
Man måste verkligen inte le på bild för att det ska bli ett bra porträtt, vilket jag tycker att denna bild visar med all önskvärd tydlighet.
En enkel ljussättning med en blixt framifrån och en blixt bakifrån, en herre i kostym. Plus en blixt på bakgrunden för att skapa en liten toning mot det mörka (och se till att mannen och kostymen inte smälter in i bakgrunden).
Ljussättning av herre i kostym med tre blixtar

Klicka här för fler inlägg med ljussättningsdiagram…
Egentligen är det här samma gamla ljussättning jag har använt så många gånger tidigare, med den lilla skillnaden att jag bytte ut en beautydish som tidigare satt på ett bomstativ och agerade kantljus/hårljus mot en Profoto Strip Softbox, en avlång softbox helt enkelt. Som även hade en sk strip mask på sig vilket gjorde att ljusutsläppet bara blev sju centimeter brett.
Se även: Ljussättning av företagsporträtt
Stor ljuskälla snett framifrån
Egentligen är det inte mer komplicerat än så, den Profoto Octa jag använder är 150 cm i diameter och stod på lite mer än en meters avstånd från mannen på bilden. För att inte få ljus från denna blixt på bakgrunden och även få en mer intressant effekt av blixtljuset är den inte riktad rakt mot hans ansikte/kropp utan siktar en bit framför.
Höjden på blixten på stativet är en bit ovanför hans huvud, vilket man kan se rätt tydligt i hans ögon eftersom blänket (catchlight) ligger i ovansidan av pupillen. Vilket också ger, i min mening, lagom mycket skugga under näsa och haka som passar de flesta ansikten.

Vinkel på ljus, huvud och höjden
Den här posen och vinkeln mot kameran är kanske lite väl klassisk, men fungerar väldigt väl om man vill ta porträtt som känns tredimensionella. Vinkeln på ansiktet gentemot vinkeln på blixtljuset gör att ljuset faller på den sida av ansiktet som är vänt bort från kameran.
Höjden på blixtljuset som är riktat lite snett nedåt (men inte mycket) ger också skugga under hakan som kan vara bra så hals och haka inte flyter ihop. Eftersom ljuskällan är så stor blir det lite lagom skugga i ögonhålorna vilket i min mening ofta är bra, utan att själva ögonen skuggas.
Ett mjukare kantljus & hårljus
Eftersom jag använde en softbox istället för en beautydish med raster som ljus bakifrån blev också effekten mjukare. Ibland vill man få till lite kontrast i håret av hårljuset, men när bilden är så pass lugn som denna kan det vara skönt att det mest är en upplättning av skuggorna som skiljer huvudet lite från bakgrunden.
Funkar såklart med en vanlig softbox, men att minska ytan det lyser från gör det lite lättare att styra och kontrollera var ljuset faller. Just denna lilla ljusmodifierare går såklart att göra själv med lite svart papp eller papper som man tejpar på softboxen för att göra ljusspringan smalare. Kan vara smart och smidigt ibland.

Olika bakgrundsljus = olika bilder
När man ljussätter delar av bakgrunden med en blixt för att få en toning från ljus till mörk går det såklart att göra på hundra olika sätt. För de här bilderna använde jag en Profoto Compact ståendes bakom personerna på en kort golvstativ. På blixten sitter en reflektor med raster för att begränsa ljuskäglan och dess spridning till en mindre yta.
Beroende på hur man riktar blixten mot bakgrunden, hur långt från bakgrunden blixten står och vilket typ av av raster man använder blir toningen därefter. Vill man ha en ännu mindre ljusfläck på bakgrunden kan man såklart använda en snoot på blixten.
Det kluriga när man använder denna typ av bakgrundsbelysning till porträtt av flera olika personer är att få toningen att hamna relativt på samma ställe för alla porträtt. Ett sätt är att justera höjden på blixten, ett annat är att låta personerna stå på något så de blir ungefär lika långa.
Konvertering till svartvitt i Lightroom
Att göra färgbilder till svartvitt är verkligen en konst i sig, det finns några olika plugins och program som kan hjälpa till på vägen, men jag brukar oftast göra en sk ”Virtual Copy” i Lightroom och sedan pröva mig fram för att få ett resultat som jag gillar.
Beroende på hudfärg och hudtyp, tillsammans med lite annat i porträttet kan en konvertering se jättebra ut på en person men göra någon annan konstig. Drar man lite i de olika färgblandningsreglagen ser man lätt effekten direkt, det finns även en Auto-funktion man kan börja med och sedan justera reglagen tills man blir nöjd.

Bilden till vänster är resultatet av att klicka på Auto-konvertering, och den till höger är efter att jag har justerat de olika färgreglagen för att få lite mer lyster och ljus i ögonen (utan att behöva ändra någon annan inställning) samt att få huden att kännas mer intressant i porträttet.

Som sagt, det är svårt att ge några generella råd eftersom effekten av olika inställningar blir helt olika beroende på vilken bild man utgår från, även om de är exakt likadant ljussatta.
Den här typen av lite mer allvarliga affärsporträtt går att variera i all oändlighet, ändra någon vinkel eller storleken på bakgrundsljuset så blir det genast något helt annat. Det svåra är alltid att välja.
Comments on this entry are closed.
Mycket snyggt måste jag säga. Helt i min smak. Tycker det var riktigt bra i och med att du gick på djupet när det gällde alla delar av bilden. Jag själv är dålig på svartvit så här fick man lite mat nyttigt att testa själv. Använder du bara lr för svart vitt eller pillar du i ps med? I vilket program skärper du bilderna? Pillar du mycket med skärpan?