≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Produktfotografering av stilleben

Stylist vid produktfotografering av reklambild för Adlibris. Fotograf Stefan Tell

Före sommaren blev jag anlitad av nätbokhandeln Adlibris och digitala byrån R/GA för en rolig produktfotografering, sju stycken väldigt pyssliga stilleben som vi klarade av på en dag. Eller snarare, jag fotograferade och stylisten fixade det mesta.

Produktfotografering är oftast just så, ganska mycket förberedelser och pyssel med att få till ljuset rätt innan man börjar, rätt mycket pyssel medan man plåtar för att anpassa till hur det verkligen är, och sedan rätt mycket pyssel efteråt för att städa upp allt man missade under fotograferingen, eller inte såg.

Det roliga var att jag nog tyckte att bilderna såg väldigt bra ut direkt i kameran, men efter att de hade gått ett par varv i Photoshop och bollats med kund och byrå såg de helt annorlunda ut än jag hade tänkt. Men bra på ett annat sätt, och speciellt, kanske mer användbara. Och det brukar vara det viktigaste.

Testbild inför produktfotografering med grå bakgrund. Fotograf Stefan Tell

Utrymme att arbeta på

Min ursprungliga idé var att fotografera varje stilleben mot en tonad grå bakgrund som kunde färgas till olika nyanser utan större problem. Själva produkten, som var läsplattan Letto från Adlibris, stod i centrum och sen hände en massa olika saker kring den beroende på vilket tema bilden hade.

Läsplattan är väldigt lite, lite som en Kindle eller en liten surfplatta, och tar inte så stor plats. Då blev det enkelt att ha ett litet underlag, en skåplucka från IKEA med halvblank yta uppställd på några sågbockar.

Om ”produktfotobordet” är för stort kan det vara svårt att komma åt när man ska placera ut allt rätt, och vi behövde som sagt inte så mycket yta.

produktfotografering-testbild-blå-bakgrund-blixt

Idé möter verklighet

Bakgrunden hade jag som sagt tänkt skulle vara tonad, lite ljusare än på de här testbilderna, och själva bordsytan skulle vara vit med lite lite skugga på.

Toningen med ljusare i mitten och mörkare mot sidorna tänkte jag skulle förstärka den tredimensionella känslan och om man sedan ville göra en hög stående bild eller bred liggande bild kunde man lätt fylla på med den bakgrundsfärgen då toningen var placerad rakt bakom mitten på respektive stilleben.

Så blev det inte alls till slut. Men tanken var god och jag kanske ser till att använda den vid en annan produktfotografering. De här testbilderna är väldigt långt från slutresultatet, men så kan det gå när projekt utvecklas.

Behind the scenes med blixtar, stativ och fotobord i fotostudio vid produktfotografering av läsplattan Letto. Fotograf Stefan Tell

Själva ljussättningen försökte jag så gott jag kunde hålla på lite avstånd från själva fotobordet, annars blir det så otroligt jobbigt att komma in under alla blixtar och softboxar för att göra de små justeringar som alltid krävs för att allt ska hänga och stå precis på den millimeter de ska.

Fyra blixtar för produktfotografering

Jag använde fyra Profoto D1, en på bakgrunden ståendes på ett golvstativ under bordet och en Magnum-reflektor. En rakt ovanfrån på bomstativ med en mellanstor 60 x 90 cm softbox och huvudljuset som använde en beautydish (Profoto Softlight Reflector, vit). Till vänster utanför bild stod en strip softbox som gav ett kantljus till produkten.

Att använda en beautydish eller liknande reflektor som huvudljus kanske inte är optimalt om man ska fotografera blanka föremål, då är en softbox mindre krångligt och ger mindre jobbiga reflektioner, men här var det mörk plast och vinkeln gjorde att den aldrig syntes i reflektionerna (jämfört med testbilderna överst i inlägget).

Först hade jag bakgrundsljuset med ett raster, och närmare bakgrunden, men när den tonade bakgrunden skrotades tog jag helt enkelt bort rastret och fyllde ut den vita bakgrunden på ett enkelt sätt.

Oretuscherad reklambild från produktfotografering av läsplattan Letto. Fotograf Stefan Tell

Min ursprungliga bildidé, ungefär

Den här testbilden ovan var ungefär så jag hade tänkt det hela från början, minus den där pappersbiten till vänster. Och så skulle centrum på toningen ligga längre ner och vara lite mindre så att kanterna hade ungefär samma nyans och därför kunde förlängas till en bred liggande bild eller en hög, smal stående.

Reklambild från produktfotografering av läsplattan Letto för Adlibris. Fotograf Stefan Tell

Den färdiga levererade bilden

Såhär såg en av de färdiga bilderna ut när jag levererade dem till kunden (och såklart mycket större eftersom jag använde en Nikon D800 till fotograferingen). Ganska långt från min ursprunliga idé, men ett fint stilleben och ganska mycket enklare att använda i webdesign så som det var tänkt.

adlibris-startsida-letto

Så har bilderna använts

Jag levererade som sagt sju bilder från denna fotografering, alla med vit bakgrund och sedan har kunden och byrån använt dem på lite olika sätt anpassat till olika format och layout. Mest finns de såklart på Adlibris.com där de används i banners och som designelement på produktsidorna för läsplattan.

adlibris-letto-produktsida-presentation

Bilderna dyker som sagt upp lite överallt i deras bokhandel på nätet, ibland är de beskurna och visar bara en del av den hela bilden och ibland är det mer.

Beslutet att ha helt vit bakgrund är såklart ett praktiskt sådant, med deras ljusa layout och andra designelement som ska finnas med i banners m.m. skulle det kanske varit onödigt krångligt att få in en tonad bakgrund i någon kulör också.

Lång, slingrig väg till enkla bilder

Många gånger är produktfotograferingar just såhär, kan jag tycka, som den gamla sagan som tjatar om ”vad bidde det då?”. Men är slutdestination webben främst är det det praktiska som får gå först och då är ju frilagt eller vitt oslagbart när det kommer till att enkelt kunna använda bilderna på många olika sätt.

När man tittar på de färdiga bilderna ser de kanske inte så märkvärdiga ut, nästan så att man hade kunnat klippa och klistra ihop dem av olika bilder, men tänker jag på dagen då vi fotograferade var det en process där jag, stylisten, kunden och byrån på ett rätt smidigt sätt jobbades oss fram till slutresultatet.

Skulle man däremot göra om exakt samma jobb en gång till, typ imorgon, skulle det såklart gå otroligt mycket snabbare. Men så enkelt är det inte alltid.

Just det här att ha kunden med under plåtningar kan spara otroligt mycket tid efter fotograferingen eftersom alla beslut tas medan det är enkelt att göra justeringar, hade jag t ex insisterat på en tonad bakgrund och sedan behövt ta bort den i Photoshop skulle det lagt till rätt många timmar i efterarbete. I fotostudion räcker det med att ta bort rastret på bakgrundsljuset och öka effekten.

Som slutord kan jag säga att det var en kul fotografering med mycket pyssel som jag gärna gör mer av i framtiden. Det blir alltid lite lyxigare när man bara gör det lilla extra och lägger till lite detaljer vid produktfotografering. Produkt mot vit bakgrund i all ära, men det går enkelt att få det lite roligare. Men det kräver lite tanke och arbete.

Comments on this entry are closed.

  • Cicci Feinstein - Fotograf 15 augusti, 2012, 15:20

    Superintressant inlägg, kul att höra hur du resonerar! Jag gillar också din grundidé och tycker definitivt att du borde göra någonting av den i framtiden, Lite spexigare än detta slutresultat, men som du säger inte lika multianvändbart…

    • Stefan Tell 15 augusti, 2012, 15:24

      Det blir ju inte alltid som man har tänkt, men huvudsaken man är nöjd och speciellt, kunden är det. Annars blir det bara trist. Ska helt klart göra något av ursprungsidén en vacker dag.