≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Porträttfotografering av produktionsledare

pressbild_produktionsledare_berghs_production-aid

Elin Hedberg och Emma Hammer driver produktionsledarbyrån Production Aid tillsammans och behövde några fina porträtt och gruppbilder för sin egen marknadsföring, och pressbilder som deras gamla skola, Berghs School of Communication, skulle använda i en artikel om studenter som lyckats.

Eftersom Emma tidigare har arbetat som fotomodell runtom i Europa kändes det inte som jag direkt kunde imponera med varken en stor fotostudio (som jag inte har) eller jättestora blixtar (som jag heller inte har).

Så jag använde två lagom stora blixtar och en reflexskärm, plus en grå bakgrund. Det blev såklart bra det också, med så bra modeller.

Ljussättning för enkla svartvita bilder

Porträttfotografering av duo - diagram över ljussättning med Profoto Softbox Octa plus en beautydish

Gör det riktigt enkelt

gruppbild_duo_fotostudioPorträttfotografering för mig handlar nästan uteslutande om en person i bild i taget. Gruppbilder gör jag då och då, men väldigt sällan några större grupper (senast var det tre komiker i fotostudion, men det är inte så många det heller). Det kan annars vara en gruppbild med en styrelse eller ledningsgrupp, men de är oftast rätt enkla och liknar rätt ofta ett skolfoto.

Eftersom bilderna främst var för nyhetsartikeln Berghs skrev om deras nystartade företag satsade vi på något som känns väldigt mycket reklambransch; svarta kläder, grå bakgrund och enkelt ljus. Lite som med ståuppkomikerna jag plåtade tidigare gör det att man kan satsa på att känslan och uttrycken blir rätt, resten är bara avskalat.

pressbild_production-aid-ljussattning

Två blixtar och en reflexskärm

Bakom mig står en Profoto 5′ Softbox Octa (150 cm) och på ett bomstativ snett ovanför tjejerna hänger en vit Profoto Softlight Reflector (beauty dish) riktad snett nedåt mot dem. Ungefär i knähöjd står en 1×2 meter stor reflexskärm (silver/vit yta).

detalj_catchlights-ogaTillsammans blir det ett rätt platt ljus men ändå, i mitt tycke, passande för den här typen av bilder. Det är mer i konverteringen till svartvitt som man bestämmer exakt hur mycket kontrast och svärta det ska bli i de färdiga bilderna, det finns ju rätt mycket omfång att arbeta med.

Vill man ändra kontrasten i bilden och hur hårda skuggorna ska bli ljusmässigt är det bara att ändra förhållandet mellan ljuskällorna (avstånd eller effekt, beroende på vad man vill förändra).

Beautydishen är ju ganska mycket närmare modellerna (den övre ljusreflektionen i ögat) och styr i det här fallet mer hur bilden ser ut. Utan varken softboxen bakom eller reflexskärmen underifrån hade en stor del av deras kläder varit helt kolsvarta, tillsammans med betydligt mörkare ögonhålor och skuggor generellt.

Kul med bra pressbilder

Nu är jag såklart partisk, eftersom jag delvis försörjer mig på att ta porträttbilder oavsett vad de används till. Men, det glädjer mig alltid när företag satsar några kronor på att ha bra bildmaterial. Har man bra bilder så är ju chansen större att de används, även om just dessa två produktionsledare kanske inte behöver mer jobb för närvarande.

Saxat från artikeln på Berghs:  “Just nu arbetar Elin på Join the Carnival med en produktion för Reebok och Emma är på Klapp & Co“.

Sen ska väl tilläggas att införsäljningen av just denna fotografering skedde vid kaffekokaren på kontoret eftersom jag hyr kontorsplats på Klapp & Co numera. Dock är det desto viktigare att bilderna blev bra, annars kanske det hamnar häftstift på stolen?

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.