≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Affärsporträtt med två blixtar

Affärsporträtt. Fotograf Stefan Tell

Det här är ett av resultaten från en fotografering av affärsporträtt jag gjorde nyligen, efter att ha tagit några porträtt med en blixt kändes det som jag hade en bra ljussättning att ha som grund att utveckla från.

Ljussättningen är i princip samma som för skate-porträtten i det tidigare inlägget, en Profoto D1 250 Air med en Magnum-reflektor plus raster som lyser genom en stor reflexskärm med diffusionmaterial ovanifrån.

Underifrån reflekteras delar av ljuset med en silverfärgad reflexskärm och snett bakifrån kommer ett kantljus från en andra Profoto D1 i en mellanstor softbox, halv gömd bakom den svarta vikväggen så den effektiva ytan blir mer som en strip softbox, dvs ganska smalt.

Ljussättningsskiss för porträtt med två blixtar

Ljussättningsskiss, affärsporträtt med två blixtar i fotostudio. Fotograf Stefan Tell

Skillnaden mot de tidigare bilderna där jag bara använde en blixt är inte så stor, kantljuset gör såklart att allt inte ser fullt lika mörkt ut på skuggsidan, men i övrigt är det mer utseende och klädsel som gör att bilderna ser olika ut.

Affärsporträtt i fotostudio. Fotograf Stefan Tell

Det som däremot påverkar resultatet väldigt mycket mer i en ljussättning där ljusets karaktär och riktning känns mer distinkt är vinkeln på ljuset och vinkeln på modellen (ansikte och huvud kontra ljuskälla).

Vinklar och posering

Vrider man sig lite bort från ljuset blir det genast ganska mörkt i ansiktet och mer dramatiskt, vänder man däremot ansiktet direkt mot ljuset känns allt ganska öppet och glatt trots skuggorna.

affarsportratt-kostym

Vinkeln på ljuset uppifrån påverkar också väldigt mycket hur man upplever personen på bild.

Tydliga skuggor från kindben och haka kan på samma gång vara bra för att fokusera på ansiktet och inte det under hakan.

Är det för högt blir det lätt mörkt i ögonhålorna och kanske inte något ljus i ögonen som kan få folk att se ut som hajar. Och det är ju inte så kul.

Sen var det den där grejen jag nämnde i inlägget med testbilderna för denna ljussättning, nämligen att om man inte placerar diffusionsskärmen så att inget ljus från huvudljuset går utanför den, kan det bli som i bilden till höger.

Här har en liten ljusstrimma gått direkt förbi diffusionsskärmen och träffat hans kostym, eller så är det studsat direktljus från reflexskärmen.

Huvudsaken är att man håller koll på det, i den misslyckade bilden ser det mest ut som någon stått med en stor spegel och fått en solkatt att träffa hans mage. Bästa lösningen är att köpa fler långa/höga stativ så man inte är så låst som jag var, men det var lätt att be honom backa en decimeter bara.

Nu använde jag vit bakgrund som blev mellangrå av att inte så mycket ljus nådde fram till den, men flyttar man blixtar och modell närmare kan den lätt bli ljusare, eller omvänt om man vill ha en mörkare bakgrund.

Får återkomma senare med fler varianter jag gjorde på denna ljussättning. Kommentera gärna om du har några frågor eller synpunkter.

Comments on this entry are closed.

  • Jonas 26 augusti, 2011, 07:51

    Hej,
    Hur stor skillnad skulle det bli om man använde en vanlig reflector med ett raster jämnfört med en Magnum reflector som du använder nu?

    Har aldrig kommenterat något förut men jag följer din blogg via rss, och har lärt mig så otroligt mycket om ljussättning. Vill bara säga att du gör ett grymt jobb! Det uppskattas!

    Mvh Jonas

  • Stefan Tell 30 augusti, 2011, 00:14

    Hej,
    jag har inte provat just den här ljussättningen med en vanlig reflektor, men jag kan tänka mig att det blir ett mer spritt ljus, redan innan det träffar diffusionsskärmen. Kanske om man har ett raster och placerar den hyfsat nära så kan det upplevas mer likt?

    Sen går ju Magnum-reflektorn att zooma, från att ha en väldigt tydlig mittpunkt där ljuset är väldigt starkt, till att vara en bredare ljuskägla. Får återkomma med tester framöver.

    Kul att du gillar bloggen, och speciellt kul att du frågar (även om mitt svar var rätt luddigt).