softboxen lyser upp. Någon rand med ljuset från glipan finns inte. Däremot är den rätt bred och tydlig på bilden här direkt ovan.

Sen kan man använda detta ljusfenomen på andra sätt som är ännu tydligare, som mönster på bakgrunden vid porträtt, om man vill.

Per-Westerberg-porträtt-utomhus-Spökparken-pressbild-beautydish-Profoto-B1

Utomhusporträtt med beautydish

För att variera lite mer gick vi sedan ut med en blixt i Spökparken, det var en vårens finaste dagar med ett kargt ljus överallt. Utom där träden eller husen skuggade dvs.

Här gick vi runt och förflyttade oss några centimeter hit eller dit för att få alldeles lagom mycket skugga i ansiktet av löven och sedan lätta upp med en Profoto B1 och beautydish så det blev bra.

porträtt-utomhus-i-skugga-en-blixt-Profoto-B1-beautydish-Per-Westerberg

Just såhär, med ljus från solen genom träden, precis så snygg som man kan uppleva det när man promenerar runt i vårsolen, gillar jag det. Men för att det ska bli så bra som det upplevs krävs det ofta en blixt (eller reflexskärm ibland) för att man inte behöver tampas med kontrasten i ansiktet alldeles för mycket.

Tjugo minuter senare var vi klara och Per gick åt sitt håll, jag gick tillbaka till studion för att städa lite. Lite senare samma dag fick kunden sina pressbilder och jag kunde börja fokusera på nästa uppdrag. Eller om barnen skulle få glass?

Comments on this entry are closed.