≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Glöm inte diversebilderna

diversebild-blomma-vas-bord

Jag fick i uppdrag av Kreation i Kalmar (efter att de blivit tipsade om mig av Maddoc Photography, tack!) att fotografera nya bilder på Cirkus i Stockholm för några veckor sedan.

Bilderna jag tog skulle användas till webb och annan marknadsföring och den dagen jag var inbokad att fotografera hade GodEl ett evenemang i lokalerna för att fira 10-årskalas.

Min brief för leveransen var i korthet nya bra bilder från lokalerna och hur de används, och det varierar såklart otroligt mycket. Det som däremot alltid behövs är diversebilder, och det är ett ganska enkelt sätt att göra leveransen större och mer användbar.

diversebild-ballonger-scen

Egentligen är det här ett sånt där inlägg i kategorin Note-to-self, saker man kan ha på checklistan och kolla på ibland. Lätt att glömma men bra att komma ihåg så man får med det, och har det i bakhuvudet.

diversebild-suddig-panorering

Lite som ”Alla kunder behöver oskarpa bilder” så kan man ha i bakhuvudet alla möjliga sätt som bilderna kommer att användas. När jag drev webbyrå använde vi den typen av diversebilder otroligt mycket, det finns alltid något litet hörn där en allmän bild som mest är fin och kanske inte behöver vara så specifik behövs.

diversebild-stolar-teater

I praktiken handlar det lite om att tänka som en bröllopsfotograf, har du någon minut över så ta en bild av någon detalj. Ibland kan det vara något med kort skärpedjup, eller i motljus.

diversebild-stol

Apropå webb så tror jag behovet av den här typen av bilder bara kommer öka med Instagram, responsiv design och alla ställen där företag behöver bilder som kan användas lite hur som helst.

diversebild-solkatt-mönster

I det här uppdraget gick jag varv efter varv efter varv i lokalerna och fotograferade evenemanget, detaljer, lokalerna i allmänhet och allt jag kunde komma på.

diversebild-skylt-vägg-skugga

Varenda bild blev kanske inte fantastisk, men tillsammans blir de en rejäl samling användbara bilder. Vissa är specifika hur en speciell lokal ser ut när den är full med folk, och vissa är användbara oberoende av sammanhanget, t ex en skylt eller en blomma.

diversebild-skylt

Alla företag borde ha en egen bildbank, så tänker jag ofta. Tyvärr är det inte så, men att leverera bilder i klump såhär tror jag sätter igång tankarna att de borde ha det.

diversebild-rygg-tjejer-klänning

Om man som kund alltid bara får ett fåtal bilder från evenemang eller fotografering av verksamheten, där varje är noga uttänkt och planerad, är det lätt att man tröttnar snabbt på dem.

diversebild-rygg-personal

Till skillnad från några år sedan när företag gjorde om sin webb och sen uppdaterade den med nya uppgifter eller på sin höjd lade in en ny produkt eller någon branschnyhet är det något helt annat idag.

diversebild-meny

För de företag och organisationer som är aktiva på nätet och kanske då speciellt i sociala medier behöver de mycket bilder, allt behöver inte vara en arrangerad bild på personalen som står framför deras senaste skapelse eller en fin bild av styrelsen.

diversebild-ljus

Ofta räcker det med en bild på en blomma eller ett ljus, kanske en kattunge eller en solnedgång kan funka också? För att komplettera denna aktivitet i sociala kanaler måste det vara enkelt för företagen att ha tillgång till och använda en stor variation av bilder.

diversebild-hand-tallrik-mat

Jag slutade för länge sedan att skriva tidsbestämda kontrakt för användning av de foton jag levererade. Allt som kunder får har fri nyttjanderätt, obegränsat i tid och media.

diversebild-glas-champagne

Den främsta anledningen för mig att låta alla bilder vara friköpta direkt utan direkt påslag i pris är enkelheten. För några år sedan kunde en reklambyrå eller annan kund höra av sig för att fråga vad det skulle kosta att använda bilderna igen i en trycksak.

diversebild-bord-restaurang

Då fick jag leta upp vårt ursprungliga kontrakt och räkna på vad det skulle kosta, vilket oftast tog mer tid än det var värt. I vissa fall blev det tid som jag lade ner i onödan, när de tackade nej och valde att inte använda mina bilder alls (pga av att det kostade extra).

diversebild-blomma-vas

Den här typen av fotograferingar gör jag relativt ofta. Jag har hyfsad koll på ungefär hur mycket tid relativt sett jag lägger på redigering och kan ge ett pris baserat på den tiden restid, förberedelser och fotografering tar, plus en klumpsumma för de bilder jag levererar.

Jag har märkt att den typen av prissättning för uppdrag som detta uppskattas av kunderna. De vet vad det kommer att kosta, de behöver inte sitta och räkna på hur många bilder de har råd med, och vet att jag kanske inte lägger ner supermycket tid på dessa diversebilder.

Egentligen skulle det här inlägget handla bara om diversebilder, men det blev lite sidospår. Men huvudtesen är samma, glöm inte diversebilderna. De tar inte så mycket extra tid att få till, de är väldigt användbara för kunden, och de kompletterar oftast själva beställningen bra som man såklart ska uppfylla först och främst.

Exakt hur man presenterar det för sin kund kan variera. Ibland är det här något jag bakar in i offerten från början (ni får ett gäng bilder för x kronor), eller så ser man till att det blir en bonus (jag bjuder på några extrabilder som tack för ett trevligt uppdrag).

Eller så kan man ha dem i bakfickan och presentera när kunden valt vilka bilder från det ursprungliga uppdraget de vill köpa (här har ni förresten några fler bilder som jag kan ge er ett bra pris på).

Hursomhelst kommer alla bli mer nöjda om man kommer ihåg att ta lite diversebilder, speciellt den som sköter företagets Facebook och har använt samma bilder från årsredovisningen för många gånger.

Comments on this entry are closed.