≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Världens enklaste ljussättning (som faktiskt blir bra också)

Profoto Umbrella XL Silverm, två stycken, med Front Diffuser för porträtt. Fotograf Stefan Tell

Jag använder otroligt sällan blixtparaplyer när jag ljussätter, oavsett om jag är i studion eller på plats hos kund. Tar hellre en softbox som går betydligt lättare att avgränsa ljuset från även om det tar lite mer plats i utrustningsväskan med adapter/speedring och allt. Men om man vill försöka göra väskan lättare och bara få ett stort, mjukt ljus är det svårslaget med paraplyer, speciellt stora paraplyer.

Senaste inköpet var just två stycken Profoto Umbrella XL, silver, som har en diameter på 165 cm (15 centimeter mer än min softbox Octa), med diffuserande frontdukar. Idén är att jag kan ta med mig dem för att fotografera enklare gruppbilder som de flesta kunder vill ha utan att behöva krångla till det för mycket, de går såklart även att använda till enskilda porträtt också.

Två paraplyer för porträtt och gruppbilder

ljussattning-diagram-paraplyer-Profoto-Umbrella-XL-x2_gruppfoto

Det här var första gången jag tog med dem ut på ett uppdrag utanför studion (har gjort ett studiotest med dem här), och jag blev imponerad över hur bra de fungerade även för att ta ett enkelt porträtt i ett konferensrum, och att exakt samma ljussättning, placering av blixtarna och inställningar, fungerade lika bra för ett porträtt, en mindre gruppbild och en mellanstor gruppbild.

Det enskilda porträttet ovan är helt oretuscherat, enbart justerat i Lightroom 4 med kameraprofil Portrait v4 och lite kurvor. Så enkelt blir ljuset. Det var två personer med glasögon i bilden, men det var heller inte något problem, den ena kunde titta rakt fram utan reflexer och den andra fick vrida huvudet lite så vinkelt blev rätt.

bakom-kulisserna-fotografering-profoto-umbrella-xl-x2-konferensrum

Undvik skuggor i gruppbilder

Uppställningen av blixtarna och paraplyerna var enklast möjliga, en på vardera sida om kameran riktade mot ungefär mitten av bildytan (de är inte riktigt 45 graders vinkel då det lätt skapar skuggor som gör att personer i en gruppbild kan skugga varandra om de inte står på en exakt rak linje), en bit upp för att kunnas vinklas neråt aningens (takhöjden var begränsningen, men det räckte rätt bra).

Det blir rätt många kvadratmeter ljusyta från två paraplysoftboxar (som dessa blir när man monterar deras Front Diffuser, dvs en frontduk med diffusionsmaterial), hade jag använt de silverfärgade paraplyerna utan frontduk skulle det hela blivit bra mycket hårdare kontrast, och på osminkad hud är det lika med mer retusch.

gruppbild_mellanstor_tva-paraplyer_Profoto-XL

Fotouppdraget var att ta pressbilder vid en stipendieutdelning, och detta skedde på ett hotell i Stockholm där vi hade tillgång till ett stort konferensrum, med en grön vägg som blev alldeles utmärkt som bakgrund.

Eftersom min tid var väldigt begränsad kändes det extra bra att inte behöva göra några justeringar medan jag hade dem i rummet, bara att samla ihop till de olika gruppbilderna och enskilda porträtten. Allt som allt tog kanske fotograferingen fem minuter, uppställningen tog cirka femton minuter med inställningar och testbilder, och att packa ner tog kanske tio.

konferensrum-blir-fotostudio

Samma inställning för porträtt och gruppbild

För att göra det hela så enkelt som möjligt ställde jag in ljuset så det fungerade på den mellanstora gruppbilder med sju personer, och zoomade helt enkelt in från samma position med ett 24-70mm/2.8 på kameran som stod på ett stativ, så slapp jag mäta upp ljuset för de olika typerna av bilder jag skulle ta.

gruppbild-mindre-tva-paraplyer_Profoto-XL

Avståndet till bakgrunden var inte mycket mer än en meter men ändå blev skuggorna inget som störde enligt min mening, hade jag inte riktat blixtljuset så mycket rakt mot väggen hade det blivit längre skuggor kring personerna eller gruppen, men nu blev det mer som ett stort ljusflöde från kameran sett.

Det går alltså att använda ett hyfsat litet utrymme med den här ljussättningen då ljuset är så stort men ändå inte kastar så mycket hårda skuggor.

Stort och mjukt ljus

Resultatet blir ett väldigt mjukt ljus, men ändå definierande skuggor under hakorna, sen är alla i gruppbilden ungefär lika väl belysta, något som kan vara svårt att få till om man använder för hård vinkel in från sidorna. Mycket fint ljus i ögonen också.

Det enda jag ska fundera på till nästa gång är att kanske ta med en tredje blixt och använda bakom kameran, lite lägre, för ljuset avtar lite neråt benen och golvet där det blir lite mörkare. Men, å andra sidan, vem vill koncentrera sig på benen i gruppbilder av det här slaget? Reflexskärman under blixtarna kan säkert göra lite nytta också, men det är inget måste.

fotoutrustning-pirra-vaska-blixtar-on-location

Lättare, smidigare och äntligen händer fria

Här är själva slutklämmen, allt ryms i en väska (eller utanpå). Nästan. Jag hade med mig en till softbox och en stor reflexskärm för säkerhets skull, men om jag hade skippat det tror jag allt skulle få plats i en stor väska.

Plus kameraryggsäcken såklart.

Pirran är också ett inköp från i år, jag är redan kär. Ganska rejäl och med luftfyllda hjul är det hur enkelt som helst att dra runt på tung utrustning, på tunnelbanan eller till fots. Ryms även i en taxi om man fäller ihop den.

Den där hårda Kata-väskan (Palms-2) som syns i bild har iofs hjul men de duger enbart till att dra väskan på en flygplats. Jag har t om mailat några tillverkare för att se om de inte säljer eller har planer på att göra extrahjul man kan montera utanpå. Att dra den där med de där små plasthjulen på en grusig trottoar är inte roligt.

Allt blir så otroligt mycket enklare med mer mobil utrustning, så en väska mindre och några kilo lättare gör att allt går fortare och man inte behöver ta taxi överallt. Sen räcker det med att navigera en tvillingvagn med ståbräda på fritiden för att få nog av stora ekipage.

Bra paraplyer förresten, otroligt prisvärda också. Har inte använt dem som något speciellt huvudljus mer än en gång, det blev helt ok då, men inte så jättespännande, men för den här typen av fotouppdrag är de otroligt smidiga och lättjobbade. Kostar också en bråkdel av vad motsvarande storlek på softbox kostar, så man kan unna sig två. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa ett till.

Comments on this entry are closed.

  • David Appelgren 26 mars, 2012, 10:39

    Söker du efter en bra kameraryggsäck med bättre hjul på borde kolla ThinkTank som har kameraväskor med rollerblades-hjul. Livstidsgaranti är det på väskorna så de håller för vad som helst. Jag har dagligen kört med min i snö, grus, kullerstensgator, osv. utan problem i över ett år nu. Räddar knäna. Dessutom gör rollerblades-hjulen att väskan nästan drar sig själv. Väldigt mjukt och lätt rullning.

    Tack för en bra och intressant blogg i övrigt.

    Med vänlig hälsning,

    David

    • Stefan Tell 26 mars, 2012, 10:45

      Tack för tipset.
      Har tittat lite på deras största, vad den nu heter, men skulle nästan hellre ha en riktigt stor ryggsäck som man kan ha det mesta i. Tror PortaBrace (heter de väl?) hade en men den verkar inte finnas inne här i stan.

      Får gå och provrulla en någonstans, men en pirra med luftfyllda gummihjul är svårslaget.

  • Simon Hellsten 26 mars, 2012, 11:11

    Kul att du kom fram till hur man ska använda de där paraplyerna på bästa sätt! Vad gäller att bära utrustning så är jag sällan så minimalistisk som du men jag strävar hela tiden efter att ha så mycket som möjligt på hjul för att slippa belasta ryggen i onödan. Senaste inköpet var en ThinkTank Airport International som jag införskaffade inför ett jobb utomlands och ville ha med all utrustningen som handbagage. Sen blev de dock kinkiga ang. vikten som var mer än dubbelt så mycket som var tillåtet när vi åkte hem. Känns så fånigt, där står man och fördelar om all utrustning i fickor och i sina kollegors väskor, väger in allt, för att sen gå runt hörnet och lägga tillbaka det hela i väskan igen. Funderar på någon liten pirra till några väskor jag har i stil med denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161762625

  • Stefan Tell 27 mars, 2012, 15:37

    Ja, det kändes bra.
    Som enda ljusmodifierare i studion finns det roliga saker att använda, men för den här typen av bilder, eller som komplement känns de väldigt bra.

    Har kollat på ThinkTank men har inte riktigt bestämt mig än om jag ska försöka hitta den där ryggsäcken. Gillar ju att ha händer fria. Min vanliga fotoryggsäck jag hade med mig till Bologna senast var helt sprängfull, men så länge de ser en ryggsäck som handbagage verkar de inte bry sig. Den var nog bra mycket tyngre än vad den borde.

    Apropå pirra så gå till Fridhemsplan och Tellus-butiken på Fridhemsgatan/S:t Göransgatan (tror jag det är). De har allt med hjul, tycker själv att de rejälare känns bättre då de dämpar lite till skillnad från de där hårda hjulen många av de ihopvikabara varianterna har.

  • Simon Hellsten 27 mars, 2012, 15:45

    Jo, du har nog en poäng där ang. lufthjul. det är väl den vanliga avvägningen, Komfort/skydd vs. storlek.
    Ska kolla upp den butiken. Undrar om det inte var där vi köpte hjulen till vårt studiostativ.. Lycka till i väskdjungeln!