≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Vad är min blogg värd?

Par på lyxyacht i Medelhavet

Jag upptäckte precis att jag har numera över 500 inlägg på min blogg. Och snart 50 på min engelska blogg (som fortfarande är rätt nischad och i princip bara har utvalda inlägg om ljussättning och fotografering).

Första inlägget skrev jag 12 maj 2008. Nu, över tre år senare, kan jag säga att det har varit värt det. Alla gånger. Kanske dock inte i pengar?

Om jag räknar lågt och säger att varje inlägg tar två timmar att producera, dvs skriva, hitta och anpassa bilder för, kolla fakta etc blir det över tusen timmar nedlagd tid. Det kräver ganska många uppdrag att skrapa ihop.

Med en timpenning grundad på SFFs prisguide (länk till PDF) 1000 timmar x 995 kr (redaktionella uppdrag) eller 1000 timmar x 1.500 kr (kommersiella uppdrag) har min blogg kostat mig mellan en till en och en halv miljon kronor. Rätt mycket pengar, huh?

En miljon i nedlagd tid, eller mer?!

Summan blir rätt sjukt stor när man tänker på att jag, en egenföretagare, en frilans, har lagt ned någonstans mellan 300.000 och en halv miljon per år i vad man måste kategorisera som marknadsföring eller säljarbete.

Så är det såklart inte, jag har ju inte tjänat ihop över miljonen och sedan betalat någon dessa pengar för att göra jobbet åt mig. Jag har ju gjort allt arbete själv, och då blir det snarare en fråga om alternativkostnad. Vad hade jag kunnat gjort med den tiden annars, hade jag kunnat tjäna så mycket mer?

Kanske?

Är det värt all tid?

Japp. Definitivt.

Även om det inte är något vidare drag på responsen i form av kommentarer, så är det desto fler som mailar och t om ringer för att ställa frågor och ibland bara höra av sig med ett tack.

Sånt är såklart väldigt roligt, smickrande och kan rädda dagar då man är helt slut eller bara trött på allt som måste göras. Då blir bloggen och allt runtomkring en skön liten oas som ger näring och energi.

Marknadsföring och säljarbete

Sen är det såklart fantastiskt både när det gäller marknadsföring och försäljning, mitt namn sprids sakta men säkert oavsett om jag har bra dagar eller inte.

Som säljargument kan jag allt som oftast hänvisa till något blogginlägg när någon möjlig kund frågar och säga ”kolla här för att se hur jag löste ett liknande uppdrag”. Och se så fint det blev.

Det går såklart att göra med en vanlig fotoportfolio också, men Google gillar ju bloggar och sökmotorer i allmänhet gillar text med massor med relevanta sökord, plus att det är lättare att motivera mig att skriva ett blogginlägg än att uppdatera min portfolio (vilket jag verkligen borde göra oftare). Kan ju också bero på att WordPress är skönt att jobba i.

Bygga personligt varumärke

Även om det affärsmässiga i att lägga så mycket tid (och därmed på något vis också pengar) på att bygga och underhålla en blogg kan vara svårt att mäta värdet i, så sker det ju oundvikligen någon form av varumärkesbyggande. Vad det är värt blir ju också svårt att mäta, men lite statistik får man allt.

statistik-google-analytics-stefan-tell-keyword

Googlad.nu har jag sett en liknande ökning som Google Analytics visar det senaste året. Senaste månaden var det 720 gånger, men alla kanske inte letar efter just mig. Det finns några fler Stefan Tell därute.

Sen har det sina poänger att inte bara ha en blogg såklart, Twitter, LinkedIn, Flickr, Facebook och andra källor kan hjälpa till rätt mycket med att se till så man fyller upp första sökresultatsidan på Google med ”rätt” person.

Heter du Anders Olsson är det såklart svårare, men man kan ju alltid lägga till en bokstav någonstans, stava namnet med ett ”z”, eller skaffa ett företagsnamn som är unikt, så löser det problemet.

Bygga nätverk med bloggen

När jag började arbeta som fotograf (när jag skippade att leka enmansreklambyrå och fokuserade på en sak dvs) kände jag en fotograf. Nu har jag inte träffat så många i verkliga livet, men behöver jag hjälp med något, har en fråga, eller behöver kunna rekommendera någon fotograf i en annan stad har jag ett nätverk som jag kan vända mig till. Allt tack vare bloggen, nästan.

Det enklaste sättet är att kommentera på någons blogg, sen kanske de kommenterar på din och vips har man kontakt.

Slutsats, typ

Det här skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om, men nu börjar det spåra ur lite, så jag försöker avrunda. Slutklämmen är väl att alla fotografer, eller frilansare oavsett inriktning, har otroligt stor nytta av att ha en blogg. Både personligt och affärsmässigt.

Man behöver inte ha hela planen klar för sig från början, bara man sätter igång. Blir det uppehåll då och då spelar det inte heller så stor roll.

Sen kanske man inte ska stirra sig blind på hur mycket tid det kan gå åt, troligtvis väljer man inte bort jobb för att skriva ett blogginlägg, men man hade kanske kunnat ringa ett säljsamtal. Vad vet jag?

Har du en blogg, på vilket sätt har den hjälpt dig i sådana fall. Skriv gärna en kommentar och berätta.

Comments on this entry are closed.

  • Simon Hellsten 23 juni, 2011, 14:43

    Jösses, jag är ju inte uppe i några 500 inlägg och driver ingen engelsk blogg men visst blir det pengar om man översätter tiden :/
    Väl skrivet och bra reflektioner, skönt att se att det inte bara jag som lägger ner så lång tid på varje inlägg. Jag försöker lära mig att skriva fler inlägg och hålla dem korta och koncisa i stället. Men det är ofta svårt när man vill förklara något ordentligt. Här har jag dock funnit att Facebook har fyllt ett litet tomrum. Där är det lättare att slänga iväg små kortisar lite då och då.
    Du om någon vet ju hur min blogg hjälpt mig ;) Framförallt ett ökat kontaktnät och jag hoppas min grundtanke med bloggen också hjälpt mig; Att skapa en förståelse från uppdragsgivare för vad de betalar för utöver det de ser på själva fotograferingen.

  • Vega Cecilia 23 juni, 2011, 14:47

    Väldigt intressant inlägg! Japp, jag har blogg och utan att ha räknat ut någon exakt statistik så skulle jag gissa på att ca 70% av de uppdrag jag fått kommit genom bloggen, så för mig har den hjälp mig mycket. Nu är foto inte mitt heltidsjobb, så de uppdrag jag får kommer mer sporadiskt än vad jag gissar att dina gör, men jag ser ändå tydligt hur mycket bloggen hjälper mig. Facebook känns som den som ger mig minst dessvärre, men jag hoppas attd et bara beror på att jag inte lärt mig hur jag ska använda FB än och att den biten också går att utnyttja nästan lika bra som bloggen.

  • Johan Beijer 23 juni, 2011, 15:52

    Hej

    Jag är en av de som läser din blogg regelbundet utan att kommentera, vilket man borde. Det är framföralt dina inlägg om ljussättning som intresserar mig, de är alltid utförliga och förklarar både för och nackdelarna med den aktuella ljussättningen, och att du bruka skriva lite om hur man kan variera den för andra resultat eller länka till ett inlägg där du har gjort en liknande ljussättning men uppnått ett annat resultat, det är väldigt uppskattat.

    Tack för en trevlig blogg och en trevlig midsommar.
    Johan Beijer (fotograf i Uppsala)

  • Stefan Tell 14 augusti, 2011, 13:58

    Tack för kommentarerna.
    Ska försöka bli lite mer löpande i mina inlägg framöver, men som nämnts är ju Facebook eller numera också Google+ ett alternativ för det. Twitter går ju också såklart.

    Har funderat lite på om jag ska låta Disqus sköta kommentarerna på bloggen, så man kan logga in med olika tjänster, kanske kan underlätta för vissa som vill kommentera. Har ni några synpunkter på Disqus och om det är bra?

    Kollade förresten precis på Bloggvärde.se och enligt dem var min blogg värd 2118 kronor. Inte så bra avkastning alltså :)