≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Alla kunder behöver oskarpa bilder

Alla kunder gillar lagom oskarpa och suddiga foton. Fotograf Stefan Tell

Det här är något att skriva upp på checklistan. Jag glömmer det hela tiden, så jag skriver upp det här: Ta alltid några riktigt oskarpa bilder när du är ute hos en kund och fotograferar, på plats i deras miljö eller var det nu må vara.

Riktigt oskarpa bilder ska det vara, sådana som inte har fokus någonstans, bara former och färger som flyter ihop. Gärna lite överexponerat så de ljusa fälten smälter in i alla former. I motljus vid fönster eller bara där det bildar en bra helhet.

Det roliga med den här typen av bilder är att de är så fantastiskt användbara. De som sköter layouten behöver ofta bilder som är enkla att använda, som kanske inte liknar något speciellt, men som har lite samma stil, färgsättning och känsla som övriga bilder man har levererat. Väldigt snabbt och enkelt gjort också.

Oskarp bild på rätt sätt

De kan användas som bakgrunder (då bör man kanske inte göra som i bilden ovanför utan se till att det finns stora fält med bara en nyans och inga detaljer, så det blir lätt att lägga text och rubriker där, eller en inklippt produktbild) till kataloger, webbplatser eller i årsredovisningar.

Den ytan brukar kallas ”copy space” om man söker på bildbyråer. Inte ett måste, men rätt smidigt för den som gör layout. De kan också fylla ut tomma utrymmen där man kanske inte vill ha en bild som liknar något, bara något.

Jag har fotograferat åt flera kunder som sedan vill ha porträtten inklippta mot en oskarp bakgrund för att man ska få samma känsla i bilderna, oavsett var och när de är tagna. Det är en rätt smart lösning, och har man egna oskarpa bilder från kundens egen miljö eller med rätt färger behöver man inte leta ihjäl sig hos bildbyråer för att hitta rätt sorts bakgrundsbild.

Lägger man några minuter på att stänga av autofokus, vrida fokusringen så allt blir mysigt oskarp, hitta några bra motiv och ta några snabba bilder kan man sedan lägga med dem i leveransen som bonusbilder. Kunder blir alltid glada om de får något extra, det blir jag också.

Eller så sparar man bilderna och använder dem som en liten gåva nästa gång man vill ha en bra anledning att kontakta kunden igen för att få mer uppdrag. Det är ju mycket lättare om man har en trevlig öppning, t ex några gratis bilder, än om man bara ringer och frågar om mer jobb. ”Hej, jag tittade igenom bilderna jag tog åt er för ett tag sedan, och här är några ni kanske kan ha användning för? Det bjuder jag på.”

Just för att den här typen av bilder är så otroligt användbara är det bara korkat att inte ta med några när man ändå håller på. Ska försöka komma ihåg det nu.

Comments on this entry are closed.