≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Få med fotostudion på tåget

produktfotografering-på-plats-hos-kund-i-fabrik-en-bil-full-med-utrustning

Ibland är det enklare att ta med fotostudion till kunden, speciellt om det är stora produkter som finns enkelt tillgängliga i en fabrik och skulle kosta massvis med pengar och tid att frakta till min fotostudio (de skulle inte få plats där samtidigt heller).

Förra gången jag var i Falköping och gjorde en produktfotografering under två dygn åkte jag bil och hade rätt gott om plats, behövde bara bära väskorna från bilen in i fabriken, nu skulle vi komplettera med nya produktbilder under en dag och tåg kändes smidigare på de allra flesta sätt.

Utom att jag var tvungen att hitta på smarta sätt att återskapa exakt samma stil på bilderna med hjälp av mindre skrymmande utrustning.

fotostudio-on-location-hos-kund-i-fabrik-mer-effektiv

Samma ljussättning, mer kompakt utrustning

Vid denna produktfotografering behövde jag fyra blixtar, det hade nog inte skadat med fem egentligen men då hade jag varit tvungen att bland in andra modeller och just i det här fallet var det skönt att bara köra på mina Profoto D1.

Huvudljuset var en 150 cm softbox Octa, upplättningen kom från ett stort paraply med silverfärgad insida, Umbrella XL (185 cm i diameter tror jag). Sen var det en blixt snett bakifrån genom diffusion för att visa bättre hur produkternas struktur såg ut och en blixt på bakgrunden för att underlätta friläggningen.

fotoväska-kata

Fyra kompaktblixtar väger lite, sen tillkommer en liten skog av stativ för att hålla upp blixtarna på bra höjd och få ramen med diffusionstyg att stå på rätt ställe. Bakgrundspapper kanske inte väger så mycket, men är rätt otympligt, för att inte tala om reflektorer som tar plats men är mest luft.

För att få med allt jag hade fyllt en bil med var jag tvungen att hitta varianter på ljusmodifierare som både var lättare och tog mindre plats. Vi åkte första tåget på morgonen så det var inte jättetrångt på hyllorna, men det ska ändå bäras och det kan vara skönt att kunna ta sig på och av tåget hyfsat fort.

Istället för att ha all tyngd i väskorna lyckades jag få ner två Profoto-blixtar i min nya fotoryggsäck, tillsammans med några objektiv och två kamerahus. Idén med den här väskan är att jag ska kunna reducera antalet väskor jag bär med händerna, men det har jag inte provat än. Skönt hursomhelst att inte ha alltför tunga väskor som ska upp på hyllorna i tåget.

Behövs verkligen en reflektor alltid?

De reflektorer som jag använde första gången, en Zoom-reflektor och en Magnum-reflektor, fick stanna hemma. Då visste jag inte exakt vad jag hade att vänta mig så jag packade med lite för mycket av allt.

D1:orna har ju en inbyggd reflektor som funkar utmärkt genom paraply, så där sparade jag rätt mycket volym bara genom det enkla tricket. Den blixt som skulle ge diffuserat ljus snett bakifrån kunde lika gärna vara en ren blixt genom ett stort paraply, effekten blir snarlik en blixt genom en ram med diffusionsduk. Då behövde jag inte ta med ramen heller som kanske inte tar så mycket plats eller väger så mycket, men kräver två stativ för att stå bra. Och två fästen.

profoto-d1-med-hemmagjord-barndoor

Ljuset på bakgrunden behövde inte heller vara en Magnum-reflektor, jag behövde det mest för att nästan fräta ut bakgrunden precis där dekoren var och det gick lika bra med en ren D1:a och en påtejpad skärm av lite kartong med vit baksida. Huvudsaken var att det lokala punktljuset på bakgrunden inte spillde över på produkten.

Huvudljuset kunde jag inte göra så mycket åt, men å andra sidan tar inte en softbox så väldigt mycket plats ihopvikt om man inte räknar in den speedring som krävs, den känns alltid skrymmande.

såga-itu-bakgrundspappret

Bakgrundspappret behövde jag bara släpa på åt ena hållet. Och eftersom bilderna ändå skulle friläggas kunde jag med gott samvete såga itu rullen för att enklare få med den på tåget. Den gör ändå nytta, trots skarven i mitten.

Upplättningsljuset gjorde jag inte heller så mycket åt, men jag kunde ta ett betydligt lättare stativ då jag visste att det inte behövde vara fullt så högt upp som jag trodde första gången jag fotograferade i lokalerna.

Apropå stativ vinner man otroligt mycket på att ha lättare och mer kompakta stativ för enklare saker, t ex att hålla en reflexskärm, om det är inomhus och det bara ska vara en blixt högst upp utan reflektor, paraply eller softbox kan man klara sig med enklare varianter. Det är först när tyngdpunkten förskjuts åt sidan från centrum och stativet böjd som en lång banan det inte känns fullt lika smart att ha valt bort det stabila. Man vill inte att en blixt för tusentals kronor ramlar ner på betonggolvet.

hyfsat-portabel-studioutrustning

Från ett fullt bagageutrymme till 2,5 väskor

Såhär nätt såg utrustningen ut efter vi hade rivit den tillfälliga fotostudion. Den lilla vita skrynkliga högen till höger i bild är resterna av bakgrundspappret som var helt onödigt att släpa tillbaka. Och skönt att slippa då trots att jag hade sågat det i två delar för att kunna frakta det på tåget så var det lite för långa kollin som gjorde den väskan de var nedtryckta i rätt dålig balans.

Till vänster är kameraryggsäcken med dator, objektiv, två kamerahus och två Profoto D1. Främst i mitten är alla stativ, bakom den är de andra två blixtarna plus softboxen och lite annat, och till höger är paraplyerna och säkert något extra.

Man kan uppenbarligen krympa en utrustning som krävs för ett uppdrag som detta från en fullpackad bil till något som med viss ansträngning går att få med på tåget och ändå ha lite utrymme över för eventualiter.

Vissa saker går dock inte att spara in på, t ex kameror och objektiv. Har man bara med sig en kamera och den går sönder blir det inte roligt, hade en blixt gått sönder skulle jag fått lite mer efterarbete i Photoshop men överlevt.

Såhär är det rätt ofta för mig, första gången tar jag med mig så mycket jag bara kan för att kunna lösa alla möjliga problem som kan uppstå. Nästa gång när jag vet förutsättningarna bättre kan man börja tänka smartare, och bära mindre.

Det enda jag glömde var min pirra, den borde jag haft med. Då skulle allt gått smidigare på tågstationerna, men det funkade utan. Lite mer träningsvärk kanske?

2 comments… add one
  • Jonas 20 oktober, 2015, 12:58

    Hej Stefan,
    Nu ser jag inte när det här inlägget är skrivet, så du kanske redan uppmärksammat det här men det går att köpa pappersrulle som är 1,35 m på Kaffebrus:

    http://www.kaffebrus.com/vit-super-white-pappersbakgrund-672.html

    Mvh,
    Jonas

  • Stefan Tell 20 oktober, 2015, 23:49

    Tack Jonas,
    men allt har löst sig sedan Scandinavian Photo börjat sälja Savage som också har i halv bredd. Otroligt smidigt att slippa ta med sågen till fotobutiken, tycker jag :)

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.