
Nu har Profoto släppt sin senaste batteriblixt, Profoto B2 (250Ws), mer lik AcuteB 600 eller Profoto B3/B3 än Profoto B1. Det här är en batterigenerator med sladdar, otroligt smidig och lätt, som utvecklar deras satsning på vad de kallar OCF, Off Camera Flash.
Jag fick låna en Profoto B2 batterigenerator i några dagar, två nya B2 lamphuvud, en AirTTL radiosändare, en helt ny och mindre speedring tillsammans med deras nya softboxar som passar in i OCF-systemet, så nu tänkte jag visa upp vad det är och hur det fungerar med lite exempel jag hann med.
Det här är ingen test av prestanda, färgtemperatur eller brinntider, det är heller ingen recension där jag mätt upp något utan en genomgång av hur jag som Profoto-användare och frilansfotograf sedan tio år tycker att det fungerar, hur jag kommer använda det och vilka som skulle tänkas ha nytta av en lösning för mobil ljussättning som denna.
Jag har inte fått betalt av Profoto att skriva denna recension, men lagt ner ganska många timmar på att få den så komplett jag bara kan. Alla åsikter är mina och eventuella felaktigheter i texten också.

Profoto B2 – kort genomgång
Som jag nämnde är det här en väldigt liten och lätt batterigenerator med ännu mindre och lättare lamphuvuden. De har dock sladd, till skillnad från Profoto B1 som har sitt batteri ihop med all elektronik i själva blixthuvudet.
Jag hade en annan idé om en itusågad Profoto B1, men så blev det inte. Är inte speciellt besviken, snarare precis tvärt om.

Specifikationer för Profoto B2
(och jämfört med Profoto B1):
- Effekt: 250Ws (Profoto B1: 500Ws)
- Omfång: 9 bländarsteg (samma för Profoto B1)
- Inställningsljus: LED 9W (20W för Profoto B1)
- Uttag för två blixthuvuden (Profoto B1 är bara ett)
- Två individuella uttag, separat effekt per lamphuvud
- 215 blixtar på full styrka (Profoto B1 500 klarar 220 st)
Själva batterigeneratorn är 17 cm hög (korta sidan på ett A4 är 21 cm, ett normalstort vykort är 15 cm brett), 8 cm bred och 6 djup. Det kommer lite bilder senare i inlägget där du kan se ganska bra exakt hur liten och nätt Profoto B2 är.
Här hittar du det officiella pressmeddelandet om Profoto B2, det kommer även finnas mer information på Profotos hemsida.
Vad kommer en Profoto B2 att kosta?
Profoto B2 TO-GO KIT innehåller:
- 1 x B2 Off-Camera Flash
- 1 x B2 blixthuvud
- 1 x Li-Ion batteri
- 1 x batteriladdare 2.8A
- 1 x B2 Carrying Bag
- 1 x B2 Location Bag
Sen kommer det även finnas ett annat paket, Location Kit, där största skillnaden att man får ett lamphuvud till. Extrabatterier och billaddare etc kommer att kunna köpas separat.
Pris, ungefär: 16.000 SEK (20.000 kr inklusive moms)
Som jämförelse kostar en Profoto B1 (enbart blixt med batteri, väska och laddare) lite över 14.000 SEK plus moms (ca 18.000 kr inklusive moms).
Den Profoto B2 jag fick låna och testa var en s.k. Noll-serie så allt är inte exakt precis som de färdiga modellerna som finns i butik. Vad jag förstod var det dock inte mycket som skulle skilja sig åt, och jag märkte ärligt talat inte något konstigt.

Profoto B2 jämfört med AcuteB
Jag har en gammal AcuteB600R som jag numera, sedan jag köpte två Profoto B1, endast använder för att driva min ringblixt. Tidigare tog jag med den på uppdrag ”on-location” när jag behövde ljus men inte hade tillgång till eluttag.

Ställer man den nya Profoto B2 bredvid en gammal AcuteB (som jag alltid upplevt som lite tung, men rejäl, fast ändå nätt på ett märkligt sätt) är det en otrolig skillnad i storlek. Jag hade ingen annan batteridriven liknande produkt (typ Profoto B4) att jämföra med, men de är ju ännu större.
En AcuteB bär man i handtaget, en Profoto B2 skulle man enkelt kunna stoppa ner i en jackficka, om man har stora jackfickor dvs. Annars kanske det är smidigare att använda axelremmen?

Fordralet som följer med batterigeneratorn har faktiskt hällor så man kan sätta det på sitt skärp i byxorna om man vill vara riktigt mobil. Kan t ex vara bra för en assistent som inte vill ha tyngden på axlarna.
Vikt, Profoto B2 & AcuteB
Min gamla Profoto AcuteB 600R med batteri väger 4,8 kg, har man en nyare modell och en nyare typ av batteri (LiFe) väger den 3,6 kg.
Profoto B2 väger 1,6 kg. Det är som ett stort mjökpaket ungefär, de där vi barnfamiljer köper på 1,5 liter.

Lamphuvudet till Profoto B2
När vi ändå är inne på vikt kan jag säga att första gången jag fick lamphuvudet i min hand var det lite som när man lyfter ett paket mjölk (eftersom vi kör vidare med mjölkjämförelser) och tror att det är fullt men någon har druckit ett glas eller två ur. Handen och armen är beredda på att hålla emot men så flyger allt upp lite mer än man hade tänkt. I paketet ingår förresten smarta små väskor eller skydd till lamphuvudet som gör att man kan packa ner dem säkrare.

Vad väger Profoto B2 lamphuvud?
0,7 kg väger det nya lamphuvudet till Profoto B2
1,8 kg väger ett lamphuvud till AcuteB
2,2 kg väger en Profoto D1 250
3 kg väger en Profoto B1 (inklusive batterier)

B2 lamphuvud vs Profoto B1/D1
0,7 kg för lamphuvudet och 1,6 kg för Profoto B2 blir tillsammans ändå lättare än en enda Profoto B1. Har man två lamphuvuden blir det lite tyngre men totalt hur lite som helst för ett blixtsystem med två huvuden. Behöver man förlängningssladd finns det att köpa som tillbehör. Väger inte så mycket den heller.
Sen är sladdarna till lamphuvudet så väldigt mycket smalare och lättare än de till andra generatorer Profoto säljer. Också något som bidrar till känslan av att det är ett smidigt och lätt system.

Inställningsljus med LED
Under de dagar som jag testade de nya blixtarna använde jag inställningsljuset väldigt lite, men ändå mer än jag brukar med mina studioblixtar.
Som nöjd ägare av en Ice Light (aningens starkare LED-lampa i den, men inte så mycket) gillar jag det ljuset, så i praktiken skulle jag säkert kunna hitta tillfällen då jag bara använde Profoto B2 som fast ljus, bara man håller bra koll på batteriet.

Off Camera Flash-systemet (OCF)
I och med lanseringen av Profoto B1 kallade de detta för OCF men det fanns inte så mycket mer än en batteriblixt och en ny radiosändare som klarar av TTL och numera även HSS, enbart för Canon och Nikon än så länge, bör väl tilläggas.
Nu har Off Camera Flash blivit ett system som mest är anpassat för Profoto B2 med nya softboxar, en snoot, en barndoor och en helt ny speedring. Just den sista saken är också otroligt mycket mindre än den vanliga speedring som används för att montera övriga softboxar på alla möjliga lamphuvuden i Profotos sortiment.

Ny OCF speedring för Profoto B2
För att det verkligen ska bli ett system för ljussättning som både är lättare och tar mindre plats måste allt bli mer kompakt. När jag har med mig utrustning är det några saker som alltid är skrymmande och kräver att man har fler väskor för utrustningen. Deras gamla speedring är en av de sakerna.

Den är väldigt rejäl men lite bökig att packa om man vill resa lätt. Nya modellen av speedring är inte bara lättare, den är samtidigt mindre på alla sätt. Här är jag lite osäker på om man kan använda de nya OCF-softboxarna tillsammans med en gammal speedring och vice versa, kanske åt ena hållet men inte åt andra gissar jag på.

Färgmärkningen så man aldrig stoppar spröt i fel hål finns med från senaste designen men det är en lite annan teknik att montera en nya OCF-softbox på den nya speedringen. Min 150 cm Octa av gamla modellen böjer man med handkraft in alla sprön en efter en, här behöver man inte ta i alls.

Ny teknik för montera softbox
När jag lånade utrustningen av Profoto för recensionen fick jag en snabb genomgång, det som fastnade mest var uppmaningen: ”titta på hur speedringen är konstruerad innan du börjar” och det förklarar nog bäst hur man gör.
Kortfattat innebär det att man sticker in varje spröt snett underifrån och sen vinklar upp det så allt hakar fast. Kräver som sagt ingen styrka och går väldigt fort.

Det som är aningens knixigare är att den nya speedringen har gummi innerst, och är inte den ringen helt rund (kanske legat och klämts i väskan) får man lämna lite av softboxen öppen så man kan hålla i speedringen på insidan.

Inget större problem, men en liten skillnad mot det gamla systemet som höll formen och bara var att trä på. Om de jobbar på en version 2 skulle jag gärna se att de gjorde en som inte förlitade sig på gummi för att få ett runt hål utan kanske lade till en till ring av metall på insidan som inte går hela vägen runt (annars blir det svårt att stänga). Skulle nog inte göra den många gram tyngre, men då slipper man kanske risken att den förlorar formen.
Å andra sidan finns alltid risken med lättmetall att den knäcks eller böjs, så det är såklart inte helt enkelt att hitta en bra lösning. Man vill dock inte stå där i kylan med en kall gummiring som blivit bucklig och är svår att trä på lamphuvudet.

Lätt blixthuvud = enklare med stativ
För det mesta när jag är ute och fotograferar brukar jag ha med mig minst ett Manfrotto 420B, ett bomstativ, som nog är det blixtstativ som jag gillar mest. Visst, det väger lite men är väldigt stabilt och kan bli rätt högt.
Bomfunktionen är dock något jag inte använder utanför studion värst ofta då en D1 eller B1 ute på bommen plus en ljusmodifierare kräver en rejäl motvikt.
Har man istället en Profoto B2 på bomstativet räcker det med att hänga batterigeneratorn nära marken så har man allt man behöver utan att oroa sig för att det ska välta (om det inte blåser ute dvs).
Ska man bara vara inomhus är det inga problem att hänga Profoto B2 på ett superlätt Manfrotto Nano-stativ och kunna ha lamphuvudet plus en softbox på utan att det upplevs instabilt på något sätt. För enklare inomhusporträtt kan man alltså få med sig allt i en stor väska eller ryggsäck och lämna stativväskan hemma.

Den lilla väska som man har Profoto B2 i har förutom hällor för skärp även en axelrem plus en liten rem med spänne om man vill hänga fast blixtaggregatet i stativet och väldigt nära.
Den lilla extra remmen är rätt kort, men har man stativ som står nära marken där benen möts kan man behöva korta den ytterligare så inte blixten hänger halvt på marken. Det är dock enkelt gjort med en snodd.
Sen är det en sista grej med stativ och Profoto B2, har man tidigare t ex haft en AcuteB och fäst den vid stativet som motvikt så får man kanske även hänga på något extra.

Det är smidigt att ha allt samlat kring stativet av många skäl, men eftersom Profoto B2 är så väldigt lätt är den inte så mycket till motvikt. Ett angenämt problem dock.
Eller så anlitar man någon sexåring som assistent som enkelt kan bära den lilla Profoto B2 eller hålla den framför sitt ansikte.

Att använda Profoto B2
Nu har jag använt diverse produkter från Profoto under snart tio år, och de senare åren är kanske mest användbara för den här tekniken. Att på något sätt jämföra gamla Profoto Compact med de nyare D1/B1/B2 funkar inte riktigt, även om det är ungefär samma enkelhet inbyggt i alla.
När man slutat fascineras över hur otroligt lätt och nätt Profoto B2 är vill man använda den, och har man använt en D1 eller B1 tillsammans med antingen vanliga Air Remote eller den nyare AirTTL känner man sig som hemma.

Slå på apparaten och radiosändaren, vrid på reglagen till den effekt du vill ha och börja fotografera. Att välja TTL eller manuell är en smaksak, men på samma sätt som med Profoto B1 är övergången från TTL-mätning på blixten till att köra helt manuell väldigt enkel. Eller så kör man blixtkompensation om man bara vill finjustera.
Det finns även ett Freeze-läge som jag aldrig provade, så det kan jag inte uttala mig om. Däremot fick jag en genomgång av hur nya tidens kondesatorer fungerade, att om man som porträttfotograf t ex vill bränna av ett par snabba exponeringar med blixt så går det alldeles utmärkt, bara man inte har full effekt som kräver lite uppladdningstid.
Just så har jag aldrig arbetat med blixtar alls, utan jag tar mig tiden att vänta en halv eller en sekund för att vara säker på att blixten hinner ladda upp så jag får det ljus jag har ställt in.

Elkontakterna i Profoto B2 har lock som är små men öppnas enkelt, själva kontakten på sladden från lamphuvudet är inte heller stort och det kanske kan bli lite petigt om du har stora fingrar. Jag har inte så jättestora, men tyckte kanske att det blev lite trångt när båda sladdarna satt i.
Kunde de göra så den vridbara delen på kontakten var aningens högre och lättare att greppa skulle det inte skada. Men det krävs ingen kraft för att låsa kontakten, så det är inget större problem egentligen. Det ska även gå att använda blixtarna även om man inte låser kontakten, om det kniper.

Profoto B2 har sitt batteri på undersidan, man måste alltså ta ur själva huvudenheten ur sin väska innan man kan byta batteri. Ett enkelt handgrepp och så är batteriet bortplockat och kan ersättas med ett laddat reservbatteri du säkert har med dig.
Det ska gå att ladda batteriet samtidigt som du använder blixten, sen är jag osäker på om det är något man bör göra hela tiden, men ibland kan säkert inte skada. Det är ju trots allt inte en studioblixt på det viset.

Profoto B2 – High Speed Sync (HSS)
Jag använder i princip bara Nikon som fotograf, och här finns nu möjligheten att inte begränsa sig till slutartider på 1/200 sekund (bilden ovan på tvillingarna är 1/1000s och bländare f/2.8 utomhus), något som kommer vara fantastiskt nu när solen börjar titta fram. Samma gäller för Canon-ägare.
Förra året provade jag att använda en Profoto Air Remote med en Speedlight och en Fuji x100s och då kunde jag använda väldigt korta slutartider, men av andra anledningar. Att ha det inbyggt i de system jag använder dagligen känns väldigt bra.

Det enda som behöver för att få en Nikon-kamera (åtminstone de systemkameror jag använder) att fungera med HSS och Profoto B1 eller B2 är förutom radiosändaren en enkel inställning i kameran. Sen är man fri att använda vilka slutartider man vill (så vitt jag vet i alla fall, eller tillräckligt för mig i alla fall). Exakta specifikationer är det bättre om du kollar upp på Profotos hemsida.
Bilden ovan är förresten ljussatt med en Profoto B2 och en ny 30×90 cm softbox i liggande läge snett ovanför kameran på stativ.

Förut, åtminstone med Nikon-kameror, om man ställde in för kort slutartid fick man en sorgkant eller skugga utmed ena kanten på bilden för att det gick för fort. Nu kan man få det motsatta om man inte låter blixten ladda tillräckligt länge, som på bilden ovan. Det handlar om delar av en sekund, så det är bara att försöka sakta ner pyttelite så blir alla exponeringar bra.
Nu återstår bara för mig att göra den mjukvaruuppdatering av min Profoto AirTTL Remote och mina Profoto B1 så har jag det på alla blixtar jag tar med mig ut.
Jag har varit lat och inte uppdaterat firmware på mina, men efter att ha använt det känns det korkat att begränsa sig i onödan till att bara kunna justera exponering åt det hållet med bländaren.

Nya softboxar för Profoto B2/B1
Som jag skrev tidigare är Profoto B2 tillsammans med nya ljusformare (eller Light Shaping Tools Profoto kallar dem) en rejäl satsning på deras system de kallar OCF, Off Camera Flash. Det kanske inte är alls i närheten av alla de ljusmodifierare som finns i deras stora översikt men en liten bit på väg och väldigt passande för användningsområdet.
- OCF Softbox 2’ Octa (60 cm)
- OCF Softbox 1,3×1,3’ (40×40 cm)
- OCF Softbox 2×3’ (60×90 cm)
- OCF Softbox 1×3’ (30×90 cm)
Priserna på de nya softboxarna kommer ligga på 700 – 1500 kr plus moms, vill man ha ett mjukt raster till sin softbox kostar det ungefär lika mycket till, cirka.

Jag testade inte alla softboxar, utan bara den nya lilla 60 cm Octa plus en strip softbox som har måtten 30 x 90 cm. Har inte gjort några direkta ljustest med jämförelser mellan gamla modellerna och de nya, men en stor skillnad märker man direkt.
Här finns ett inlägg med fler exempel på nya OCF softbox Octa.

När jag köper en Profoto B2 kommer jag nog köpa den nya 60 cm Octan (alternativt rektangulär 60 x 90 cm softbox) plus kanske den avlånga 30 x 90 cm. Plus raster, de är så smidiga och lätta att ta med sig att är nästan dumt att vara utan.
Lättjobbade men mindre anpassningsbara
Jag tror nästan alla softboxar från Profoto har samma system med dubbla lager av diffusion, ett inre som inte täcker hela ljusspridningen och ett yttre som täcker hela öppningen.
Vilka man väljer att ha monterade på är en smaksak, jag gillar t ex att använda min 5-fots Octa (150 cm) med enbart den inre diffusionsduken på. Det tycker jag ger en bra kombination av smickrande och diffuserat ljus men ändå med lite krisp.
För softboxarna i OCF-serien är allt fastsytt, kanske inte för att bråka med de som vill variera sig utan för att förenkla för de som snabbt packar upp och monterar ner.
Systemet funkar väldigt bra, som jag skrev i genomgången av den nya speedringen är det väldigt lätt att montera en OCF-softbox, att de alla är rätt små underlättar såklart också. Det finns ju verkligen fördelar med att allt är en enhet. Varför de inte sydde eller skruvade fast spröten när de ändå höll på vet jag inte, men det hände bara en gång att ett spröt föll ur när jag monterade ner en softbox.
Det är för övrigt ett önskemål jag har på alla softboxar från Profoto, att de kunde haft en plastbit med gängor längst in i kanalen där man sticker in sprötet så man kunde ha dem fastskruvade.
För det är en sak som händer mig rätt ofta, speciellt när jag ska plocka ner min stora Octa, att det ramlar ur ett spröt eftersom det är så kort bit som sticker ner i sitt lilla fack. Men jag kanske är ensam om att låta dem sitta kvar i nerpackat läge?
Otroligt mycket lättare softboxar
Nu är inte en softbox kanske den tyngsta delen av utrustningen man har i väskan ute på jobb hos kund, men skillnaden är ändå väldigt stor. De nya softboxarna väger i princip ingenting, man tror att man håller i en drake som ska flyga iväg.
Det ska bli intressant att se hur länge de håller, jag har några av den riktigt gamla modellen som är rejält slitna på sina ställen men ändå fungerar utmärkt.
Det här känns kanske aningens mer som en förbrukningsvara. Fast å andra sidan kostar de en bråkdel av de rejäla. Se till att alltid packa ner dem i sina väskor av nylon och håll dem borta från vassa föremål så ska de nog hålla.

Superenkla mjukraster till softboxar
Jag har inte raster till alla mina softboxar, och brukar inte så ofta ta med dem ut på jobb heller. De jag använder sitter ofta kvar på softboxen som inte monteras ned och står uppfälld i studion. Speciellt de som kräver egna metallpinnar för att hålla formen, t ex den långsmala softboxen.

Till dessa softboxar finns det en ny modell av ”softgrids” att montera på, och smidigheten är slående. Den Octa som finns har t ex ett mjukt raster med en sydd kant man trär över själva softboxens kant.
Det momentet går väldigt mycket snabbare och smidigare än det tidigare sättet där man skulle passa in mot kardborrfästen på insidan.
Att sätta på ett raster på en 60 cm Octa tar några sekunder, så snabbt sätter jag inte på raster på de gamla softboxarna, vilket gör att jag kommer ta med mig ett raster ut på jobb oftare.

Rasterhållare och olika raster
Separat kommer det säljas ett ”Grid Kit”, en liten förpackning med en hållare för raster (som man också skulle kunna lägga in färgfilter i om man skär till dem rätt). I paketet följer hållaren med plus raster på 10, 20 och 30 grader.

Det här är en enkel lösning som inte väger något alls och tar lite plats i sin egen lilla väska, mycket smidigt att ha med sig om man vill ha lite kantljus utan spill eller göra en toning på bakgrunden med full kontroll över ljusspridningen.

Till Profoto B1/D1 finns det också bra raster, men de är fasta med en rasterstorlek per enhet och tar betydligt mycket mer plats, men är man lat kan man ha det monterat och skippa skyddskåpan. Men det tar som sagt extra plats/längd i väskan.
Porträttet ovan är ljussatt med ett lamphuvud till vänster med raster, och en 60 cm Octa (med mjukraster) som upplättning till höger. Är det enkelt att ta med lite mer exotiska ljusformare är ju chansen större att man vågar sig på att prova nya saker.

OCF Barndoor
Skärmklaffar har de också gjort specialanpassat till Profoto B2. Också i en egen smidig liten väska. Just det här tänket med att få ner alla delar i små och rätt tåliga väskor gillar jag.

Det blir så mycket lättare att packa ner saker utan att behöva oroa sig för att saker ska fastna i varandra eller skavas sönder.

Varför de inte har gjort en till speedrings undrar jag dock lite över när vi ändå är inne på skydd. Hade ju varit smidigt. (Eller så passar kanske någon av tillbehörsväskorna en speedring, det provade jag aldrig?)
En snoot finns också till B2
Den ser ut som deras vanliga snoot men mindre, jag är inte så inne på snoot för tillfället så jag testade den inte ens. Men den kändes gedigen.

Profoto B2 Carrying Bag och B2 Location Bag
När jag var hos Profoto i Sundbyberg för att hämta mitt recensionsexemplar av Profoto B2 var allt fint nedpackat i en väska som innehöll en till väska som innehöll själva blixtarna och aggregatet.

Sen har ju själva grundenheten ett skyddande skal man nästan skulle kunna kalla för väska också. Det finns i alla fall en tanke med alla dessa väskor.

Som jag fick det förpackat var basenheten plus två lamphuvuden, extrabatteri, laddare, förlängningssladd, radiosändare och kanske något mer i själva basväskan. I den tunnare väskan som fanns utanpå denna låg rasterhållare med raster, speedring, snoot, skärmklaffar i ytterfacken och fyra softboxar i sina egna förpackningar fastspända med remmar utanpå allt detta.
Det är kanske inte så jag kommer packa min Profoto B2 med tillbehör när jag är ute på fotouppdrag, men själva tanken att kunna få med sig så mycket i en väska som ändå kändes relativt lätt var imponerande.
Förutom det där behöver man då kanske bara något stativ och en kameraryggsäck, om man väljer att packa på det viset, och ändå ha med sig en massa ljusmodifierare som klarar av allt möjligt som man kan hitta på.
Profoto B2 på kameran
Jag har inte testat detta tillbehör men det finns från en annan tillverkare en slags arm eller fäste för att ha lamphuvudet på din kamera med möjlighet att vrida den till olika positioner. Man kan säkert få plats med någon ljusmodifierare, t ex en liten softbox, om man vill ha allt på kroppen. Då kanske man har batteriaggregatet i bältet, eller över axeln.

Hela fotostudion i en ryggsäck
Jag skrev nyss ett blogginlägg om hur jag efter många års letande äntligen hittat ett sätt att få med mig det mesta av det jag behöver i blixtväg och kameror i en stor kameraryggsäck.
Fotostudion i en kameraryggsäck
Kombinationen av en F-stop Satori EXP (deras hittills största ryggsäck, men snart kommer en större för filmare som passar RED m.fl.) och deras insatsväskor de kallar ICU rymmer rätt mycket, men inte allt.

Jag fick ner två Profoto B1, tre batterier, en laddare, två kamerahus, två radiosändare, två objektiv (85mm/1.4 och 24-70mm/2.8) plus lite småsaker i fotoväskan innan den var full.
När jag ändå hade en Profoto B2 att testa med i fotostudion provade jag att göra samma övning och packa allt det i samma väska och insats. Det blev faktiskt hyfsat mycket plats över kan jag säga. Och kändes betydligt lättare. En Profoto B2 med två lamphuvuden väger ju rätt mycket mindre än två Profoto B1 med tre batterier.

Och som jag nämnde kan man med de oerhört lätta lamphuvudena till Profoto B2 klara sig med lättare stativ om man ska vara inomhus eller i kontrollerade miljöer, så där vinner man säkert ett par kilo också.
Fördelar/nackdelar, Profoto B1 & B2
Jag äger som sagt idag två stycken Profoto B1 som jag tar med mig på alla jobb som inte kräver alldeles för många exponeringar. Även till platser där jag vet att det är nära till elluttag får de följa med, för att det är så skönt att slippa vara begränsad till sånt, plus att man inte riskerar att någon snubblar på sladdarna.
I ren data har Profoto B1 500Ws och Profoto B2 250Ws, det motsvarar ett bländarsteg och om det är viktigt för dig kan det säkert vara en fördel med mer ljus än mindre.
En Profoto B2 om man bara behöver en blixt (ett lamphuvud) är på många sätt smidigare än en Profoto B1, och väger lite mindre. Men jag skulle kanske inte definitivt använda en Profoto B2 om jag skulle ha med mig större och tyngre ljusformare, t ex en 150 cm Octa eller en beautydish med raster. Då skulle jag ändå behöva ett kraftigt stativ så att välja B1 vid ett sånt tillfälle känns naturligt.

För kundtidningsreportage, författarporträtt och pressbilder skulle jag nog gärna ta med en Profoto B2, just för att jag kunde välja lättare stativ och bli ännu mer rörlig. Visst, det går ännu lite fortare med en B1 som har allt i en enhet, så det bara är att skruva fast den på stativet, välja ljusformare, och köra.
Ljussättningsmässigt tror jag Profoto B2 kommer öppna upp lite sätt att arbeta, åtminstone för mig, för att den är så otroligt lätt. Det där bomstativet t ex blir ju genast mer användbart.
Att kunna bära lättare gör mig mindre trött och kanske samtidigt mer öppen för idéer att gå lite hit och dit för att få en bra miljö. Just det har jag redan blivit med Profoto B1, och märker direkt att jag kan sälja fler bilder och få nöjdare kunder då jag kan få till mer variation på kort tid.

Vilken ska man välja, Profoto B1 eller B2?
Klurig fråga, det beror nog helt på vad du kommer använda den mest till. Tänker du på vikten och kanske mest använder lätta ljusformare, t ex de nya softboxarna i OCF-serien eller kanske paraplyer, tror jag på Profoto B2.
Kommer du använda större ljusformare tror jag nog mer på en Profoto B1 som ändå kräver tyngre och stabila stativ. Jag vet inte om man ens ska hänga på jättelika saker på en B2, det där fästet tål säkert mycket, men kanske inte varje dag i flera år?

Sen har de varit smarta och gjort själva stativfästet i lamphuvudet separat och fastskruvat så man säkert lätt kan köpa ett nytt om de skulle gå sönder. Men ändå.
Prismässigt är det ingen jättestor skillnad, men har du redan Profoto-grejer kommer en Profoto B1 passa in utan anpassningar medan en Profoto B2 säkert trivs bäst med OCF-serien av tillbehör. De är rätt billiga med Profoto-mått mätt (läs prisvärda), men det blir ju pengar det också om man ska satsa på en gren till av ljusformare.
Jag kommer säkert på fler argument hit eller dit, men fundera på vad du mest skulle ha nytta av innan du väljer. Sen kan man såklart använda båda, det kommer nog jag göra, men kanske inte alltid samtidigt.

Sladdlöst eller batteri med sladd
Det här är en grej som fotografer vana vid aggregat och lamphuvuden inte har några problem med, men jag har alltid använt kompaktblixtar, förutom min AcuteB som sällan får komma ut. En viss skillnad är det dock.
Jag tog med mitt testexemplar av Profoto B2 på en porträttfotografering utomhus, det var hur smidigt som helst, men jag tänkte aldrig att ta med mig båda lamphuvudena. Det var liksom självklart att få fast allt på ett stativ och jobba flexibelt.
Inomhus hos kund kan jag säkert ta med två blixthuvud, men det är ändå sladdar igen som man ska tänka på, och även om man har förlängningssladd ska de räcka. Med Profoto B1 tänker jag aldrig så. Jag ställer en blixt här och den andra där.

Vilka fotografer är målgruppen?
Jag till exempel. Med många porträttfotograferingar ute i miljö eller hos kund kommer jag kunna känna mig ännu mer flexibel och kanske ta den där extra trappan för att fotografera på taket, det kunde jag såklart med en Profoto B1 också, men med en Profoto B2 kommer jag kunna packa ner allt i en väska som väger mycket mindre.
Annars tror jag det här kan bli en stor hit bland bröllopsfotografer, jag vet många som redan nu gillar sina Profoto B1 men en B2 kanske är snäppet mer användbar, just för att man kan ha den fast på stativet (lättare stativ och lägre tyngdpunkt) eller i väskan/på axeln/på assistenten.

Vissa kanske redan har en Elinchrom Quadra eller Ranger, alternativt speedlights, men det här är i mitt tycke något helt annat. Har man haft ett batteripack till sin Speedlight för att korta ner uppladdningstiderna och få ut fler blixtar kan det här vara en lösning också.
Jag jobbar ju lite som en ensamvarg, men har man en assistent kommer det här att bli betydligt mer lättjobbat, ingen tung blixt långt ut på ett stativ som ska hållas (med skakiga armar), här kan man ha en sån där VAL (Voice Activated Lightstand, som Strobist kallar det) och ha full frihet hur och var man fotograferar. Och rätt snabbrörlig också.
Mingelfotografer kan säkert ha nytta av den, speciellt med den där armen man fäster blixten på kameran.
Vips kan man fotografera betydligt snabbare än med en Speedlight och få ett system som kanske kostar lite men är väldigt smidigt.
Hur Profoto B2 är att fotografera sport med kan jag inte uttala mig om, men samma sak där annars, den är smidig att ha med sig och rätt mycket mer kraft i än en speedlight.

Familjefotografer och de som fotograferar privatpersoner (eller modeller) ute i naturen kommer älska den här. Även om det kanske är en gråmulen dag då en familj har bokat in en fotografering i en park kan man få med sig lättarbetat och fint ljus.

Kommer jag köpa en Profoto B2?
Ja.
Helt klart.
Det kommer jag göra, om jag inte redan gjort det när denna recension har publicerats. Har lite jobb bokade på lanseringsdagen, men kanske hinner förbi någon kamerabutik som har den i lager?
Ett eller två blixthuvud?
Här har jag inte riktigt bestämt mig. Å ena sidan kommer jag säkert rätt ofta köra med bara en blixt, men en till skadar inte antingen upplättning eller göra det möjligt med mycket mer saker, men köper jag bara en kommer det säkert dröja innan jag kompletterar. Fast då kan jag ju alltid ta med en B1.
Den stora grejen med att ha två lamphuvud är att man måste hålla koll på två sladdar, plus att det blir en viss begränsning även om man har förlängningssladd. Åtminstone om man har vant sig vid att jobba med Profoto B1 eller speedlights.

Varför B2, när jag ändå har två Profoto B1?
Man skulle såklart kunna avfärda det med att jag lider av prylsjuka, men det här passar så perfekt in i min långsiktiga plan att ha blixtutrustning som är bättre och bättre anpassad till den typen av fotouppdrag jag gillar, och vill kunna göra bättre.
Jag fastnade aldrig för Strobist-grejen med Speedlights, kanske mest för att jag redan hade så mycket utrustning som bara passade Profoto. Eller för att jag inte investerade i moderna radiosändare så det blev enkelt. Jag körde gamla Pocket Wizard som i mina händer inte kunde göra så mycket, eller senare med Profoto Air som inte är speciellt anpassat för det systemet.
När det gäller personalfotografering eller styrelseporträtt har jag redan det mesta jag behöver när det gäller utrustning, men alla de jobb där man kan få lite roligare bilder oavsett väder eller miljö med hjälp av bra blixtutrustning som inte knäcker ryggen på en för att få med sig kommer det bli perfekt.
Om du har några frågor som denna recension inte besvarat får du gärna skriva en kommentar så svarar jag så fort jag kan, om jag kan. Rent tekniska saker är det bäst om du tar direkt med Profoto eller någon återförsäljare som är mer insatt än jag.
Det är inte omöjligt att det smugit sig in något faktafel i detta test, i sådana fall får du gärna säga till, så ska jag rätt det.
Dela gärna denna artikel på Facebook, Twitter eller något annat ställe, det skulle jag bli väldigt tacksam över. Tack på förhand.
Comments on this entry are closed.
Jag testade B2-orna i en BMX-hall och kan komplettera med att de funkar ypperligt även för sport. Framför allt HSS-funktionen är riktigt bra när man ska plåta sånt som rör sig fort. Freeze-funktionen tyckte jag aldrig riktigt behövdes då i alla fall.
Tack för intressant och välskriven artikel! Vill ha!
Hej! Bra inlägg.
Vill mest bara hälsa att jag har läst hela. För att peppa dig liksom. =)
Tackar, kul att ni orkade läsa hela vägen till kommentarsfältet och ändå ha energi kvar att skriva en kommentar. Uppskattas.
Förresten, Bengt, provade du ”burst”-funktionen och tog en massa snabba blixtar i rad, eller behövde du för mycket ljus så det inte gick att köra blixten så fort?
Jag testade funktionen mest för att ha testat den, den fungerade rätt bra. Men den störde åkarna lite för mycket, det blev lite för mycket disco.
Jag förstår. Man vill ju inte orsaka epilepsi när de är högt ovan mark. Annars kunde den funktionen vara bra om man vill få till något slags flöde av exponeringar som man kan lägga på varandra. Som en våg av åkare halvt om halvt på varandra.
Hej Stefan! Tror du att Profoto kommer att uppdatera sin B2:a till 500? /Erik
Hej,
inte den blekaste aning om vad de har för planer om jag ska vara ärlig.
Just B2 har ju varit lite i skuggan av B1 hela tiden, och nu även av A1. Sen är ju alltid problematiken om B2 närmar sig modellen ovanför för mycket, lite som alla bilmodeller som känns lite påtvingade för att konkurrenterna har en i det segmentet.
Gissningsvis jobbar de på att få fram fler tillbehör till A1 så den blir en likvärdig medlem i OCF-familjen, så det går att använda den med softboxar och sånt.