≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Pressbild utomhus. Profoto B1, en blixt och ett blixtparaply. Fotograf Stefan Tell i Stockholm

Äntligen är sommaren här och jag har börjat jobba. Som tur är finns det kunder som vill ha fina utomhusporträtt de kan använda som pressbilder när allt inte bara är grått och mörkt (även om det kan vara fint ibland också).

Lotta från Pearson ville uppdatera porträtten hon hade och hörde av sig till mig, så vi bokade en tid och började i studion för några enkla studioporträtt som alltid är användbara, men tog oss sedan ut i kvarteret för att komplettera med några med sol.

Pressbilder i fotostudio och utomhus vid samma tillfälle. Fotograf Stefan Tell i Stockholm

I studioporträttet till vänster har jag använt två blixtar, i bilden överst i inlägget bara en blixt och bilden till höger är enbart befintligt ljus utomhus fast i skuggan.

Blixtparaply som flagga

För porträttet till höger hade jag som sagt blixten avstängd men använde ändå blixtparaplyet som en slags flagga. Lotta fick hålla i paraplyet framför sig för att skärma av lite av det gröna som annars studsar upp och lägger sig i skuggorna, ett problem man lätt kan ha när solen lyser ordentligt och man är i grönskan.

Ett c-stand och en fot

Blåsiga dagar som det verkar vara gott om i år är det skönt att ha ett rejält stativ, speciellt när man använder stora blixtparaplyer, i det här fallet en vit Profoto Deep Umbrella Large.

Vid den här typen av fotograferingar börjar jag oftast i studion och där använder jag gärna c-stands som är så fantastiskt praktiska och lättarbetade stativ. Stadiga också. Men tunga.

Jag brukar sällan ta dem med ut på uppdrag om jag inte har egen bil och parkerar i närheten. I det här fallet var vi i fotostudion och då är det inte så jobbigt att bära det några meter hit eller dit, för halvkroppsporträtt eller ansiktsporträtt brukar jag rätt ofta stå nära eller nästan på stativet, så då räcker det med att sätta en fot på ett av stativets ben för att minimera risken att saker ramlar.

Variation inom några meter

Jag vet inte riktigt varför jag har fastnat så för att jobba på det här viset, eller så vet jag visst varför. Det är väldigt bra på alla sätt att maximera variationen i det man hinner med och levererar samtidigt som man minimera väntetiden för alla inblandade (dvs inte lägger för mycket tid på att rigga eller förflytta sig).

På en kort och effektiv plåtning kan man åstadkomma väldigt mycket även om man hållit sig inom en radie på kanske max femtio meter, lite som mitt gamla trick jag tänker på ofta; Gå runt din modell.

Det var ungefär samma upplägg som när jag fotograferade pressbilder på en VD i Vasaparken veckan innan, fast då med beautydish.

Att arbeta med bara en batteriblixt utomhus på ett stativ och hålla sig till en ljusmodifierare kanske låter tråkigt, men det krävs faktiskt ganska lite för att kunna få ut rätt mycket av en så enkel utrustning.

Så kan man lägga mer tid på att fotografera.