≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Louise Hoffsten och en blixt

Louise Hoffsten, studioporträtt. Fotograf Stefan Tell

Fick äran att fotografera pressbilder av en riktigt känd kändis för ett tag sedan, har glömt att skriva om studioplåtningen vi gjorde. Jag började blogga om utomhusfotograferingen av Louise Hoffsten som också blev bra, men här kommer nästa del i berättelsen. En slags prequel om man ska vara sådan.

Louise kom till min lilla fotostudio, och fick helt enkelt slå sig ner på en stol framför en reflexskärm som jag hade placerat ut noggrannt innan det var dags.

bakom-kulisserna-fotografering-studio-Louise-Hoffsten

Själva ljussättningen hade jag testat tidigare med en kollega på kontoret, fast då stående så det skiljde sig lite åt. Jag fick helt enkelt flytta runt stativ, blixten och reflexskärmen lite för att det skulle bli bra igen. Eftersom hon satt ned kom ansiktet närmare reflexskärmen än på testbilden, så den blev såklart mjukare.

Den mellanstora softboxen till vänster är inte påslagen, den gjorde ingen nytta såg jag efter några testbilder. Tanken var att ge en gradvis toning på bakgrunden och slänga lite ljus på kanten av ansiktet, men det blev bättre utan.

Här är testbilden (länk till inlägget Porträtt med en blixt & Profoto Magnum här) och som du ser är det betydligt mer kontrast, även om den svartvita konverteringen såklart har gjort att skuggor och sånt blir mer markerade.

Annars var det samma uppsättning blixtar och reflexskärm som användes, en Profoto D1 250 Air snett ovanfrån till vänster om kameran, genom en 2 x 2 meter stor Chimera reflexskärm med ett halvtransparent diffusionstyg på.

En ganska hård och markerad ljuskälla som genast blir mycket större och mjukare, men ändå behåller lite av det distinkta ljuset utan att bli helt outhärdlig för en normalt sminkad person.

Louise Hoffsten, studiobild. Fotograf Stefan Tell

Den översta bilden i inlägget är lite modifierad, jag lade till ett lite ljusare fält till höger i bild med hjälp av ett lager i Photoshop, ungefär som ett bakgrundsljus, men för att få lite dynamik i den annars ganska jämngrå bakgrunden. Den här däremot är exakt som kameran såg bilden, med lite småfix och färgjusteringar bara.

Det roliga med den här, kontra den översta, tycker jag är hur mycket blänk det syns i ögonen trots att de ligger under skuggan av kepsen.

Plus att det blir ljus under ögonbrynen som förstärker dem, utan att det i mitt tycke känns fel. Annars kan för skarpt ljus underifrån lätt bli ett sånt där monsteransikte man gör när man håller en ficklampa vid hakan.

Sen är det som sagt smart när det gäller pressbilder att variera sig lite och leverera en bredd om man kan och om miljön, tiden och vädret tillåter. Min erfarenhet är att miljöbilder har lättare att bli använda i vissa medier medan rena studioporträtt kan vara bra till annat.

Därav blandningen av porträtt.

Före fotograferingen med Louise hade jag som sagt tagit några testbilder av min kollega på kontoret, och efter denna fotografering hade två andra fotograferingar inbokade med två olika kunder. Bägge dessa var affärsporträtt av några medarbetare som och skulle användas som pressbilder.

Utifrån samma grundljus försökte jag mig på konststycket att inte börja om från början utan istället utnyttja den första blixten som starten på en lite modifierad ljussättning.

Bilden till höger på mannen i kavaj är i princip samma ljussättning som jag använde till bilderna på Louise men med ett kantljus bakifrån.

Inlägget: Affärsporträtt med två blixtar

Till den sista kunden för dagen ställde jag upp en tredje blixt, mest som fyllnadsljus för att lätta upp skuggorna lite och resultatet blev snarlikt men inte exakt likadant.

Reflexskärmen som tidigare var rakt under, vinklades lite och den tredje blixten mjukades upp aningens av ytterligare en diffusionskärm.

Här är det inlägget: Affärsporträtt med tre blixtar.

Det var det. Nu har jag nog skrivit tillräckligt med inlägg om fotograferingar från en och samma dag. Kanske blir ett sista en vacker dag när jag skriver om hur många blogginlägg man kan få ut av arbetet under en endaste arbetsdag.

Comments on this entry are closed.

  • Johan 21 november, 2015, 10:35

    Tack Stefan, fin inspiration inför kommande porträtt. Jag har en blixt (Canon 600 EX-RT) men vet inte om jag vågar trassla med blixt. Kanske försöker jag klara med mig naturligt ljus, fotograferingen är mitt på dagen. Inser dock problemen efter att ha läst din blogg, jag skall fota medarbetarna vid tre tillfällen på tre olika ”locations”. Hur skall jag få bilderna att se lika ut utan att använda en likadan setup med bakgrund och blixt. Kanske göra precis tvärt om, få alla att se olika ut i stället, som en idé. Borde bli bättre än att försöka få alla att se lika ut utan lyckas.

    Nu tänkte jag högt, precis som du brukar göra :)

  • Stefan Tell 30 november, 2015, 16:09

    Hej,
    ursäkta sent svar som kanske inte kommer i tid.

    Jag skulle satsa på olika. Det svåra med att blanda blixt och befintligt ljus utomhus är oftast bakgrunden där man inte kan styra ljuset lika lätt. Det kan räcka med lite molntäcke som varierar för att bildernas bakgrund ska bli helt olika, förutsatt du står i skugga med modellerna.