≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Backup för fotografer (och egentligen alla)

pixelerad-bild-porträtt-backup

Förr eller senare går hårddiskar sönder. Förr eller senare går datorer sönder (bärbara förr än senare). Ibland klantar man till det.

Är man fotograf och livnär sig på bilder kan det vara tråkigt om de plötsligt försvinner, eller förödande på så många plan.

Bästa sättet är att se till att de inte gör det. Backup är ett bra sätt att känna sig lite tryggare och inte ta onödiga risker. Kan vara lite krångligt, men när man väl har ett arbetsflöde som fungerar kan det ske nästan automatiskt.

I mitt jättelånga inlägg om mitt arbetsflöde efter fotografering nämner jag arkivering som ett naturligt steg i alla jobb, och backup.

bild

Alla borde ha en backup, minst

Innan jag går in på hur jag gör att jag känner mig trygg med att mina bilder som jag försörjer mig på inte går förlorade tänkte jag bara snabbt ta upp en grej, och det är att backup inte bara är något avancerat, dyrt och krångligt för ”proffs”.

Alla som har bilder, eller data som de inte vill bli av med, borde ha någon form av backuplösning. För mobiltelefoner och alla bilder man har där finns superenkla lösningar (vissa har alla sina bilder på t ex barnen där, krashar telefonen är allt borta för evigt, om man har otur, annars kanske det bara blir dyrt).

Enklaste sättet är någon form av säkerhetskopia till iCloud om man kör Apple, eller så finns det säkert motsvarande till Android och Windows-telefoner. Dropbox har ett gratisalternativ som rymmer 2GB med chans att ”tjäna ihop” mer utrymme, annars kostar en Terabyte bara en tusenlapp om året. Flickr har också en gratisvariant.

Eller så köper man en extern hårddisk som man säkerhetskopierar till så ofta man orkar. Eller så gör man flera alternativ samtidigt.

Så gör jag backup idag

Jag har följande system som har fungerat i många år, men håller för närvarande på att bygga ut det så smått med en total molnlagring som extra säkerhet. Och smidighet.

Tre datorer…

På kontoret har jag en PC med dubbla lagringsdiskar, vanliga mekaniska hårddiskar. Den ena snabb (7200 RPM) för arbetsfiler och en tystare/svalare/långsammare (5400 RPM) för mer lagring. System, program och cache ligger på en SSD.

några externa hårddiskar…

Som någon slags extra säkerhet har jag en extern disk jag synkroniserar all aktuell lagring till via USB3.

Hemma har jag en likadan PC med samma fördelning av hårddiskar, innehållet är en exakt kopia av min jobbdator.

Mellan dessa kopierar och synkroniserar jag filerna med hjälp av en liten extern hårddisk jag har med mig i väskan.

Sen har jag även en bärbar dator, en MacBook Pro, som egentligen inte innehåller så mycket jobb, bara det senaste jag har arbetat på.

och en NAS…

Utöver detta har jag en Synology NAS med fyra platser för hårddiskar som jag kopierar över filer till löpande. Dessa kan jag komma åt via nätet, antingen med en webbläsare eller någon av deras appar i telefonen. Går ganska långsamt, men det går.

Dropbox-gratis-PRO-backup-fotograf

Dropbox är toppen, men…

Tidigare använde jag gratisversionen av Dropbox som gav mig lite utrymme för snabba leveranser, jag fick någon extra GB genom att göra saker på en lista, men direkt mycket plats för jobb fanns inte. Enklare leveranser, visst, men ingen direkt lagring.

När de sänkte priset rejält på deras PRO-konton som ger 1 TB lagring för runt en tusenlapp om året slog jag till och gillar enkelheten i att kunna leverera saker den vägen. Behöver man skicka något igen, snabbt, via telefonen, går det otroligt smidigt.

Men, nu är det snart fullt där.

Tyvärr har de lite trista steg i sin prissättning att nästa steg som är ett Business-konto skulle kosta mig otroligt mycket mer (60 Euro i månaden) om jag skulle vilja få plats med all min lagring där för enkel åtkomst och säkerhet.

Annars rekommenderar jag Dropbox varmt, snabbt och smidigt med en bra app och ett enkelt program som körs i bakgrunden på Mac och PC snyggt inbäddat i systemet.

Amazon-Cloud-Drive-backup-fotograf

Amazon Cloud Drive för fotografer?

När Amazon ville erbjuda två olika paket för fotolagring i molnet kändes den billiga varianten rätt begränsad för mig som fotograf, den var mest ämnad för vanliga bildfiler. Tog man istället Unlimited Everything som kostar lite mer, typ 60 dollar om året, kändes det fantastiskt. Amazon är ju bra på mycket.

Tyvärr känns den tjänsten otroligt begränsad. Appen för iOS och iPhone är i princip än så länge bara en bildvisare med grova funktioner, att försöka hitta någon specifik fil bland alla bilder är otroligt jobbigt, samma gäller om man loggar in via nätet.

Så den måste jag nog avråda från om du inte bara vill spara alla dina JPEG-filer till en billig penning, då kan det säkert vara ok.

Fast då skulle jag hellre satsa på ett Flickr-konto som känns mer genomarbetat och erbjuder 1 TB gratis.

Andra alternativ för stor backup

Jag har läst igenom några bra blogginlägg om backup för fotografer som dyker upp på Google. Vissa kanske jobbar på ett annat sätt och har en ambitionsnivå långt över min, men alltid lär man sig något eller snappar upp något bra trick.

Backing Up Photos to the Cloud

En i mitt tycke otroligt bra genomgång av många tjänster på nätet som erbjuder lagring och backup på lite olika sätt, läs gärna denna och jämför med vad du är ute efter.

Keeping a professional photography backup workflow

Också en bra genomgång, men med mer fokus på hela arbetsflödet och ganska lite om molnbaserad lagring.

Bulletproof Backup Strategies For Digital Photographers

Kanske inte riktigt det där enkla arbetsflödet man är ute efter om man vill säkra sina minnen och jobb men inte bli expert på backup. Intressant ändå.

Top 9 Back-Up Solutions for Photographers

Om man har läst mitt översta länktips ger inte det här så väldigt mycket, men kanske kan vara intressant ändå.

Varför lagring i molnet förresten?

För några år sedan var jag nöjd med att ha två datorer med synkroniserat innehåll, och en liten extern hårddisk med aktuella jobbfiler på som var uppdaterad dagligen.

Sen hände det då och då att jag var ute på jobb och kunder ringde som behövde en bild. Jag svarade såklart att de skulle få den så snart jag var tillbaka på kontoret eller hemma.

Ibland hade jag lagt upp bilderna på min server, men ofta hade jag skickat leverans av bilder med WeTransfer.com som bara låter filerna ligga på sina servrar en vecka eller två. Dock gratis. Vill man ha kvar dem på servern får man betala, men då får man samtidigt lite andra smarta tillägg på köpet.

När jag väl började använda Dropbox för leveranser, till skillnad från egen FTP-server och WeTransfer var det så otroligt befriande att kunna göra det enkelt via telefonen. Bara skicka en ny länk.

Så nu vill jag ha allt tillgängligt så enkelt. Det extra lagret av säkerhet och trygghet är egentligen mest en bonus.

Vad ska jag då välja för moln?

Dropbox blir lite onödigt dyrt för en massa saker som jag säkert knappt kommer behöva komma åt, jag behåller mitt Pro-konto men ska rensa där då och då. En terabyte räcker ändå ganska långt. Och så får man automatiskt en backup av mobilens bilder.

Amazon har en gratis provperiod, den kommer jag avsluta.

Flickr är bra för mycket, har man bara behov av att visa upp bilder kan jag varmt rekommendera det. Dit kan man också koppla automatisk backup och uppladdning av mobiltelefonens bilder om man vill.

Photoshelter gillar jag egentligen, men tror inte riktigt att de är den där obegränsade lagringen jag söker.

Smugmug och Zenfolio har liknande tjänster, men inte heller det jag letar efter. Säljer man bilder via nätet tror jag någon av dessa tre är riktigt bra lösningar. En smaksak vilken som är bäst. Men att lagra massa med data blir inte helt billigt.

microsoft-onedrive-backup-moln-lagring-fotograf

Microsofts OneDrive har jag bara hört positivt om, och den går enkelt att koppla till Synology NAS, men där är också prissättningen som avskräcker. Inte direkt dyrt, men ändå. Upp till 1TB är det rimligt, i nivå med Dropbox, men det är inte ”unlimited”. Vill du inte ha obegränsat kan du t ex få 15GB gratis, och det är väl integrerat med Windows. Såklart.

crashplan-backup-moln-lagring

Crashplan verkar smart, men många tycker det är väldigt långsamt. Man kan använda det bara för att göra automatisk backup mellan datorer på olika ställen om man vill, det är t ex smart att ge en kompis en extra hårddisk så har du lagring på olika ställen. Förutsatt datorn är på såklart. Eller så betalar man och får även molnlagring.

box-lagring-moln

Box finns också, känns mer som något för andra typer av företag än fotografer, men har även de bra kopplingar till Synology och andra system så det blir enkelt. Men prissättningen passar inte mig.

google-drive-lagring-online-moln-fotograf

Google Drive är en tjänst från ett företag man känner igen namnet på, de har såklart sin egen lösning som funkar ihop med andra tjänster från dem. Här kan man få 15GB gratis i dagsläget (sånt förändras hela tiden), och de har priser och prenumerationer för alla möjliga lagringsnivåer. Jag fattar dock inte om det finns ett mellanläge mellan 1 och 10TB, annars är det ett rätt stort hopp i pris.

backblaze-automatiskt-backup-till-molnet

Backblaze är nog den onlinetjänsten för lagring och backup jag lutar åt att välja för min totala backup av precis allt digitalt jag har.

De tar betalt per ansluten dator (5 USD i månaden, betala för ett år eller två i förväg för lite rabatt), och där skulle jag kunna nöja mig med att t ex bara ha datorn på kontoret kopplad dit. Den kan stå på dygnet runt utan problem och där finns även bredband via fiber till skillnad från ADSL som jag har hemma.

Som några andra av exemplen har de även tjänsten att skicka en hårddisk eller ett USB-minne via bud/post med delar av filerna man har lagrade och behöver återställa. Vet dock inte hur lång tid och krångligt det kan vara för oss i Sverige, i USA är det säkert en bra grej.

Sen får man ju lite utrymme på Creative Cloud, men det är nog inte tänkt som lagring för fotografer direkt. Hade Adobe velat skulle de ha kunnat bli störst på den här marknaden rätt snabbt med smidiga kopplingar till Lightroom och allt.

Jottacloud är en norsk tjänst som dyker upp i diskussioner om lagring i molnet, ska vara obegränsad den också för 75 kronor i månaden. Har dock inte provat, men vissa säger att det funkar bra. Ibland känns det som deras främsta säljargument är att de är i Norge och inte avlyssnas av NSA tack vare lagstiftning.

15GB, 1TB eller obegränsat utrymme?

Att skaffa sig ”lite” gratis lagringsutrymme på nätet för enklare saker är inget problem. Behöver du mest göra backup på lätta dokument eller ha ett ställe för leveranser av JPEG-filer till kunder kommer du ganska långt med gratisalternativen.

Vill du ”bara” ha en Terabyte verkar det inte heller så ruskigt kostsamt, ungefär vad en pytteliten extern hårddisk kostar, per år. Frågan är bara hur länge en fotograf klarar sig på att vara begränsad till en Terabyte med tanke på alla megapixlar från moderna kameror, för att inte tala om Photoshop-filer med en massa lager.

Grejen blir när man tycker det är trist att gå från att betala för 1TB till 10TB eller mer efter en prislista. Då blir det så märkbart att det är prissatt efter arbetsgrupper snarare än t ex fotografer som råkar ha behov som i GB räknat säkert överträffar medelstora kontor som mest har Excel-dokument och någon databas.

Vad ska du välja?

Det är ju den frågan man måste ställa sig.

Eller snarare, vad är viktigt för dig?

Räcker det med att ha hårddiskar på minst två olika ställen så att du alltid kan rädda ett jobb när en hårddisk går sönder och du har all data med bilder och allt på en annan plats?

Eller har du ett system med en NAS som kan gå dygnet runt och automatisera din backup, t ex Time Machine, och vill komplettera med något där utrymmet aldrig tar slut? Det vill jag.

Kanske vill du, som jag, efter att ha vant mig vid Dropbox enkelhet, kunna komma åt alla filer överallt bara du har en Internetanslutning? Där kommer smidigheten i appen eller webbtjänsten in, kräver tjänsten att du har ett program installerat på datorn känns det genast lite krångligare.

Tipsa gärna om din lösning

Har du ett arbetsflöde för backup som du tycker fungerar, skriv gärna en kommentar och berätta hur du gör.

Eller har du några att tillägga om de molntjänster jag nämnt, eller någon jag missat, berätta gärna mer.

Har du ingen backup idag, skaffa något att börja med, det behöver som sagt inte vara mer avancerat än en extern hårddisk. Det blir så trist och dyrt om saker går sönder, eller något strular, för förr eller senare gör det det.

 

Comments on this entry are closed.

  • Stefan Nilsson 14 maj, 2015, 12:23

    Synology erbjuder även gratis mjukvara som kan synka två stycken NAS så att man t.ex. kan placera den ena på jobbet och den andra i hemmet. Blir som ett eget Dropbox om jag förstått det rätt samtidigt som hastigheten endast begränsas av sin egen bandbredd. Nackdelen är främst investeringskostnaden och att man själv är ansvarig men jämför man med Dropbox Business så lär det vara en vinstaffär innan året är slut.

    Personligen är jag inte nöjd med min backup. I dagsläget arkiverar jag alla bilder på min NAS och tar sedan regelbundet backup till en extern hårddisk. Dels saknar jag off location-backup och dels så kommer gamla filer förr eller senare ersättas med en dagsaktuell backup.

    Det är egentligen ett problem i alla lösningarna jag ser ovan. Nämligen att en fil kan bli korrupt och upptäcker du inte det så kommer den spridas genom hela systemet och ersätta den fungerande versionen överallt. En lösning på det vore att t.ex. köpa en docka och ny hårddisk i slutet av året för att spara ner årets alla bilder innan man placerar den säkert i kassaskåpet. Finns även bandbackup som förr hävdades vara bättre för lagring.

  • Srefan 14 maj, 2015, 15:29

    Stort tack för din omfattande genomgång!

    Hälsn
    //Stefan

  • Mike Hylandsson 14 maj, 2015, 15:53

    Fram till nu så har jag haft allt på en dator som jag synkronisera till två extern hårddisk, en som är alltid på ett annat ställe för säkerhet. Då byter jag extern hårddisk beroende på hur mycket nya filer jag har (en till några ggr per månad).

    Men nu finns det inte plats på datorn så jag har köpt en Western Digital EX2 NAS. Än så länge går det inte bra. Kopplingen till nätet hemma har varit hur krångligt och opålitligt som helst. Det kan beror på det gamla wifi modem som jag använder från nätbolaget, inte vet jag. WD har inte varit särskillt bra att hjälpa till. Men vad är bra med den här modellen är att man kan koppla till en extern HDD och så gör EX2 en backup själv, så man inte behöver göra det. Det verkar inte som andra folk har detsamma problem som jag så det är säkert nåt som jag har inte hittat än som sabbar allt. I alla fall, när det kommer att funka då byter man bara extern HDD och EX2 gör resten. Metadata på backupen stannar kvar (man förlorar vissa metadata när man använder vissa backup program till ex. Norton – inte rekommenderat). När pengarna räcker i framtiden då kan man köper en till EX2 och har det nån annanstans och så synkroniserar de två EX2 utan att bära HDD fram och tillbaka.

  • Roffe 15 maj, 2015, 19:51

    Hej. Jag har en Mac Book Pro som jag har alla aktuella bilder på. Typ senaste kalenderåret. Jag använde Apple Time machine för att backa ”Mackan” till ett nas. Alla äldre årgångar i LR exporterat jag ut till nas, för att spara plats. Sen är det bara att importera i LR när man behöver dom, om dom inte redan finns som jpg eller pda.
    Hela nas backar jag till AWS S3 med en app som finns i min nas. Så är det tänkt iaf. Har problem med att backuppsättningen till S3 stannar. Och då hänger sig appen också, så man måste starta om nas för att kunna starta en ny backup, som iof också stannar:-(
    Men jag har ett case hos WD och dom är faktiskt hjälpsamma även om det inte är löst ännu. Så har jag tänkt det när det nu fungerar.
    /Roffe

  • Magnus F 10 juni, 2015, 14:49

    Kanske läst slarvigt, men vad använder du för program för att göra backup till NAS:en?

  • Alex 4 september, 2016, 17:03

    Mega (https://mega.nz) ger dig 50 GB från start i stället för DropBox 2GB. Funderar annars på samma sätt.

    • Fotograf Stefan Tell 15 september, 2016, 12:22

      Tack för tipset, Alex.
      Jag önskar mig nog en mer flexibel prissättning för högre nivåer, där stannar så många på 1TB och efter det blir det genast Business och jättedyrt.

  • Johnny Friskilä 17 februari, 2017, 23:49

    Trevlig läsning. Har du börjat med Backblaze nu? Nöjd? Håller på att förbättra både backup och arbetsflöde, så nu letar jag runt efter tips. Du skriver mycket vettigt! Tack!

    • Fotograf Stefan Tell 19 februari, 2017, 00:33

      Hej,
      och tack för den trevliga återkopplingen.

      Tyvärr har jag inget att rapportera om Backblaze, men snart. Tänkte börja med det så snart vi fått fiber både hemma och på kontoret, känns lite väl tungt att ladda upp allt via ADSL. Nu är allt inkopplat, snart kan jag börja. Återkommer med rapport så snart jag har något vettigt att säga om det.

  • Malin 21 juni, 2017, 13:37

    Hej! Vilken bra genomgång av backup-möjligheter! Jag vill tipsa om vår relativt nystartade molnbaserade bildbank. Vi är flexibla i både prissättning och lagringsutrymme då vi jobbar väldigt nära våra kunder. Vi har därmed stora möjligheter att skräddarsy delar av bildbanken och dess funktioner för att matcha kundernas unika behov.

    Testa gärna genom att skapa ett demokonto här:
    https://bildbank.nu/sv/hem

    • Fotograf Stefan Tell 25 juni, 2017, 01:04

      Tack Malin,
      kul med nya aktörer på den marknaden också.

      Jag blev dock inte mycket klokare av att besöka er webb, att ni erbjuder en bildbankstjänst var tydligt men väldigt snålt med exempelbilder och prissättning.

      Det kunde vara en poäng att ge lite mer information till besökarna, annars tror jag det kan bli en tröskel att prova även om det är gratis till en början.