≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Ice Light – ett snabbtest

litet-gruppfoto-med-en-icelight

Efter många månaders funderande och testläsning slog jag till på en Westcott Ice Light när jag av en slump gick förbi Goecker på Södermalm i Stockholm. De hade konstigt nog en i lager.

Ice Light är en stav med ljus, i princip. LED-belysning, färgtemperatur mellan 5200-5400K, vilket passar bra i dagsljus. Batteriet är inbyggt och ska räcka en timme med full effekt, vilket motsvarar 150W halogen, eller 15W LED (1160 Lumen enligt deras specifikation). Vikten är ungefär ett halvt kilo, plus laddare på några gram eller så.

westcott-ice-light-ljusdel

En halv meter portabelt ljus

Såhär ser en Ice Light ut, en halv meter lång och diametern är 4,4 centimeter. En ganska nätt och lätt sak alltså. Skruvgängor för stativ finns i bägge ändar, man kan alltså sätta dem på stativ bara man har rätt gängtapp där, eller sätta ihop två med en mellankoppling om man vill det.

westcott-icelight-handtag-reglage

Reglage och användning

Handtaget har uttag för laddaren, en knapp för att öka ljusstyrkan (som även används för att sätta på ljusstaven) och en för att minska ljuset. Plus en OFF-knapp när man vill stänga av den. Inte så komplicerat. Ljusstyrkan regleras steglöst från 1,5 till 15W.

Sen finns en ljusdiod som anger batteriets laddning, den är grön när det är fulladdat, orange blir den rätt snabbt och sen tror jag den är röd när man är nere mot noll. Just det här är väldigt grovt och oexakt.

westcott-ice-light-i-väska

Batteritid och laddning

En mätare med några pluppar eller procent hade ju varit snäppet mer användbart. Det tar 2,5 timmar att ladda den från tom till full, och man kan använda den under tiden, förutsatt man har el på plats alltså.

Sen får man med en väska i nylon som skyddar den ganska bra.

icelight-barnporträtt-barnfotografering

Smidigt och enkelt extraljus

Jag har bara testat den på mina barn hittills, plus ett betalt fotouppdrag jag inte kan visa än. Men än så länge känns det otroligt smidigt.

behind-the-scenes-en-westcott-ice-light-barnfoto

Snabbjobbat och WYSIWYG

I och med att det här är en fast ljuskälla, till skillnad från blixtar som blixtrar ser man hela tiden direkt i kameran vad man får. Sen är det något med det klara och rena ljuset från en LED-lampa som jag gillar. Det känns liksom filmintervju direkt. Och det går snabbt att få upp.

Lite som Litepanels känns det som, jag har varit på fotouppdrag bredvid filmare som använt det som ljuskälla ibland och då blir det alltid enkelt att smita med för att få lite ljussatta bilder. Nu kan jag ha med det själv, när jag vill.

mer-stuns-i-ljuset-med-en-icelight

Anpassat för dagsljus

Direkt ur lådan är ljuset bra när man vill ha lite extra ljus på dagen, bilden ovan har en Ice Light till höger om kameran för att belysa närmaste killen. Det syns inte, men utan det hade han varit betydligt mer i skugga. Nu står han ut.

icelight-som-upplättningsljus-till-sol

Upplättningsljus med stuns

Beroende på hur man balanserar befintligt ljus med Ice Light går det att göra massor. Här t ex är den på full effekt, men utanför är det full vårsol, så det blir rätt bra. Skuggorna är såklart tydliga, men det finns blänk i ögonen och allt behöver inte bli fullt så utfrätt som det skulle blivit om jag bara exponerat för att barnen i förgrunden skulle bli lagom ljus.

westcott-ice-light-som-huvudljus-inne-i-rum

Sen kan man blanda ljuset med det befintliga bara genom att ha det lite mer vinklat mot kameran, så det blir en övergång från solljus till LED-ljus och sen skugga. Jag har använt en tilt-led på ett Manfrotto Nano-stativ för att kunna vinkla min Ice Light som jag vill.

Tillsammans blir de drygt ett kilo extra man kan ha hängande utanpå kameraväskan hela tiden för att alltid ha med sig reservljus.

Jämfört med Speedlights

Det är väl alternativet, och då är denna ljuslösning betydligt snabbare att få upp. Ta fram stativet och ta ur din Ice Light ur väskan, sen är det klart. I princip.

Att få upp Speedlights och ta några testbilder kanske inte tar en evighet, men det här går ändå fortare. Man ser ju hela tiden hur ljuset faller också.

Starkt inne, svagt ute

Det är väl egentligen baksidan med denna ljuskälla, att den upplevs väldigt stark och skarp inomhus där det inte är så ljust. Sen tar man den utomhus i sol och vips märks den knappt. Dock blir den ett utmärkt upplättningsljus då, för att kontrollera skuggor och få lite blänk i ögonen. Det kan räcka ganska långt ibland, och är mer kontrollerat än en reflexskärm.

Sen utesluter inte det ena det andra. Man kan såklart kombinera en Ice Light med en reflexskärm om man vill köra en clamshell-ljussättning, eller slänga in en Speedlight eller två i mixen för att få fram något nytt.

Det följer med två små klämmor för att fästa färgfilter om man behöver balansera för annat än dagsljus, just de kunde de byggt in i konstruktioner tycker jag, de kommer nog tappas bort rätt snabbt, och då blir det tejp.

Kombinera med ficklampa

En Ice Light är inte billig, i kronor räknat. Nästan 5.000 kr inklusive moms. Det kanske inte är så farligt om man försörjer sig som fotograf, men man kan ju få minst två ok Speedlights eller fler begagnat, för samma pengar.

Egentligen borde man ha två för att kunna ljussätta mer kontrollerat, men jag tror jag nöjer mig med en. Vill man ha kantljus eller effekter på bakgrund kan man faktiskt investera i en stark zoombar LED-ficklampa som också går att modifiera och sätta filter på.

Slutsats

Jag är väldigt nöjd hittills. Det här är ett bra komplement till mina Speedlights och Profoto-blixtar, den här kommer hänga på min kameraväska för det mesta. Sen är det några saker jag gärna skulle förbättra, och det är följande:

  • Ett utbytbart batteri hade väl inte varit så svårt att få in? Så kunde man ha med sig ett fulladdat i reserv hela tiden.
  • Lite mer tålig konstruktion, några gummerade kanter hade inte skadat. Nu tror jag dock den tål rätt mycket, men ändå.
  • Mer exakt batterimätare

Fast jag rekommenderar fortfarande ett köp, om du vill ha en enkel ljuskälla där du direkt ser hur ljuset påverkar bilden och som du alltid kan ta med dig. Är du barnfotograf tror jag du kommer älska den, barn glömmer bort den rätt fort till skillnad från blixtar som blixtrar hela tiden och kanske stör. Bröllopsfotografer borde ha en för att kunna rädda svåra situationer, har du en assistent är det enkelt att den kan hålla i den så slipper du t om stativ.

I mitt fall blir det nog mest till reportagefotografering och pressbilder. Jag får återkomma i ämnet när jag har lite fler exempel på jobb jag gjort med denna.

Dela gärna eller tryck ”Gilla” om du tyckte det var intressant. Har du frågor får du såklart skriva en kommentar så ska jag svara så gott jag kan. Tack på förhand.

Comments on this entry are closed.

  • Anders 25 april, 2014, 19:13

    intressant läsning, ser fram emot fler tester
    mvh/Anders