≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Två ljussättningar i en, bakom kulisserna från gruppfoto och porträttfotografering med samma inställningar. Fotograf Stefan Tell

Det här är nog min smartaste och mest tidsbesparande ljussättning någonsin. Är t om lite stolt över hur klurig den är. Med en uppsättning blixtar lyckades jag fotografera både enskilda porträtt på plats och även mindre gruppbilder utan att behöva ändra inställningarna på varken kamera eller blixtar.

Två ljussättningar i en, hur bra är inte det? Bara flytta kameran.

Effekten, bländare och slutartid är samma för de individuella porträtten som de gruppfoton som skulle tas lite insprängt i schemat. Det enda jag behövde göra var att flytta kameran och stativet för att få rätt utsnitt för gruppbilden, och sedan flytta tillbaka det till ursprungspositionen för fler porträtt igen.

Fyra blixtar och två fotostationer

Diagram över ljussättning som fungerar för både mindre gruppbilder som enskilda porträtt. Fotograf Stefan Tell

Såhär såg ljussättningen ut om man gör ett ljussättningsdiagram över det hela. Fyra blixtar som alla var påslagna under hela fotograferingen användes för både porträtten och gruppbilderna. Allt styrdes via Profoto Air, även om alla blixtarna inte är utrustade med det (två Profoto D1 250 Air och två Profoto D1 500).

För säkerhets skull placerade jag en D1 Air i varje grupp, de andra styrs som slavblixtar via IR som brukar funka rätt bra om man inte krånglar till det.

Spara tid med mycket utrustning

Just att ha två fotostationer har många fördelar för planeringen. Nu kunde jag låta kunde boka in personer och grupper som det passade dem bäst, de var ju ändå på konferens och hade säkert andra viktiga saker att vara med på, istället för att behöva flänga fram och tillbaka flera gånger till fotografen.

Det krävs såklart lite utrustning för att kunna sätta upp två separata fotostationer, men vad som krävs mer är utrymme. Och på Steningevik där vi fotograferade var de oerhört generösa och låna ut ett stort konferensrum till mig att bygga fotostudio i. Men jag slapp flytta bort en massa bord och stolar för att få plats.

Jag gjorde en liknande fotografering åt Poolia tidigare i år när jag fotograferade deras ledningsgrupp och styrelse, då satte jag också upp två fotostationer men på olika platser, det här var på många sätt en smidigare lösning. Här finns exempel från denna fotografering: Gruppfotografering med två blixtar.

En lösning som mer liknar denna, fast utan lager och med samma ljussättning och position för enskilda porträtt och gruppbild gjorde jag åt Familjens Jurist också tidigare i år. Blogginlägget hittar du här: Världens enklaste ljussättning (som faktiskt blir bra också). Den gången bara med två Profoto Umbrella XL plus Front Diffusers.

Kan man klämma in fler saker på mindre tid genom att bygga två fotostudios samtidigt slipper man lägga tid på justeringar mitt i fotograferingen, då man bara ska fokusera på att få folk att vara glada och bli bra på bild. Kan man inte lösa det är risken annars stor att det inte ens blir av, då missar man lätt lite jobb.

porträtt-pixelerat

Ljussättning i flera lager

Att prata i termer av lager kan man ju göra på olika sätt, men här blir det verkligen två lager man arbetar i. Främre lagret var för porträtt och bakre för gruppbilder (eller bakgrundsljus på porträttbilderna).

Det fina i den här lösningen var just att alla blixtar kunde vara på hela tiden, ingen oro för att man skulle råka glömma att sätta på eller stänga av rätt blixt när man byter från enskilda porträtt till gruppbilder.

Sen var alla blixtar ljusmätta så de fungerade ihop men också individuellt, så ingen del blev för mörk eller för ljus. Bakgrunden för allt var en normalt bruten vit vägg, dvs inte kritvit. För porträtt mot ljus bakgrund kan jag gilla att inte ha det helt vitt, lite nyans av grått tycker jag gör att folk blir lite snyggare.

gruppfoto-pixelerat

Hade jag behövt göra bakgrunden helt vit skulle det här inte fungerat, men eftersom det räckte med ljusgrått kunde jag få gruppbilden i bakre lagret att bli rätt exponerad, den främre delen av ljussättningen påverkade den knappt alls och behövde alltså inte ändras när jag flyttade kameran lite längre fram.

Snabb omflyttning för större gruppbild

Eftersom det här var ett sådant tillfälle då alla medarbetare från lokalkontor ute i landet var samlade ville de givetvis avsluta med en stor gruppbild. Den gick också att få in i samma schema, fast för säkerhets skull flyttade jag in huvudljuset från porträttfotograferingen, en 150 cm softbox Octa, mellan de två Umbrella XL med diffusionsdukar så jag fick en stor och bred vägg av ljus för att slippa skuggor på gruppbilden, och speciellt för att slippa att de olika personerna i gruppbilden skuggar varandra. Sånt är alltid trist att upptäcka i efterhand när man har trängt ihop alla i en bra grupp, och jobbigt att behöva justera i Photoshop efteråt.

ljussättning-större-gruppbild-profoto-150cm-octa-2x-umbrella-xl

Den enda förändringen jag gjorde inför den stora gruppfotograferingen var att ändra bländaren till 11 och dra upp effekten på blixtarna för att alla skulle bli skarpa. På de andra mindre gruppbilderna hade ju alla stått på samma avstånd från kameran.

Alla bilder jag tog, förutom den stora gruppbilden, fotograferades med en Nikon D700 och ett 85mm/1.4. För den större använde jag ett 24-70/2.8 då det inte fanns plats för längre brännvidd än så.

En naturlig utveckling av denna ljussättning vore att ha en vagn på räls så man bara kan sitta på en pall och åka fram eller tillbaka för att byta från porträtt till gruppbild, det kommer blir fantastiskt. Det får bli mitt nästa projekt.

Comments on this entry are closed.

  • Anders Wester 16 oktober, 2012, 20:24

    Hej Stefan och tack för detta, alltid lika intressant att läsa dina setups.

    Har dock några frågor, hur tycker du skillnaden blir i ljuset mellan din Octabox och att fota i paraplyet med diffusorn. Ljuskällan ser ju lika stor ut, det är ju bara ljusets riktning som skiljer sig. Jag menar om du exvis skulle välja ett paraply som huvudljus och två octaboxar som bakgrundsljus.

    Sedan undrar jag var 60×90 boxen användes till i gruppfotot då den pekar framåt.

    Du skriver också att du ljusmätt blixtarna och då förmodar jag att du ställt in dem en och en och se till så att du fått de ljus du var ute efter?

    Tack på förhand,

    Anders

  • Erland Lundin 17 oktober, 2012, 09:21

    Hej och tack för bra artikel! Härligt allt du delar med dig. mvh Erland

  • Stefan Tell 18 oktober, 2012, 00:35

    Min stora Octa är på alla sätt bättre att ha som huvudljus skulle jag nog enkelt säga. Lättare att rikta, anpassa, modifiera och allt egentligen. Paraplyerna är bra men ger ett långt ifrån så intressant ljus, enligt min smak.

    Bra att du såg det där med lilla rektangulära softboxen, ska justera inlägget så jag får med det också. Den agerade kantljus/lite hårljus på porträtten och stod i sådan riktning att den inte påverkade gruppbilder, och kunde alltså också vara på hela tiden.

    När det gäller anpassning såg jag först till att avståndet och styrkan på bakgrundsljusen, dvs paraplyerna, funkade som huvudljus till gruppbilderna, och byggde sedan upp den främre delen av ljussättningen för de enskilda porträtten.