≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Modellfotografering bakom kulisserna

Modellfotografering av makeup i  fotostudio, bakom kulisserna. Fotograf Stefan Tell

Fotografera i fotostudion med fotomodell, stylist, makeup-artist och ett litet entourage är något jag gör väldigt sällan, men fotograferar man reklambilder åt ett sminkföretag ingår det liksom i paketet.

Den här bilden ovan och några till gjorde jag förra året, men har inte tagit mig tid att skriva något om hur jag gjorde bakom kulisserna med ljussättning och sånt.

bakom-kulisserna-fotostudio-modellfotografering-beautydish-profoto. Fotograf Stefan Tell

Bakom kulisserna i fotostudion

Nu har jag inga kulisser i min studio, men uttrycket känns bättre än ”behind the scenes” eller BTS som kanske funkar bäst internationellt. Så, nu har jag fått med de sökorden.

I alla fall, ljussättningen använde sig av totalt fyra studioblixtar, två stycken Profoto D1 250 Air och två stycken Profoto D1 500. Allt hanterades via Profoto Air och sen klarade de utan radiostyrning sig bra med sina IR-sensorer.

Huvudljus, vit beautydish

Huvudljuset är en D1:a med en vit Profoto Softlight Reflector (beautydish) för att ge fint ljus på ansiktet och inte vara helt stort och kontrastlöst. Den blixten sitter på ett bomstativ i linje med där jag hade kameran för att ge jämnt ljus som kommer snett uppifrån. Avståndet från blixt till ansikte är kanske lite mer än en halv meter.

bakom-kulisserna-modellfotografering-fotostudio-sidovy-beautydish

Upplättningsljus, 150 cm softbox Octa

Precis bakom mig och kamerastativet står en Profoto softbox Octa som har en diameter på 150 cm, ett enkelt sätt att få bra upplättningsljus så alla delar av ansiktet får lite ljus och skuggorna inte blir för mörka. Av någon anledning ser jag alltid till att knappt kunna stå vid kameran när jag gör såhär, så trångt brukar det bli. Korkat nog.

bakom-kulisserna-sidljus-genom-diffusion-ram-chimera

Kantljus/bakgrundsljus, blixt genom diffusion

För att få till en väldigt ljus bakgrund och lite överstrålning av vitt ljus kring hår och axlar ställde jag en Profoto D1 500 med Zoom-reflektor och skärmklaffar (barndoors) på vardera sida riktade mot modellens bakhuvud.

För att det ljuset skulle bli stort och mjukt satte jag upp en Chimera-ram med diffusionsduk som ljuset passerade igenom och mjukades upp av. Det hade säkert gått lika bra med stora softboxar, eller mindre softboxar lite närmare.

Svarta skärmar för bättre kontrast

Precis bredvid fotomodellen där hon satt på en stol hängde jag en svart skärm (pannå) på vardera sida för att få lite mer kontrast och mindre spilljus på kanterna av ansiktet. Det gör alltid mycket nytta för att inte få ett för kontrastlöst porträtt.

modellfotografering-smink-stylist

Det är som sagt lyxigt med en massa folk som alla jobbar för att få till så snygga bilder som möjligt, proffs på sina olika områden. Efter att jag hade ställt in ljuset och testat så det skulle bli så bra jag ville ha det fanns det inte så mycket för mig att göra.

sminkning-under-modellfotografering

Vartefter sminkningen och hårstylingen började bli klar tog vi testbilder då och då för att se hur det hela blev i kameran. Det är ju rätt stor skillnad på hur saker ser ut i verkligheten jämfört med när smink och hud utsatts för studiobelysning.

modellfotografering-profil-sida

En sak som fortfarande fascinerar mig när jag kollar på de här modellbilderna är hur färdiga jag tyckte de såg ut direkt i kameran, men hur långt det ändå var kvar innan jag kunde leverera dem. Modellen i sig hade i det närmaste perfekt hy, tyckte jag nog, och sminket gjorde att allt såg ännu mer perfekt ut.

modellfotografering-smink-mascara. Fotograf Stefan Tell

Men, som med allt annat, så ser man mer och mer ju mer man tittar. Så blev det verkligen med retuschen, man börjar med det grundläggande för att få färger och kontrast att se bra ut, sen plockar man bort lite småpill och vips har man gått varv efter varv och fixat nya småsaker som man inte såg förra varvet.

Jag tycker nog inte att jag är direkt dålig på retusch, skulle nog tycka att jag rätt bra på det jag gör ofta, har haft det som en del av mitt yrke i många år och använt Photoshop sedan version ? (minns inte ens), men länge i alla fall. Hursomhelst har jag fått ännu mer respekt för de retuschörer som lyckas att få det perfekta att se naturligt ut, det är så lätt att ytan blir plastig helt utan detaljer, och det är ju inte kul.

Alla bilder togs med en Nikon D800 och ett Nikon 105mm/2.8. Skulle jag göra om det här hade jag nog använt ett 85mm/1.4 istället, tycker det är snäppet mildare i sin behandling av porträtt. Eller så är jag bara mer van vid det.

En liten miss jag gjorde var att inte fotografera direkt till en dator, hade problem med Lightroom på den tiden som inte riktigt gillade det. Nu kollade vi istället bilderna direkt i kameran, och även om det är ganska rättvisande var det många småsaker som upptäcktes i efterhand på en större skärm. Men nu vet jag.

Det var det, nu har jag äntligen gjort det här inlägget, nummer 699.

Skriv gärna en kommentar om du vill, eller tryck bara gilla, eller dela länken på Twitter eller Facebook. Sånt gör mig alltid glad.

Comments on this entry are closed.

  • peter 22 oktober, 2013, 15:54

    hej stefan

    bakgrunden till modellen är helt vit, fast jag kan inte se att du använt några blixtar på baksidan. eller har du gjort bakgrunden vit i efterbehandlingen?

  • Stefan Tell 23 oktober, 2013, 10:02

    Bra fråga,

    blixtarna som slås genom diffusionsmaterialet har skärmklaffar på, men de som är mot bakgrunden är lite mer öppna så det kommer ljus från dessa två blixtar på bakgrunden då den är så nära. Det syns kanske lite dåligt, men tittar du noga på den första BTS-bilden kan man se att det blir ljusare på bakgrunden.

    Och ja, det blev inte helt helt vitt, så jag har ljusat upp den sista biten i Photoshop. När man inte har en så stor studio brukar jag inte gillar att blåsa ut bakgrunden helt då det resulterar i väldigt mycket ljus som studsar runt i ett litet rum, bättre att dra ner effekten aningens och göra det sista i Photoshop, det brukar gå snabbt och inte påverka kanterna.

  • Ingemar Edfalk 23 oktober, 2013, 19:57

    Något i den stilen gör aldrig jag så eg. vet jag inte hur man gör. Men jag plåtar en del porträtt med helt vit bakgrund så jag kan inte låta bli att göra reklam för Lastolite HiLite (http://www.aifo.se/lastolite-studiotillbehor/lastolite-hilite-bakgrunder/)
    Man behöver inte göra något alls i Photoshop. 255,255,255 direkt i kameran även om utrymmet är litet.
    Bara en tanke…
    /Ingemar Edfalk

    • Stefan Tell 24 oktober, 2013, 10:35

      Tack för tipset, men jag har faktiskt en sådan.
      Köpte den för många år sedan men den har bara blivit liggande. Det är något med krånglet att få ihop den som fick mig att välja andra lösningar, men kanske ska damma av den någon dag?

  • Lennarth 7 februari, 2014, 15:34

    snyggt jobb som vanligt !!

    • Stefan Tell 7 februari, 2014, 20:59

      Tack, är nöjd själv även om jag behöver öva lite på arbetsflödet när det gäller den här typen av bilder.

  • Stefan Isaksson 19 september, 2014, 08:49

    Ville bara tacka för att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter! Gillar ditt öppna och ärliga sätt att förklara hur du går tillväga! Stort tack Stefan!
    /Stefan Isaksson

  • Stefan Tell 24 september, 2014, 13:11

    Tack för trevliga kommentaren,
    fick jag själv välja skulle jag göra det här ännu mer, men man måste ju jobba ibland också.

Next post:

Previous post: