≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Säljtips: enkla mötesbilder

exempelbild-möten-silhuett

Alla företag och organisationer behöver bra bilder, det är i alla fall min grundtes när jag pratar med kunder jag fotograferar åt. Konstigt vore det väl annars, eftersom jag är yrkesfotograf?

Pratar man med valfri marknadsansvarig, layoutare, webbdesigner eller andra som aktivt använder bilder löpande skulle de gärna ha fler bilder att arbeta med. Inte bara perfekta produktbilder, inte bara snygga VD-porträtt som pressbilder, utan även en stor bildbank full med diversebilder av företagets verksamhet.

Det finns ju alltid plats på webben, i sociala medier och företagets trycksaker att visa upp verksamheten, och har man bara tre bilder som var med i senaste årsredovisningen tröttnar man snabbt på dem. Men att sätta igång stora fotoprojekt bara sådär känns kanske lite motigt och inget man spontant gör?

ljussättning-profoto-rum-möte-inomhus-paraply

Kontorsverksamhet behöver bilder

Är man biltillverkare eller bara säljer bilar kanske det är enkelt att bara visa upp en massa snygga bilar i motljus från de Norrländska vidderna. Jobbar man som konsult och mest sitter i möten på kontor kanske det inte är lika självklart hur man ska kommunicera med bilder?

detaljbilder-möten-tips-fotografering

Jag fick den här enkla men briljanta idén av en engelsk facktidskrift som årligen har ett par rundabordssamtal med experter runt om i världen, de har skickat en reporter/moderator plus mig som fotograf för att bevaka ett samtal kring ett bord i ett konferensrum.

diversebilder-möte-bord-detaljer-fotografering-

Allt prat kring bordet om de ämnen de har bestämt innan blir texten till artikeln, och min uppgift är att fotografera bilder från evenemanget som visar personerna och diskussion.

konferenslokal-fotografering-tips-möten

Du behöver ett möte, och ett rum

Det är rätt ofta konsultföretag och liknande organisationer vill ha bildbyråliknande bilder av deras verksamhet till deras webbplats för att visa vilka de är och vad de gör.

Och det är inte svårt att ge dem det. Men man kanske måste vara lite proaktiv som det heter, föreslå att de hyr in dig som fotograf till ett möte och smyg runt som en fluga på väggen.

Antingen så gör man det som ett specifikt evenemang där målet bara är att ta fram bra bilder av medarbetarna i samtal, eller så tar du en timme av mötestiden då de antingen har riktigt möte eller låtsas ha möte medan du dokumenterar allt i bilder.

ljussättning-möte-rum-blixt

Har företaget inte stora och fina konferensrum med lättjobbat naturligt ljus som ger bra bilder kan man alltid ta med några blixtar, eller så föreslår man att mötet sker i någon konferenslokal som blir bra på bild och rymmer alla som ska vara med.

För att få maximal variation i bilderna kan man såklart be deltagarna att flytta runt så att det alltid blir bra ljus och vinklar, olika grupperingar kan vara intressanta att få till också.

Sälj ett bildpaket

Jag har sålt in liknande fotograferingar till några av mina kunder de senaste åren och det har varit väldigt uppskattat av alla, speciellt de som dagligen behöver använda bilderna till Facebook, LinkedIn och företagets webbplatser plus nyhetsbrev.

Bilden ovan är kanske ett lite sämre exempel där jag åkte till Göteborg med några blixtar och arrangerade låtsasmöten på bild. Det är kanske nivån under jag siktar på här, dvs enklare och inte lika uppställt så man får fler bilder ut av det hela utan en massa paus för att rigga ljus i olika miljöer.

Man kan såklart ta med en stylist och smink, så att alla bilder blir genomtänkta och välplanerade, men det smidigaste är att se det som en dokumentation, men med bra förutsättningar.

Några gånger har jag angivit ett pris för ett paket med en eller två timmars fotografering plus kanske 20-40 bilder, andra gånger har jag tagit betalt för tiden plus det antal bilder de vill köpa loss.

Hur man än gör blir det en bra affär för alla, företaget får ett rätt stort antal lättanvända ”vanliga” bilder och jobbet för fotografen är relativt lätt. Om man ser till att ha bra förutsättningar dvs.

Företagets egna bildbyrå

En utmaning som fotograf är att sälja sig själv och sina tjänster, det här specifika exemplet är ett bra sätt att få företag att inse potentialen i den egna organisationen för vad man kan ta fram i bildväg.

De blir lite som en egen bildbyrå och kan engagera medarbetarna för att skapa bilder som är mer autentiska än bildbyråbilder som inte ens har rätt ansikten på bild.

Den här idén kan översättas i en massa olika fotouppdrag som bygger på samma grund men där man kanske bara byter miljö. En timme i fabriken, vad blir det av det? En timme med en viss medarbetare, hur ser den ut?

Exempel: fotografering till bildbank för ambulansföretag.

Huvudsaken är att det ska vara enkelt, för blir projektet för stort tror jag tröskeln till att sälja in det internt blir för hög. Vitsen är att man som fotograf kan erbjuda en enkel lösning för att utöka bildbanken utan att det just behöver bli jobbigt att genomföra.

Och som med allt inom försäljning, man kan alltid prova. Det värsta som kan hända är att de säger nej, då kan man fråga nästa.

Här finns några fler säljtips för dig som fotograf.

Dela gärna om du har kollegor du tror skulle ha glädje av några av tipsen jag skrivit om. Du får såklart kommentera och fylla på med egna erfarenheter av vad som funkar och inte.