≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Staffan-Forssell_Kulturrådet_2015-pressbild-porträtt

Att fotografera porträtt på kontor kan ibland vara jättelätt och ibland vara jättesvårt. I det här fallet skulle jag fylla på Kulturrådets bildbank med pressbilder blev det enklast möjliga lösning som är snabb att arbeta med, vi skulle hinna med andra platser och porträtt samma dag, så Profoto B2 med två lamphuvuden känns perfekt.

Som ljusmodifierare valde jag två Profoto Deep Umbrella Large med vit insida, rätt stora men finns det lite mer takhöjd är de fantastiskt enkla att använda, och så kan man få till något som påminner lite om fönsterljus bakom ryggen, med fint blänk i ögonen.

1-testbild-exponering-bakgrund-1-80-bländare-2-8

Den första exponeringen

Jag chansade och tog en testbild med 1/80 sekund och bländare 2.8 på ISO 200 bara för att se ungefär var jag hamnade. Nu har den bilden fått samma inställningar i Lightroom som de färdiga, men oavsett så blev det lite för ljus.

Rätt fint och bildbyråaktigt, men hade jag ställt någon person framför kameran hade det nog blivit lite för mycket befintligt ljus i ansiktet för att jag skulle bli nöjd. Eftersom det här är ett återkommande uppdrag vill jag inte förlita mig på att lokalen är såhär ljus varje gång, för det kommer den inte vara om några veckor. Vi bor trots allt i Sverige och snart är vintern här.

1-testbild-exponering-bakgrund-1-60-bländare-5-6

Tona ner bakgrunden aningens

Hur fint det än är med ljusa lokaler i bakgrunden så ställer det mer krav på kontroll av ströljus, och innebelysning kommer påverka bilden väldigt mycket med ett blandljus som kan vara svårt att hantera då det finns både spotlights och takfönster.

Jag justerade exponeringen så platsen som kommer påverkas av blixtarna hade lite mer utrymme att ändras när personerna väl ställde sig där. En bländare på 5.6 är enklare att ändra upp eller ner än 2.8 med snarlik känsla i bakgrunden.

Har man fått bakgrunden rätt och använder bländare 2.8 kommer blixtljuset att vara så liten del av ljuset i ansiktet att det kan bli svårt att sänka effekten tillräckligt och samtidigt få till samma stil vid ett annat fotograferingstillfälle.

ljussättning-två-blixtar--två-stora-blixtparaplyer-Profoto-Umbrella-Deep-White-Large-B2

Rakt framifrån men inte platt ljus

Jag brukar inte använda symmetrisk ljussättning så ofta, men det har verkligen sina poänger när folk står i miljö. De kan vända sig åt alla möjliga håll, de kommer inte hamna i för mycket skugga oavsett hur de står. Nästan.

Sen är det väldigt förlåtande och bra med två stora blixtparaplyer med vit insida. Jag har gjort motsvarande i studion med silverfärgad insida, men det blir genast mer svårstyrt. Och är inte lika snällt mot osminkad hy.

Takhöjden är som sagt bra här utan att vara salongshöjd, är det för lågt i tak blir ändå allt svårt, fast man kan vinna någon decimeter genom att använda mindre, eller normalstora paraplyer. Det blir lite annan ljusbild, men principen är densamma.

Ulrika-Stuart-Hamilton_Kulturrådet_2015-ny-ordförande-pressbild

Några liggande, några stående

Eftersom jag bara ljussätter personerna i bild och mängden blixtljus som träffar bakgrunden relativt sett är minimal är det enkelt att vrida på kameran för att ta några porträtt i liggande format också.

Det är lätt att fastna i porträttformatet för porträtt, men är det pressbilder finns det en poäng att variera. Man vet ju aldrig om någon tidning eller så vill använda bilderna liggande i en artikel.

En riktigt mobil fotostudio

Efter att konstant ha försökt optimera min utrustning jag tar med mig för snabba porträtt ”on-location” har jag nu börjat närma mig det som kanske är optimalt.

Ska man använda blixtarna ganska nära varandra, som i denna symmetriska ljussättning, är en Profoto B2 med två lamphuvuden perfekt. Med bara paraplyer som ljusformare kan jag använda ganska lätta stativ, ett Manfrotto Nano funkar även om jag kanske är lugnare om jag tar ett aningens kraftigare stativ.

Bild från min recension av Profoto B2

Sen får kameror, objektiv, batteridelen till Profoto B2 plus två lamphuvuden och extra batterier plats i min F-Stop Satori EXP och två stativ plus paraplyer med gott om plats över får rum i en vadderad stativväska. Jag kan få ner åtminstone två Nano-stativ samtidigt om det skulle behövas.

Det går att få ner motsvarande två Profoto B1 och utrustning i kameraväskan men då måste man som sagt helst ha tyngre stativ. Inomhus blåser det inte så mycket, men ändå.

Vrid på blixtarna för variation

Ett sista tips bara, en symmetrisk ljussättning som denna kan producera oväntat olika resultat, grejen är att vrida blixtarna mot varandra tills du är nöjd med ljusbilden. Det kommer förändra exponeringen, men det kan man alltid justera i kameran.

Ta några testbilder och vrid sedan blixtarna så kan du skapa väldigt olika porträttljus utan att ändra på blixtarnas styrka eller avstånd till modellen. Väldigt roligt, faktiskt.

Dela gärna inlägget om du tyckte det var intressant, eller tipsa en kompis. Då blir jag glad.

Comments on this entry are closed.

  • Lasse 17 september, 2015, 08:46

    Hej!
    Intressant läsning som vanligt och tack för att du delar med dig, det inspirerar.
    Fundering: Både du och många andra använde häromåret mest B1’or. Nu kör du mest B2’or.
    Är det B2 som gäller mest nu? inomhus…

    • Stefan Tell 17 september, 2015, 15:37

      Lasse,
      jag blandar nog rätt friskt, men just för inomhusplåtningar när man vill resa lätt är B2 oslagbar. Det blir genast några kilo extra med B1:or eftersom de kräver lite mer stativ och väger mer i sig själva.

      Andreas,
      alldeles för lite, faktiskt. Jag tycker det är kladdigt med silvertejp hela tiden, så jag håller på att skissa på ett smartare sätt, då ska jag sätta igång med alla möjliga filter :)

  • Andreas 17 september, 2015, 13:27

    Kul att höra hur du gör. Du färgkorrigerar inget då du kör med blixt i befintligt ljus inomhus?

  • Janne 18 september, 2015, 15:35

    Hej Stefan

    Följer din blogg och inspireras mycket av den. Gällande att nyttja filter till B1 och B2 så har jag ett tips. Såg det på Youtube och har så själv numera.

    Jag tog loss glasskivan som täcker blixten. Använde den som mall för att med en vass kniv (rakblad) skära ut från olika filterfilmer (plast) som jag köpt. Har nu i en gammal plånbok flera olika filter för både B1 och B2 (olika storlek på glaset). Det är ju LED i inställningsljuset så där är inte värmen nått problem. Har heller inte märkt nått problem vid fotografering med värme.

    Själva filterplasten sticker jag fast under de clips som håller fast glaset. När det är gjort så kan jag använda vilket tillbehör som helst utan tejp. Mycket praktiskt.

    Hoppas jag kunde bjuda tillbaka nått, eftersom du bjuder så mycket till mig.

    //Janne :)

    • Stefan Tell 18 september, 2015, 22:58

      Tack för tipset,
      av någon lustig anledning såg jag precis samma för någon dag sedan, kanske var via en länk på Facebook?

      Jag tror att jag ska prova det där, känns ju väldigt smidigt, även om jag skissar på en liknande lösning som skulle kunna bli aningens tjusigare. Till dess kör jag på ditt tips.

  • Pernilla 8 december, 2016, 20:30

    Tusen TACK för allt du delar o så detaljerat! Det blev B2or till slut efter att ha läst massa tips från dig. Känns så rätt. Tack tack.

  • Fotograf Stefan Tell 13 december, 2016, 12:43

    Kul att du gillade dem, Pernilla.
    Tycker själv att de är väldigt smidiga, även om jag har några B1:or också (som är betydligt tyngre att ha uppe på höga stativ).