≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Johanna Lindbäck, författarporträtt för Lilla Piratförlaget 2013. Fotograf Stefan Tell

Jag har redan visat ett av författarporträtten på Johanna Lindbäck som jag tog på uppdrag av Lilla Piratförlaget. Här kommer en till från samma fotografering, denna gång i en arrangerad arbetsmiljö uppe i förlagets lokaler.

Det var en solig vårdag, 1:a april t om, som vi möttes på förlaget, men trots den skinande solen var det rätt mörkt inomhus och inte mycket solljus nådde ner på innergården, delvis på grund av balkonger och många vinklar och vrår.

Fina fönster fanns det i alla fall, men jag ville helst inte att de skulle vara mörka, det har varit nog med mörker så det räcker ett tag nu, så vi fick trixa lite för att få fönstren och fasaden utanför ljusare än den egenligen var.

Lite mörkt inne och skuggigt utanför

1-200-startbild-inget-bakgrundsljus

Ungefär såhär mörkt var det med en slutartid på 1/200 s och bländare f/5.6, ISO 200 i lokalen.

Jag brukar oftast börja där för att ha en startpunkt jag är van vid, sen kan det gå åt valfritt håll, uppåt eller neråt med bländare och ljusstyrka på blixtarna även om det är den kortaste slutartid jag har med Profoto-blixtar och mina Nikon-kameror utan att göra några speciallösningar. Inomhus fungerar det nästan alltid bra.

På testbilden till höger är huvudljuset från en Profoto D1 250 Air och en 150 cm Profoto softbox Octa till vänster på låg effekt en bit bort.

Den lyser inte upp så mycket, men det är samma sak där, jag brukar starta med effekt 6 (Profoto har av någon märklig anledning en skala mellan 4 och 10 på sina D1:or, oavsett vilken maxeffekt de har, måste fråga dem om det någon gång).

behind-the-scenes-profoto-octa

Behind the scenes

Såhär såg det ut bakom kameran. Det vita skrivbordet kommer fungera utmärkt som reflexskärm vilket minskar behovet av upplättning, sånt är alltid smidigt.

behind-the-scenes-beautydishFör att få lite lagom oskarpt bakom Johanna använde jag ett 85mm/1.4 och hade större delen av fönstren som fond. Men det blev lite väl mörkt utanför fönstren som sagt. Huvudljuset efter att jag hade ändra lite inställningar skulle lysa upp spröjs och allt det andra som är vitt, men fasaden utanför var fortfarande lite för skuggad.

Som tur var befann vi oss i en gammal Östermalmslägenhet där fasaden mot innergården var i ett hörn utanför våra fönster. Det var såklart det som gjorde att det var mörkt från början, men det gav oss också möjligheten att lysa upp den med en blixt innifrån ett annat rum.

Jag hade bara med mig en beautydish som reflektor tyvärr, en Profoto Magnum eller ännu hellre en TeleZoom hade varit mer effektiv och kunnat simulera solljus bättre, men det här gick också bra.

utan-och-med-ljus-på-fasaden

Till vänster, utan blixt på fasaden, till höger med.

testbild-bara-bakgrundsljusMed den andra D1:an på maxeffekt till slut blev det lite solljus på låtsas som kom in under balkongen och även gjorde fönstrets vita partier betydligt ljusare. I 99% av alla fall jag använder mina Profoto D1 250 Air räcker 250 W/s gott och väl, jag kör oftast på rätt låg effekt.

För den här typen av ljussättning skulle det såklart ha varit mer effektivt med en starkare blixt, även om en mer ljuseffektiv reflektor hade funkat lika bra. Just dessa är rätt otympliga och inga jag tar med mig som standard när jag fotograferar.

Men i det här fallet är inte allt blixtljus, för att det inte ska se helt ut som en fotostudio blandade jag inte lite naturligt ljus från lokalen.

Bilden till höger är med bara bakgrundsljuset på fasaden påslaget, resten är blandljus inne i rummet som sipprar in efter att jag har sänkt slutartiden från 1/200 till 1/80 sekund och öppnat upp bländaren till f/4.

För den färdiga pressbilden på Johanna Lindbäck överst ökade jag slutartiden ytterligare lite till 1/60 sekund för att ljusa upp allt i bilden.

Färgkorrigering, kontrast och skärpa plus lite lokala justeringar här och där gjordes i först Lightroom 4 och sedan Photoshop CS6. Huvudsakligen kontrast för att göra bakgrunden lite mjukare och Johanna lite mer kontrastrik.

Hade jag haft en lyftkran och en blixt till med mig skulle jag nog använt den för att lysa in mer ljus genom fönstren och på så sätt fått glaspartierna att skimra lite mer, men det hade inneburit en helt annan budget.

Skriv gärna en kommentar om du har frågor eller synpunkter, eller bara för att det alltid är trevligt med lite aktivitet och respons :)

Comments on this entry are closed.

  • Helena Petersson 23 april, 2013, 15:04

    Hej! Jag funderade på hur du tänkt med vitbalansen ifall det skulle varit så att du inte haft blixt utomhus och således fått olika ljus att jobba med (blixt plus dagsljus) – har du ett filter på blixten för att matcha dagsljus eller hur gör du?

    • Stefan Tell 23 april, 2013, 19:37

      Bra fråga.
      Jag brukar sällan använda färgfilter på det sättet, för det mesta använder jag det naturliga ljuset till en sak och blixtljuset till en annan. Nu var det här inomhus, så allt solljus som kunde varit med hade kommit bakifrån. Då får det gärna vara skillnad i färgtemperatur.

      Lite blandljus kan jag gilla, det är ju ganska naturligt att ljus har studsat lite överallt och fått med sig färger, men visst, lite justering kan man tänka sig. Det är nog roligare om det finns olika färgtemperatur i bilden än om allt känns slätstruket och samma.