≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Peter Barlach, författarporträtt. Fotograf Stefan Tell

Peter Barlach gör en massa olika saker, förutom att bli bra på bild, t ex så skriver han tv-manus, uppträder, sjunger och annat. Och så skriver han böcker, vilket förde honom till min fotostudio för några år sedan när det skulle fotograferas författarporträtt till bokförlaget Bonnier Carlsen.

Nu var det dags igen, och är det något jag verkligen gillar så är det att få fotografera personer jag har fotograferat tidigare en gång till. Även om det var ett par år sedan sist hade jag ändå en väldigt klar bild av hur jag skulle vilja förbättra den bild jag tog tidigare (om jag varit lite bättre på att fotografera då). En andra chans så att säga.

Ljussättning av författarporträtt

Ljussättningsdiagram för författarporträtt, beautydish & reflexskärm

Det blev en ljussättning i clamshell-stil, med huvudljuset från en ganska hård vinkel uppifrån, och en silverfärgad reflexskärm (Chimera 1 x 1 meter) i midjehöjd underifrån.

Avskärma ljus från alla håll

Har man en liten fotostudio måste man förr eller senare göra den ännu mindre för att ljuset inte ska studsa runt överallt mot de vita väggarna och helt förstöra idén med att använda dyra ljusformare för en speciell effekt.

beautydish-avskarmad-flexibel-arm

För att inte huvudljuset från min beautydish skulle lysa upp bakgrunden för mycket, satte jag en svart pannå på en arm som en slags ”barndoor” eller keps . Utan den skulle bakgrunden blivit mycket ljusare, åtminstone den i den övre delen av porträttet.

På vardera sida om Peter stod det ”bookends” eller helt enkelt vikväggar, svartmålade, för att blockera eventuellt ljus som studsat på väggarna.

profoto-compact-nd-filterKantljus och hårljus

Det hade säkert blivit ett alldeles utmärkt porträtt med bara detta, fast lite hårt kanske.

En Profoto Compact med två lager ND-filter och en Zoom Reflector fick ge lite blänk åt håret och ena kinden. Allt för att få ner effekten och ljuset så jag kunde fortsätta ha ett relativt kort skärpedjup.

Som upplättningsljus eller allmänljus gjorde jag det ganska enkelt för mig och ställde en Profoto D1 bakom kameran med bara ett vitt halvtransparent paraply(syns på bilden med pannån). Idén är få lite mer ljus som kan lätta upp skuggorna i ansiktet aningens aningens. Så skuggorna inte blir alltför mörka.

Peter Barlach, författarporträtt i svartvitt. Fotograf Stefan Tell

Efterbehandlingen bestod egentligen mest av det gamla vanliga i Lightroom och Photoshop, men sen justerade jag bakgrundsfärgen till något som jag tyckte passade porträttet bättre, en blågrå nyans.

Jag förstärkte även den ljusare toningen bakom hans nacke så det nästan ser ut som ett bakgrundsljus hade varit där. Men det är bara fusk denna gång.

Det nedre blänket i hans ögon är förresten också lite fuskat med, i originalbilderna kom reflektionen från reflexskärmen lite väl högt upp i pupillen och var rätt stark, men med en mjuk pensel i Photoshop tonade jag ner effekten av detta till något som kändes mer lagom.

På färgbilden syns en liten skugga från hans öra på ena kinden, och den kunde jag såklart ha upptäckt lite tidigare. Skulle varit relativt enkel att få bort genom att flytta den blixten bara litegrann. Men men.

Nikon D700, 85mm/1.4, bländare 4 och tre blixtar.

Peter Barlachs hemsida hittar du här.

Comments on this entry are closed.

  • robin andersson 17 mars, 2011, 16:00

    jättebra blogg… håller på o mekar med amatörstudio i mitt pytterum… vad hade du för inställningar i kameran när du sköt detta ? såg inget på setupbilden förutom ef 1.4

    • Stefan Tell 17 mars, 2011, 16:18

      Tack, och du har helt rätt. Missade nog att skriva ut det. ISO 200, bländare 4 och slutartid 1/200s.

      Pytterum går det också, men man blir snabbt begränsad. Köp många saker du kan skärma av ljuset med, så blir det genast lättare att få det lite som du vill, kan ju räcka med svart tyg till att börja med.

  • robin andersson 17 mars, 2011, 16:32

    ja men precis, ja har två blixtar en budget o en ex430 från canon..
    fixade en liten softbox nu som ja kan ha i studio o även enkel att ta med på resor när de kommer.. de vore ju kul o kunna få bra ljus on location..
    .
    ja avskärmningen ja, du menar typ såna vikbara skärmar som du har bakom ljuset etc de kan ja nog fixa på nån ställning, ja det svåraste med att ha liten jävla studio är ju att man vill ha nått ljus på bakgrunden samtidigt som de inte ska komma skuggor så man vill få fram modelen lite från väggen.. kan fixa nått kort på min setup om du har tid o komma med lite konstruktiv kritik…

    • Stefan Tell 17 mars, 2011, 20:54

      Det behöver inte nödvändigtvis vara skärmar. Svart tyg hängandes från en lagom bred stång kan räcka. Lite enklare att rulla ihop när man är klar om rummet ska användas till något annat.

      Är det bara ansiktsporträtt eller mindre produktfoto kan man ofta nöja sig med svarta pannåer och en klämma mot ett stativ.

      Det behöver ju inte se snyggt ut eftersom det inte ska vara med på bild.

  • Anders Wester 17 mars, 2011, 16:56

    Intressant läsning Stefan!
    Jag lär och suger i mig och längtar efter vikbara skärmar… /A

  • Anders Wester 17 mars, 2011, 21:13

    Du har så rätt så…har ju svartg tyg, gott om stativ och bomarmar…så vad är problemet! Ska testas i helgen, tackar!

  • Fotograf Håkan Ivarsson Göteborg 19 april, 2011, 12:45

    Härligt slutresultat får jag säga. Gillar blickan på den svartvita bilden. Kanon-blog du har förresten…

  • Fotograf Håkan Ivarsson Göteborg 19 april, 2011, 12:46

    … gillar blicken skall det ju vara. :-)

  • Matias Zakrisson 28 november, 2011, 14:06

    Bor litet, så jag måste stuva undan min studio hela tiden. Ska be min händiga pappa skruva ihop några sånna dära vikbara skärmar. Mycket bra tips! Mycket bra hemsida :-D

  • Stefan Tell 7 december, 2011, 11:34

    Man kan aldrig ha för många stativ, det behövs knappt skärmar då. Även om de kanske är mer praktiska och lättare att jobba med.