≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Obegränsad marknad för fotografer

illustration-blogg-obegränsad-marknad-för-fotografer-Stefan-Tell

Till skillnad från många andra branscher är jag övertygad om att det finns en otrolig potential i att den för fotografer kan växa. Det finns ju egentligen inget tak för hur många bilder det behövs just nu, och utvecklingen för bildanvändning pekar bara uppåt, som jag har förstått det.

Fotografier har en stor fördel mot väldigt många andra produkter som kan ha en inbyggd begränsning av olika slag och skäl.

Därför borde fler fotografer kunna sälja fler bilder, och oftare, till fler kunder, utan att det nödvändigtvis ska bli jättemycket sämre för hela branschen. Kanske några få här och där, men de flesta borde vinna på det.

avdelare

Exempel på begränsade marknader

Om vi tar filmindustrin som ett exempel är det rätt tydligt att de brottas med, förutom piratkopiering, dygnets 24 timmar.

Man kan liksom inte se hur många filmer som helst, om man inte tar tjänstledigt och snabbspolar en massa. Samma gäller bokvärlden, det finns en gräns för hur många böcker folk hinner läsa (sen att vi idag säkert är långt ifrån den, men ändå).

Frisörer (alltid min favoritjämförelse när det kommer till fotografrelaterade diskussioner) skulle kunna få fler folk att klippa sig oftare, men här tror jag många ligger hyfsat nära sin smärtgräns för vad de orkar och vill betala.

Och kanske har tid för? Kanske om de införde någon slags Netflix-modell med prenumeration, och såg till att sälja mer shampoo, kunde de öka sin omsättning direkt? Men att få fler att klippa sig oftare, en inte helt enkel uppgift.

Här finns ju också tusen miljarder andra saker som slåss om samma tid; skärmar av alla slag, kanske familj, intressen, måsten, och en lång lista jag hoppar över.

avdelare

Begränsningar i tid och rum

Många som säljer saker blir just begränsade av hur mycket tid kunderna har att förfoga över. Förr om åren hade jag all tid i världen, men kanske inte råd, nu är det precis tvärtom. Sen finns det rummet också, alltid en begränsning det också.

Vi har inte plats för en bil till hemma, och inte alls behov av en, det är klart att vi kan byta bil oftare, men det är ändå någon slags begränsning här också. Byta bil för ofta känns rätt oekonomiskt, så vi lägger pengar på annat. När vi väl har köpt en bil är vi borta från marknaden som kunder ett par år.

Sen har vi inte plats med hur mycket saker som helst i huset, har man köpt en soffa är man borta som soffkund rätt länge. Samma sak med sängar, kanske att man köper en större till barnen när de har vuxit ur juniorsängarna, men ändå en marknad som inte kan växa hur mycket som helst.

Kläder kanske är en sak som går att sälja hur mycket som helst av, för att folks smak ändrar sig, eller modet. Eller säsong, eller behov, eller att plaggen går sönder oftare?

avdelare

Det behövs fler nya bilder

Till skillnad från t ex filmer och böcker så konkurrerar inte nya bilder med gamla bilder på samma sätt. Ett företag som säljer saker behöver nya bilder, de kan inte leva så värst länge på gamla bilder eftersom de oftast visar gamla saker. Som kanske inte säljs längre, eller har med folk på bild som inte jobbar där nu.

En streamingtjänst skulle kunna leva ganska gott på gamla filmer och tv-serier, se bara på Netflix igen. Utan att vara någon expert skulle jag gissa att en ansenlig del av årets bokförsäljning är av böcker som inte gavs ut i år?

Ska man vara krass kunde man säkert hitta sätt att bara marknadsföra gamla bra filmer istället för att tvinga ur sig nya inte så bra filmer, och tjäna hyfsat på det. En gammal film kan vara lika användbar som vara som en ny, just det gäller inte riktigt för merparten av bilder.

avdelare

Det används fler bilder. Överallt

Instagram, Snapchat, Facebook, LinkedIn, kundtidningar, personaltidningar, webbplatser, kampanjsidor, nyhetsbrev, årsredovisningar, reklam, intranät, bloggar, osv.

Förut kunde man som företag köpa några bilder till broschyren och årsredovisningen, sen räckte de till nästa gång man skulle trycka något nytt. Kanske till nästa säsong, eller nästa år.

En bild idag förbrukas på ett snabbare sätt än någonsin och måste kompletteras med så många mer, om allt det arbete företag och organisationer lägger på t ex sociala medier ska ha något bränsle att driva det framåt med.

Vissa bilder kan såklart ha ett långt och harmoniskt liv, om de förbrukas lite lagom. Som tavla t ex. Men merparten av bilderna som används på nätet skulle verkligen behöva ett par stycken avbytare så de inte slits ut i förtid.

Har företag inte ett ständigt inflöde av nya bilder blir det som att koka soppa på en spik om man ska sköta kommunikationen. Text räcker såklart långt, men bilder underlättar.

avdelare

Hur många behöver bilder?

Jag tror att i princip alla anställda i Sverige (vi avgränsar oss till det eftersom det är där jag jobbar) skulle ha nytta av ett bra personalporträtt som kanske får uppdateras varje eller vartannat år i alla fall (varför inte, folk klipper sig oftare?). Säg vart tredje år som en slags maxgräns. Ingen är ju konstant.

Det finns enligt denna statistik 1,3 miljoner anställda inom det offentliga och 3,3 miljoner anställda i den privata sektorn. Hur många av dem har idag ett bra porträtt som är hyfsat aktuellt på intranätet, webbplatsen eller LinkedIn?

Över en miljon företag har vi i Sverige inom näringslivet enligt denna länk, och jag är högst tveksam till om ens en bråkdel har en bildbank värd namnet.

Hur många av dessa företag har något nytt att kommunicera, och hur ofta? Hur många av dessa företag har en Facebook-sida de behöver fylla med innehåll, man klarar sig ganska långt på gratisbilder, men efter ett tag blir det lite trist.

Hur många företag får en ny styrelse i år, en ny VD, lanserar en ny produkt, anordnar ett event som skulle kunna visas upp för omvärlden? De kanske är med i en branschtidning, eller skriver ett inlägg i tidning?

Hur många företag har bara en bild på sin VD? Och hur gammal är den? Är det bara en studiobild mot blå bakgrund? Ingen från verksamheten, ingen från när VD syns bland de anställda? Finns det ens några bilder som visar verksamheten?

avdelare

Alla behöver fler bilder

E-handlare behöver definitivt visa upp fler bilder på sina produkter för att konsumenterna ska känna sig lite tryggare i sitt köp, gärna inte bara en bild framifrån på varje produkt.

Alla företag som vill locka nya talanger behöver visa upp hur trevliga de är och hur kul det är att jobba där. Brukar vara en grej man kan göra med bilder. Gärna fler än två bilder.

Har bokförlaget flera bra bilder på författaren eller illustratören ökar sannolikheten att de kommer med när det skrivs om dem, känns de jättebra får de säkert större plats eftersom tidningen blir snyggare då. Min egna analys, men jag är rätt övertygad om att man hellre använder en fin bild om det finns.

Tänk ett scenario med en organisation eller ett företag som har Instagram-konto, Facebook-sida, LinkedIn-sida, kanske ett nyhetsbrev och en webbplats. För att ta något slags hygienkrav i dagens sociala mediesamhälle.

Två uppdateringar per kanal och vecka (kanske inte nyhetsbrevet, men ändå) om man vill föra ut lite eget innehåll, inte bara andras länkar, blir rätt många poster som gärna bör ha en bild av något slag för att få lite hjälp att synas.

Sen tänker man på hur många veckor det är per år, då blir det genast rätt många bilder man ska ha i sin bildbank.

Här finns det otroligt mycket att göra som fotograf, tror jag.

avdelare

Kvantitet och kvalité

Jag är en förespråkare av att allt inte behöver superpolerat, mobilbilder har helt klart sin plats i bildkommunikationen, bara de visar upp något intressant. Alternativet kanske hade varit ingen bild alls, och det är nästan alltid sämre.

Ett företag som har en stor bildbank får större möjligheter att kommunicera med bilder än ett som bara har några få, hur superfina de än är. De flesta behöver fler bilder, men inte bara fler dyra bilder.

Kvantitet och kvalitet är inte motsatsförhållande, de borde istället bli en bra kombination. Några profilerande bilder man lägger mer på tillsammans med många fler man kanske kan få till på ett enklare sätt.

Varför inte anlita en fotograf till företaget att dokumentera en helt vanlig dag i verksamheten på samma sätt bröllopspar hyr in en för att få en massa fina bilder från det evenemanget. De borde räcka ett ganska långt tag, för företaget alltså.

avdelare

Ju fler bilder man har…

…desto fler bilder används.

Och ju fler bilder företag och organisationer använder, desto fler kommer de känna behov av att förnya framöver.

Har man väl börjat kommunicera mer med bilder tror jag det är få som går tillbaka till en anonym tillvaro på nätet utan att visa upp något. Eller så har jag helt fel, men just nu känns det inte så.

avdelare

Alla får vara fotografer

Nu när i princip alla kan ha tillgång till en bra kamera och gratis verktyg på Internet för att retuschera och publicera bilderna betyder det inte att yrkesfotografer försvinner.

Här tror jag det också finns hur mycket jobb som helst, varför inte lära fler att bli bättre fotografer t ex?

Har företag och organisationer väl börjat bildkommunicera kanske de vill få hjälp att höja nivån på det lite. Kanske en grundkurs i hur man fotograferar det som de behöver fotografera? Kanske lite konsulthjälp med att använda bilder på ett bra sätt? Kanske lite hjälp med hur man hanterar, retuscherar, arkiverar eller något annat?

Jag har körkort, men åker ändå taxi. Jag kan klippa en häck men äppelträden fick beskäras av en arborist (som ser till att trädet inte dör, vilket är ett bra säljargument). Jag kan laga mat, men äter ändå på restaurang.

Samma sak är det för fotografer, tror jag. Oavsett hur många som har en kamera, eller en mobil som kan ta bilder, kommer det fortfarande finnas massor med tillfällen då det är bättre, enklare och kanske skönare att anlita en fotograf.

Sen vad man anlitar fotografen till, det kommer säkert förändras. E-handlaren som får hjälp med att bygga en egen fotostudio kanske blir mer intresserad av att anlita en fotograf för vissa bilder när grundnivån på bildmaterialet har höjts, än tidigare.

Eller så inser de att en fotograf faktiskt är billigare totalt?

avdelare

Bilder tar inte tid

För att summera det hela kommer jag till själva grundtesen, som jag tror gör att marknaden för fotografer i framtiden är rätt obegränsad. Eller åtminstone har plats för väldigt många fotografer av olika slag på olika nivå.

Till skillnad från väldigt många andra saker, t ex böcker och filmer jag nämnde tidigare, så finns det inte riktigt någon gräns för hur många bilder kunder kan ha nytta av.

Man kan ha hur många bilder som helst, och ändå sakna någon specifik sak. Att använda flera bilder tar inte plats från annat numera, som det kanske gjorde förr i kataloger, snarare tvärtom, det ger en chans att kommunicera mera.

avdelare

Vad är nästa steg?

Om alla fotografer i Sverige uppmuntrade bildköpare att använda bilder mer, erbjöd utbildning och kanske enklare avtal, skulle fler se nyttan av bra och lättanvända bilder.

Bilder är ju en förbrukningsvara, en slags ingrediens eller råvara, kanske en krydda, och de tar slut ibland eller så saknar man just den som behövdes vid exakt det tillfället.

Och ju mer man börjat använda kryddor, desto mer vill man prova på nya, inte bara ha samma gamla curry i allt.

Fördelen som bilder har är att de kan användas hur mycket som helst, och ju mer man använder dem, desto bättre.

 

Comments on this entry are closed.