≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Porträtt med rökmaskin

studioporträtt-ringblixt-rökmasking-profoto-d1-beautydish

En rökmaskin är nog det billigaste sättet att få en liten fotostudio att kännas oändlig, full av kreativa möjligheter för djup och motljus som jag bara hunnit experimentera pyttelite med än så länge.

Jag fick chansen att använda mig av rök till studioporträtt när jag skulle ta bandporträtt av svenska bandet A Swarm Of The Sun. Exakt hur man ska beskriva deras musik vet jag inte, jag sa att de kändes lite som M83 på något sätt, och de blev inte arga, så det kanske kan ge en vägledning.

Hursomhelst, rökmaskin var temat. Och allvarliga män.

detaljbild-ringblixt-rökmaskin-studioporträtt

Rökmaskin och detaljer

Innan jag går in på detaljer om ljussättning och studioutrustning tänkte jag visa en detaljbild från ett av porträtten där rökmaskinen verkligen visar hur kul det är att lägga till rök som en variabel i sina bilder.

Jag använde en rökmaskin som jag tror är köpt på Teknikmagazinet eller Kjell&Co, men de finns lite överallt och kostar förvånansvärt lite. För en dryg femhundring får man en liten apparat som fylls med lite rökvätska och sedan puffar ut rök i studion antingen manuellt med en knapptryckning eller efter ett förinställt schema.

Animation: hur röken påverkar ljuset, kul att se.

I detta fall använde jag inte vanlig rökvätska utan något som kallas ”haze”, vet dock inte exakt skillnaden, men den ligger kvar rätt länge och skapar ett dis. Det är bara precis sekunderna eller halvminuten efter man tryckt på knappen som det är tydliga rökmoln som sveper omkring, sen blir det mest en skön effekt som man märker mer i efterhand i bilderna än något supertydligt vid fotograferingen.

detalj-hår-ringblixt-rök-fotostudio

Nytt porträtt varje sekund

En av de roliga effekterna med att använda rökmaskin i fotostudio är att röken lägger till en dimension, vi ändrade inte så mycket på ljussättningen utan fick variationen mest av att röken gjorde att inget porträtt var det andra likt. Röken, eller dimman, sveper omkring och bildar hela tiden nya mönster framför, bakom och mitt på modellerna.

motljus-porträtt-rökmaskin-fotostudio-beautydish-profoto-magnum

Under fotograferingen gillade jag nog spontant de bilder bäst där röken var väldigt tydlig och bildade egna former, men efteråt, i Photoshop och Lightroom, blev nästan de där röken fanns med som en knappt märkbar känsla som interagerade med ljuset och modellerna mest intressanta.

ljussättningsdiagram-porträtt-fotostudio-rökmasking-svart-bakgrund-ringblixt

Ljussättning med rökmaskin

Nu är inte jag genast någon expert på det här med rök och ljus, men det jag lärde mig var att för att få röken synlig och som den effekt jag var ute efter behövde den belysas bakifrån på något sätt. Jag fotograferade bandmedlemmarna både separat och tillsammans, så en enkel ljussättning kändes nödvändig för att kunna arbeta lite fritt i studion utan att behöva ställa om alla ljus hela tiden.

Huvudljuset var en Profoto D1 med en beautydish och raster snett uppifrån vänster om kameran. På motsatt sida bakom musikerna stod en annan Profoto D1 fast med en Magnum-reflektor för att ge ett kantljus och belysa röken/dimman bakifrån.

bakom-kulisserna-ringblixt-rökmaskin-fotostudio-porträtt

Rökmaskin och ringblixt

För att jag inte skulle vara helt inlåst i att bara ha ett ljus från vänster som ska belysa två personer tog jag även fram ringblixten och kopplade till min AcuteB 600R. Den hade jag egentligen planerat allt kring från början, för att få detaljer i allt.

Bilden ovan visar inte exakt hur dessa bilder var ljussatta, men det var den enda ”Behind The Scenes”-bilden jag tog, tyvärr. Den stora skillnaden är att mitt huvudljus som sagt stod framför dem, inte bakom som det är på bilden, och att det var en svart pappersbakgrund istället för den vita rundfonden.

porträtt-med-rökmaskin-i-fotostudio

Kontrast i röken, eller bara dimma

Det är fascinerande hur alla exponeringar jag tog under vår lilla fotosession blev så olika, modellerna fick medvetet vara ganska stilla och vi arbetade med några neutrala uttryck medan vi lät röken stå för variationen i bilderna.

Till detta inlägg valde jag två ytterligheter från samma uppsättning av blixtar och modeller, mest för att visa på hur röken kan vara ett jättestort inslag i bilden med en volym som sträcker sig från (nästan) kameran till långt bort i bakgrunden.

porträtt-rökmaskin-haze-ringblixt-beautydish-profoto

Eller så finns den bara med som ett litet dis som omsluter ljuskällan man ser i bild och har lagt sig tillräckligt för att inte vara en faktor framför modellen.

Några lärdomar om rök

Nu har jag som sagt bara prövat på att använda rökmaskin en enda gång, men jag tycker mig ha fått en hyfsat bild av vad jag gillade med det, och vad jag skulle behöva jobba lite hårdare med till nästa gång.

Den lilla fotostudion hade inget slut, det var en av de största fördelarna med att använda rök. Bakgrunden blev liksom inget man någonsin tänkte på längre, bilden försvann bara mot evigheten, och det skulle man också kunna utnyttja på ett mer kreativt sätt genom att kanske arbeta aningens mer med scenografi.

Skulle jag t ex lägga till någon rekvisita en bit bakom eller framför modellerna kunde man nog jobbat mer med att utnyttja effekten av att allt försvinner bort i dimman. Lite som skärpedjup fast med volym. Det hade säkert räckt att placera något, kunde vara något så enkelt som en vikvägg stickandes in i bild från ena kanten, lite mellan modellerna och slutet på rundfonden, för att ha fler nivåer att ljussätta olika och utnyttja djupet bättre.

Förlängningssladd till rökmaskinen hade varit en poäng och mycket användbart. Nu pluggade jag bara in den i väggen i höjd med modellerna, men den här maskinen hade så kort nätsladd att det alltid blev så röken kom från vänster i bild.

Förr eller senare nådde den hela studion, men det kunde blivit mer variation om jag kunde nått till andra delar av rummet med ”färsk” rök.

Rökens inverkan på ljuset

Just denna grej tänkte jag spara till ett separat blogginlägg, för det var otroligt intressant att se hur röken inte bara blev en del i bilden som förändrades konstant, utan också en variabel som förändrade ljuset när den kom mellan ljuskällan och modellen. Det skulle man kunna utnyttja mer kontrollerat till framtida plåtningar.

Har du svårt att komma på vad du önskar dig i julklapp kan jag rekommendera en rökmaskin. Kolla bara så den inte sätter igång något brandlarm eller använder en rökvätska som skadar din kamera och objektiv. Och vädra då och då.

Ska man ha rök utomhus är nog den här lösningen ingen höjdare, eftersom man behöver nätström. Rökgranater är väl en enklare lösning ute? Då ska man kanske också meddela brandkåren också så de inte rycker ut i onödan. Kan ju genast bli rätt dyrt.

Glöm inte att kolla in A Swarm Of The Sun nu, med rök i senaste videon också.

Comments on this entry are closed.

  • Roffe 1 december, 2014, 15:07

    Kul att se Stefan. Var det din egen ide med rök eller hade dom det som önskemål? Funderar på hur det skulle se ut att ha en eller två ljuskäglor genom röken bakom personen. Dels för själva effekten, sen blir det kanske lite likt ljuset på en scen?
    Som många sagt tidigare, alltid kul och lärorikt att läsa dina inlägg.

  • Stefan Tell 5 december, 2014, 11:31

    Tack, det är sällan man har chansen att bli så överraskad som när man provar något oprövat. Och det var anledningen till att jag föreslog detta för bandet (eller snarare en av dem som jag delar kontor med, Jakob). De nappade såklart eftersom de gillar rök i bild. De har ju det i sin senaste video, hur de ser ut på scen vet jag faktiskt inte, men det finns ju en koppling där också.