≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Från Uber till Facebook till veterinär?

porträtt-i-backspegel-chafför-tidningsreportage

Jag fick i uppdrag av VeterinärMagazinet att fotografera Yasir som tack vare sitt jobb som Uber-chafför och en trevlig passagerare och Facebook och en massa andra trevlig människor fick hundratals erbjudanden och tips, och till slut ett jobb på Agria.

Nyheten har uppmärksammats av TV4Expressen, Aftonbladet och resten av Internet, när jag skulle fotografera honom var Aftonbladet där (och om du tittar nog på deras bild ser du mig uppe vid trappan där jag väntar på min tur).

Planen jag hade var att ta några bilder i bilen först, sen inne på kontoret och sen utanför kontoret, och så blev det.

porträtt-tidningsreportage-Yasir-Uber-Facebook-veterinär

Det roliga med den här bilden, för mig åtminstone, är att jag redan hade tagit en sån när jag testade Profoto B2 till en recension, fast då med en av sönerna som modell i vår bil.

Om du tittar noga på bilden ovan ser du solen ovanför hans hår precis uppe i hörnet vid sidorutan, dvs helt från fel håll om det ska lysa upp hans ansikte. Nu råkade solen stå på ungefär samma ställe relativt till bilen, men det är en ren slump.

Sen är Yasir lite längre, så han får inte samma skugga av ratten mitt i ansiktet, men principen är densamma. Solen får agera kantljus och göra roliga saker i bakgrunden plus lite överstrålning.

behind-the-scenes-ljussättning-porträtt-i-bild-en-blixt

Eftersom det riktiga ljuset kom från fel håll ställde jag en Profoto B1 med en vit beautydish vid höger framdäck så det kom in snett uppifrån direkt mot hans ansikte. Kanten på framrutan och backspegeln skymmer lite så att ljuset inte blir helt jämnt i hans ansikte, men så är det ju om man sitter i en bil.

porträtt-kontorsmiljö-mjuk-bakgrund-tidningsartikel

När vi var klara med bilporträtten gick vi upp på hans kontor, ställde upp B1:an vid hans arbetsplats och tog några enkla bilder i arbete, med blick in i kameran och inte.

Just för reportagebilder kan det ju vara en poäng att låta några av bilderna man levererar inte vara fullt så uppställda om den som gör layout vill fylla ut med något aningens mer dokumentär.

porträtt-veterinärmagazinet-framför-marsvin

Sen hade de en gigantisk fototavla med ett marsvin (för det där är väl ingen hamster?) som Yasir glatt ställde sig framför. Den bilden användes inte, även om jag nog tyckte det hade blivit en utmärkt omslagsbild med väldigt tydlig koppling till smådjur.

För att göra det smidigt för tidningsmakarna brukar jag försöka ta alla bilder i stående och liggande format. Nu kan man ju beskära en bild från moderna systemkameror så det räcker och blir över för det mesta, men ändå är det lite olika komposition ibland som gör bilden.

yasir-facebook-agria-veterinärmagazinet-reportage

Till sist ville jag ha med Agrias logga i bakgrunden, för att vara extra tydlig, och den fanns utanför entrén, där det också fanns strålande sol denna vackra sensommardag.

porträtt-utomhus-en-blixt-tidningsartikel-skylt-solljus

Här ställde jag bara min Profoto B1 och beautydish relativt lågt och drog på full effekt, justerade sedan exponeringen med bländare och slutartid tills det blev bra.

Det här är verkligen ett av mina favorituppdrag, att arbeta såhär. Man får en kort brief av kunden, bokar tid med den som ska fotograferas och kan klämma fram bra variation på rätt kort tid.

Nu är det inte fullt lika viktigt som tidigare (för länge sen) när utomhusuppdrag innebar ingen blixt och man var tvungen att ha bra koll på solen, men lite förberedd är det bra om man är.

T ex att inte ta med stora paraplyer om det blåser, ha kollat läget lite med Google Maps för att se vad det kan finnas för miljöer i närheten och fundera på vad man kan göra av dem.

Plus, sist men inte minst, alltid börja fotograferingen med att fråga hur mycket tid man har på sig. Blir ju lite fånigt om man har sparat den där smarta idén till slutet och så blir den man ska fotografera stressad eller helt enkelt måste avbryta.