≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Rita ett investeringsträd

julgran-studio-investering-träd

Snart är det nytt år, men innan dess kanske man som egen företagare vill se över vilka investeringar i kamera, objektiv, studioutrustning och annat man behöver som ska göras för att få inköpen att hamna på rätt sida av årsskiftet.

Det känns i alla fall för mig skönare att sluta året med utgifter än att börja det nya innan man ens har hunnit fakturera något. Frågan är som alltid vad man behöver, eller snarare, i vilken ordning man vill göra sina investeringar.

Som fotograf finns det alltid något nytt som förhoppningsvis kan göra jobbet enklare, snabbare, bättre eller utöka möjligheterna vid fotografering i studion eller på plats hos kunder. I mitt fall blir jag lätt rätt mätt på inköp, och brukar planera dem långt i förväg. Sen kan jag överraska mig själv med spontaninköp då och då.

En långsiktig plan för inköp

Ett bra sätt, tror jag, att bränna pengar där inköpen inte stöttar och stärker varandra är att göra ett för spretigt investeringsträd. Dvs att fördela sina inköp tunt och brett över en massa olika system och märken som inte samarbetar fullt ut. Därför försöker jag ha någon slags plan för det jag köper och inte hoppa på alla olika trender som kommer, vips har man lite av varje som kanske inte blir en stabil helhet.

Jag har som bekant systemkameror och objektiv från Nikon (plus en Fuji x100s som hamnar utanför denna gren, för att köra vidare på metaforen träd). Att blanda in fler märken skulle för mig inte ge så mycket, bara fler laddare och saker som inte passar med varandra (visst, det finns konvertrar hit och dit, men inte direkt).

Så jag kommer fortsätta på denna gren och hålla fast vid Nikon. Min Fuji är fast där den är och jag ser inga fördelar med att köpa in mig mer i det märket. Just nu i alla fall. Det är ett beslut jag hållit vid länge, även om det för några år sedan kändes som att Canon var de som utvecklades mest i den riktning jag ville (fullformat och sånt). Men att byta system är helt fantastiskt dyrt och har aldrig lockat.

Kamerahus och system

När det gäller kamerahus skulle jag kunna tänka mig att uppdatera min D700 till en D750. Och hade jag obegränsat med pengar skulle jag ersätta min D800 med en D810. Men det har jag inte, och allt jag äger funkar helt ok.

Så på den grenen kommer det nog inte ske några större förändringar framöver. Jag kanske köper ett nytt kamerahus en vacker dag, men å andra sidan så varje dag jag kan använda saker jag betalat av för många år sedan (sett ur ett investeringsperspektiv) blir nästan ren vinst. Nu har jag inte riktigt koll på hur många exponeringar jag fått ur min Nikon D700, men många är det, så kostnaden för att använda den kameran i mitt jobb är i princip noll. Lite ström för att ladda batterierna kanske?

Objektiv till kameror

Här är det samma sak, bara Nikon, inte ens andra märken med fattning som passar dem. Just det är inget speciellt skäl som ligger bakom, jag har nog bara köpt Nikon-objektiv för att de har passat bäst när jag kollade marknaden och gjorde mina inköp. Det finns faktiskt inget jag direkt saknar, jag har snarare några objektiv jag använder alldeles för sällan, men att sälja dem känns inte aktuellt heller.

Kamerablixtar och tillbehör

Att ha minst en kamerablixt, typ Speedlight, känns oundvikligt till en systemkamera, även om den inbyggda blixten i både D700 och D800 faktiskt kommit till användning vid vissa situationer med oväntat bra resultat.

Jag har idag en SB-800 och en SB-910 som jag använder då och då när jag känner mig lite Strobist. Fast, nu när jag äntligen har köpt två Profoto B1 är den grenen rätt oanvänd. Det var ett tag sedan då jag köpte på mig lite tillbehör för att se om det här med externa kamerablixtar (off-camera flash) var något för mig, lite raster och färgfilter men inte mer, fast det blev aldrig någon förälskelse.

Det ligger alltid en Speedlight i kameraväskan med ett fäste för stativ med led, men den är mest med som reserv om något annat skulle gå sönder. Så denna gren är nog en jag inte kommer lägga några mer pengar på direkt.

Studioblixtar, kompakt eller aggregat?

Jag började min karriär med studioblixtar från Profoto, deras Sverigepaket med två Profoto Compact 300 hängde med länge. Sen har det bara blivit att jag investerat mer och mer i utrustning från dem och nu känns det som med Nikon, att jag är fast i systemet och aldrig skulle komma på tanken att byta märke.

Att köra kompaktblixtar är nog ett ekonomiskt val från början, det kändes också smidigt. Så det är nästan bara sådana blixtar för hela slanten. Jag har en gammal AcuteB med lamphuvud som numera mest samlar damm, eller används när jag plockar fram ringblixten. Men att köpa in mig på dyrare studiolösningar som deras fantastiska 8-serie eller liknande har heller aldrig varit ett alternativ.

Visst skulle det kunna vara något att tänka på, men jag är nog mer en som gillar att ha lättare saker att släpa på, inte en stor kloss med långa sladdar. Sen har jag nog heller inte känt mig sugen på den rejäla investering det innebär att köpa på sig ett sådant system, då tar jag det hellre små steg i taget, som med D1:or. Att köpa en till sådan är inget stort steg, men att köpa en hel studiolösning känns för tungt.

Ljusformare

Det är samma sak här, i princip bara Profoto. Några paneler som används som diffusion eller reflexskärm kommer från Chimera men på det stora hela är det samma system rakt igenom, allt från paraplyer till beautydish och softboxar.

Här finns det dock en sak jag gärna skulle vilja prova, och det är en äkta stor parabolisk reflektor. Profoto har några och Broncolor har några med fattning för mitt system. Men med den lilla studio jag har tror jag inte det skulle ens märkas att man klämde in något så bra att det inte är värt pengarna. Så det får vänta. Eller kanske hyras när jag verkligen skulle ha nytta av det.

Udda fåglar

För att visa på undantaget som bekräftar regeln har jag en Ice Light jag gillar mycket. Så mycket att jag även köpte en billig LED-panel från Aputure som komplement med fast ljus för vissa typer av jobb. Nu köpte jag som sagt Profoto B1 lite tidigare än jag hade tänkt, så frågan är hur ofta jag kommer använda dem framöver?

Men visst, ibland är det fortfarande betydligt enklare att bara dra fram sin Ice Light från kameraväskan än att ha bestämt sig för vilka ljusformare från Profoto man ska ta med sig. Så den får hänga kvar där.

Däremot är det samma med denna gren, att jag nog inte kommer investera mer i den. Man kan köpa extrabatterier och skärmklaffar, men för mig duger den som den är. Jag har t om använt den tillsammans med Profoto-blixtar och Speedlights, så även om det är en helt annan gren kan de komplettera varandra. Ibland.

Sen har jag även en Orbis, en typ av ringblixt man använder ihop med Speedlights på kameran, fast den är så krånglig och tar en massa plats att jag sällan tar med den. Skulle kunna tänka mig att istället köpa en Roundflash bara för att ha möjligheten med ringblixt fast på ett enklare sätt. Vi får se.

Stativ och annat

Här är det inte så krångligt, det finns ju standarder som gör att man kan montera vad som helst på nästan vad som helst, så allt funkar rätt bra ihop.

För kamerastativ är det en annan femma, åtminstone för mig. Förut använde jag mest ett Manfrotto och hade ett antal snabbplattor för att slippa skruva loss dem. Det satt ett på varje kamerahus och ett på mitt teleobjektiv. Nu köpte jag ett Sirui och de har ju en helt annan standard, så där är grenarna i utrustningsträdet rätt spretiga och hjälper inte varandra det allra minsta.

Någon slags slutsats

Vad vill jag egentligen säga med detta? Kanske mest få fram att man kan lägga enorma summor på utrustning, men så länge det finns någon slags långsiktig plan bakom det hela kommer inköpen att stötta varandra och öka värdet på det mesta man redan har. Däremot blir det snabbt dyrt om man sprider sig tunt och har lite av varje som inte fungerar så bra tillsammans.

Ett exempel här skulle t ex vara om jag hade uppgraderat mina gamla Pocket Wizard till mer moderna för att få HSS och TTL när jag använde Speedlights. Det blev aldrig att jag föll direkt för det, även om jag tror att om jag satsat mer på Strobist-spåret skulle det nog behövts för att underlätta användningar och utökat möjligheterna.

Nu körde jag på med de radiosändare, Air från Profoto, jag redan hade och var iofs begränsad i slutartid och inställningsmöjlighet, men hade ett system som funkade med alla mina blixtar, om än något begränsat.

Jag brukar rekommendera de kunder jag hjälper att bygga fotostudio för produktfotografering åt att satsa på ett märke av blixtar som har en bra begagnatmarknad. Då kan de lägga lite pengar på blixtarna men sedan kanske fynda på tillbehören. Samma gäller för vilken kamera och märke man ska köpa. Blir det för exotiskt kan det vara svårt att sälja och kanske inte erbjuda så mycket möjlighet att köpa begagnat om man vill satsa på nya objektiv.

Det går fort att ruinera sig på kamerautrustning, men har man en plan för vilka grenar man vill satsa på kommer investeringarna hjälpa varandra, tror jag. Nu är jag inte någon expert längre på spel som använder sig av den typen av utvecklingsmöjligheter, men Diablo t ex är ett bra exempel. Antingen blir man väldigt bra på några saker och satsar där fullt ut, sen får man dras med att ha vissa svagheter. Eller så klickar man lite överallt och blir inte bra på något.

Jag har en utrustning som fungerar för den typen av fotograf jag vill vara, rätt flexibel men samtidigt kunna göra mer avancerade saker i studion när tillfället kommer. Men inte vara låst till att bara göra jobb i studion för att få investeringarna att betala sig, eller att bara arbeta för kunder som betalar av min otroligt högupplösta mellanformatkamera. Så jag har aldrig köpt någon sådan.

Samma gäller för objektiv, jag har ett bra lagom teleobjektiv, önskar såklart att jag hade ett bättre ibland, men dessa tillfällen kommer så sällan ändå.

Det finns nog ingen helt rätt väg att göra sitt investeringsträd på, men det kan vara smart att tänka på det ibland när man lockas att köpa något nytt som kanske inte passar in eller samarbetar bra med den övriga utrustningen.

Allt handlar ju om vad man egentligen behöver och egentligen kommer att ha nytta av. Har man nytta av det så kommer det underlätta arbetet och förhoppningsvis betalar investeringen av sig hyfsat fort.

Mitt vidvinkelobjektiv har inte betalat av sig direkt, men jag gillar att äga ett om det skulle behövas. Så helt konsekvent är man väl aldrig.

Hur tänker du?

5 comments… add one
  • Roffe 25 oktober, 2014, 09:30

    Kul att läsa dina tankar runt utrustning. Själv har jag ingen utstakad plan vad jag ska investera i. Å andra sidan jobbar jag inte som fotograf i huvudsak. Utan har ett annat heltidsjobb och kör fotojobb i en enskild firma vid sidan om. Men man (jag) blir lätt ivrig att köpa både det ena och det andra. Senaste åren har jag köpt på mig en hel del, sist fyndade jag en helt ny D800. Vilket har varit ett mål ifs. Men nu har jag bestämt mig att bara köpa på mig ny utrustning om jag fått in pengar på kontot.

  • Stefan Tell 27 oktober, 2014, 11:32

    Att ha pengarna innan man köper saker är nog min melodi också, har nog aldrig köpt en enda sak på avbetalning även om leasing kan vara smart för bokföringen ibland.

    Det är såklart lyxigt att kunna köpa saker när det faller en in, men lite trist om man skulle lägga ut all utrustning på golvet och verkligen se hur lite av det man använder. Men så dyker det upp tillfällen ibland och då är man glad att man har just den där prylen.

  • Ola Dyrhill 22 maj, 2016, 12:20

    Bra tankar och jag håller med även om det i mitt fall betyder att det står Canon på mina kameraprylar och sen har jag valt Elinchrom grenen på blixtar. Jag har oxå ett litet system för speedlite, helt Canonbaserat. Vad gäller ljusformare så är det både från Elinchrom och Lastolite och med hjälp av olika fästen så kan jag använda “alla blixtar på alla ljusformare” och tvärtom vilket gör det väldigt flexibelt och användbart.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.